کد خبر: ۵۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۱

راه حل‌هایی پیشنهادی 1+5 تعداد سانتریفیوژهای ایران را کاهش نمی‌دهد

یک مقام بلندپایه رژیم صهیونیستی مدعی شده راه‌حل‌هایی که از سوی گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای ایران پیشنهاد شده که تعداد سانتریفیوژ‌های ایران را کاهش نمی‌دهد و اگر توافق در 24 نوامبر صورت بگیرد به معنی آن است که کشورهای 1+5 تسلیم خواسته‌های ایران شده‌اند.

 به گزارش «تيک»، روزنامه صهیونیستی هاآرتص از قول یک مقام ارشد صهیونیست مدعی شد ایران و گروه 1+5 علی‌رغم آنکه توانسته‌اند دیدگاه‌هایشان را به یکدیگر نزدیک کنند،  همچنان اختلافات زیادی در مذاکرات ‌هسته‌ای دارند.

این مقام صهیونیست با بیان اینکه نگرانی رژیم صهیونیستی از این مذاکرات رو به فزونی است  گفته است که به نظر می‌رسد گروه 1+5 در راستای تلاش برای موفقیت در این مذاکرات و اجتناب از شکست، راه‌حل‌هایی "خلاقانه" را پیش کشیده که انتظار نمی‌رود تعداد سانتریفیوژهای ایران را کاهش دهد.

این روزنامه  صهیونیستی در ادامه به اظهارات مقام معظم رهبری درباره خط قرمزهای ایران در مذاکرات اشاره کرد و نوشت که رهبر ایران از تیم مذاکره‌کننده ایرانی خواسته‌اند بر حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک کشور اصرار و پافشاری کنند.

مقام مورد استناد هاآرتص هم گفت: "قدرتهای جهانی از این خطوط قرمز آگاهند و تنها دارند تلاش می‌کنند با بازی با آنها راه‌حل‌هایی پیدا کنند که از این خطوط قرمز عبور نکنن." 

این مقام صهیونیست مدعی شده  مذاکرکنندگان 1+5 طی ماه‌های اخیر از مواضع خود درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران کوتاه آمده‌اند. وی  گفت در حالی که در ابتدای مذاکرات سخن از داشتن 500 سانتریفیوژ، به طور نمادین بود، این رقم به آرامی به 2000 افزایش یافت و اکنون به حد 5000 دستگاه رسیده است. 

وی تصریح کرد، علی‌‌رغم این، ایران به هیچ وجه از مواضعش درباره سانتریفیوژها کوتاه نیامده و خواستار آن شده تا تمامی 9000 دستگاهی که در حال حاضر فعال هستند به علاوه تمامی 10 هزار سانتریفیوژ غیرفعال خود را نگاه دارد.

وی همچنین تأکید کرد که هنوز مشخص نیست که ایران و گروه 1+5 تا مهلت 24 نوامبر به توافق هسته‌ای برسند، اما در صورتی که این توافق در این مرحله حاصل شود به معنی آن است که کشورهای 1+5 تسلیم خواسته‌های ایران شده‌اند.

*باشگاه خبرنگاران