کد خبر: ۵۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۳

کفاشيان طعمه لابي غير مستقيم!

در جامعه جهاني همواره دو عنصر لابي مستقيم و لابي غير مستقيم ، بسياري از معادلات و محاسبات را رقم مي زنند.

به گزارش «تيک»،  در جامعه جهاني همواره دو عنصر لابي مستقيم و لابي غير مستقيم ، بسياري از معادلات و محاسبات را رقم مي زنند و اين واقعيت غير قابل کتمان است. به طور مثال همواره کنگره آمريکا تحت تاثير لابي مستقيم و غير مستقيم قدرتمنداني است که بسياري از معادلات منطقه خاورميانه و همينطور اکثريت فضاي جامعه جهاني را ديکته مي کنند.

 ابتدا لازم است که معني و مفهوم لابي مستقيم و غير مستقيم از نظر خوانندگان عبور کند. لابي مستقيم شامل دسترسي آسان با توجه به موقعيت اقتصادي، سياسي و رسانه اي به قدرت است که بدون واسطه و بر اساس منافع و ارزش هاي درون گروهي، متغيرها را بر اساس موقعيت زماني و مکاني، جا به جا مي‌کند ليکن لابي غيرمستقيم، خواص نزديکي آسان به قدرت را ندارد و ناگزير در فضاي ائتلاف قرار مي گيرد تا بتواند منافع و ارزش هاي مشترکي با ديگر گروهاي ائتلافي ايجاد کرده تا به هدف خود برسد. به تحليل نگارنده، در شرايط حال حاضر کفاشيان و عواملش، طعمه لابي غير مستقيم شده‌اند. 

آنان بر اساس منافع و ارزش هاي محاسباتي و ذهني‌شان، که حتي، بخشي از آن مي تواند با منافع و خواست جامعه ورزشي نيز گره خورده باشد به دنبال تغيير در حاکميت فوتبال هستند. البته ناگفته نماند که بر اساس ذهنيت واقع انگاري، اين حق طبيعي‌شان است در نقطه اي که احساس مي کنند بايد تغييراتي در جهت مثبت صورت بگيرد را، اعمال مي‌کنند و از آن طرف هم، اين حق براي کفاشيان و عواملش محفوظ است که با لابي مستقيم و غير مستقيم، جايگاهشان را حفظ کنند.

همواره حاکميت ورزشي (وزارت ورزش و جوانان ) و مجمع فدراسيون فوتبال با حفظ استقلال کاري اما به تبع سياست هاي کلان ورزش ، گزينه هاي مختلف اعم از حفظ، برکناري، تاديب و مهار فدراسيون فوتبال و ديگر فدراسيون ها را به طور همزمان، روي ميزشان مرور کنند ليکن، در کشورهاي در حال توسعه تخصص گرايي معني و مفهوم لازم و شايسته را ندارد بر همين اساس بازيگري کفاشيان و ديگر روساي فدراسيون ها در جهت هاي گوناگون بسيار حائز اهميت است. 

به عنوان مثال تغيير روش بازي، آنان را از مدار برکناري به تاديب ، مهار و سپس حفظ مي کشاند و اين واقعيت فضاي غير تخصصي است! يعني هر آنکه در موقعيت زماني و مکاني متفاوت، با وجود نقايص متعدد ،کارکردي مسئول پسند داشته باشد، مورد رضايت باقي مي ماند. البته ناگفته نماند فدراسيون هايي هستند که با ارائه طرح و برنامه جامع، بر اساس يک سند چشم انداز حرکت دارند ليکن فوتبال با جمعيت فراگيري که آن را تعقيب مي کنند بدون طرح و برنامه جامع، زندگي روزمره را پيش گرفته است.

راقم سطور به دنبال تعريف و تخريب نيست و فقط بر اساس مشاهده، حس، برداشت و عملکرد است که تحليلي واقع گرايانه از يک پکيج کلي را به اطلاع خوانندگان مي رساند. در پايان اين نکته حائز اهميت است که جزئيات، کل را مي سازد و عکس آن نيز مي تواند صادق باشد. کفاشيان و کفاشيان ها تربيت شده جامعه ورزشي هستند اينکه اگر نقاط قوت و ضعفي بر آنان مترتب است، در واقع، اين نقاط قوت و ضعف در ساختار جامعه ورزشي که تابعي از اقتصاد، فرهنگ و ... است، قابل مشاهده خواهد بود.
 

منبع: نود