کد خبر: ۵۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
روایت روزنامه روسی کامرسانت از اوضاع عراق:

ورود نیروهای نفوذی داعش به بغداد/فاصله ی تروریست ها تا بغداد، 25 کیلومتر/اگر الانبار سقوط کند، کار به جاهای باریک می کشد

در کنار نبرد شدید در کوبانی، داعش نیروهای خود را آماده ی حمله ی بزرگ در عراق می کند. مهمترین منطقه ی درگیری ها استان الانبار است که راه را برای رسیدن به بغداد برای افراط گرایان باز می کند و تنها 25 کیلومتر تا انجا فاصله است.
روزنامه روسی کامرسانت نوشت: در کنار نبرد شدید در کوبانی، داعش نیروهای خود را آماده ی حمله ی بزرگ در عراق می کند. مهمترین منطقه ی درگیری ها استان الانبار است که راه را برای رسیدن به بغداد برای افراط گرایان باز می کند و تنها 25 کیلومتر تا انجا فاصله است.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، عدم توانایی ارتش عراق برای مقاومت در مقابل داعش مسئولان عراقی را مجبور به کمک خواستن از آمریکا در عملیات های زمینی کرده است. با این حال آمریکایی ها و متحدان آنها چنین پیشنهادی را رد کرده اند.


شبه نظامیان داعش همزمان با محاصره شهر کوبانی سوریه، واقع در مرز ترکیه، جبهه دومی را گشوده اند که در عراق به شدت فعال شده است. دستجات داعش نبرد بر سر استان انبار و شهر رمادی را آغاز کرده اند. در این استان، دومین سد بزرگ عراق و چندین پایگاه نظامی اردوگاه های نیروهای امنیتی عراق واقع است. این امر باعث شده که استان انبار به عنوان منطقه حایل میان بغداد و مناطق تحت کنترل شبه نظامیان داعش در سوریه به شمار آید.

اما، در روزهای اخیر، در این استان، ابتکار عمل نظامی به طور قطعی در دست داعش قرار گرفته است. یگان های نیروهای امنیتی عراق که روحیه خود را باخته اند، نمی توانند به طور جدی با افراطی ها مقابله کنند.

در پایان هفته گذشته، در پی حملات جسورانه ای، سرگرد احمد صادق، رئیس پلیس استان انبار، و الدولیمی، رهبر یکی از بزرگ ترین طوایف سنی در عراق، کشته شدند. در روز دوشنبه، ارتش عراق تحت فشار جهادیون اردوگاه خود در نزدیکی شهر حیط را ترک کرد. در پی آن، مقامات دولتی به ناگزیر، اذعان داشتند: 80 درصد از خاک این استان - از میان 22 شهر و مناطق مسکونی، 20 شهر - تحت کنترل داعش قرار گرفته است. پیروزی های نظامی روزهای اخیر، باعث شده که شبه نظامیان داعش تا 25 کیلومتری بغداد برسند.

فالح العیساوی، رئیس شورای استانداری انبار، اعلام کرد که اگر در روزهای آینده، در رویارویی ارتش عراق علیه نیروهای داعش موفقیتی حاصل نشود، در آن صورت، تا آخر هفته، افراطی ها برای کنترل کامل استان انبار و شهر رمادی، مرکز این استان، شانس زیادی به دست خواهند آورد. فالح العیساوی اعلام کرد: «فقط عملیات زمینی امریکا می تواند استان انبار را نجات دهد. راه حل دیگری وجود ندارد».

مقامات استان انبار با احساس وحشت برای از دست دادن کامل استان مهم استراتژیکی خود، از دولت عراق خواسته اند تا برای انجام عملیات زمینی در این استان به امریکایی ها اجازه دهد. گفتنی است که تاکنون، چه باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، و چه حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق، با تاکید بر این که مساعدت امریکا فقط به حملات هوایی علیه مواضع دولت اسلامی خلاصه خواهد شد، چنین احتمالی را رد می کردند.

حتی به رغم تهدیدهای روز افزون علیه بغداد، کمترین نشانه ای از آمادگی دولت اوباما برای تجدید نظر در استراتژی خود در رابطه با مقابله با جهادیون در عراق مشاهده نمی شود. فراخوانی مقامات محلی در خصوص مداخله هر چه سریع تر نیروهای خارجی، تاثیر منفی خود را بر روابط پیچیده شورای استانداری و رهبران بانفوذ قبایل محلی نشان داده است که مخالف بازگشت قوای امریکایی به استان انبار می باشند. ویسام الحردان، یکی از رهبران سنی، سخنان فالح العیساوی را «خیانت» نامیده است.

سخنان فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه انگلیس، که از بغداد دیدن کرده، گواه دیگری بوده بر این که امریکا و متحدانش در ائتلاف علیه دولت اسلامی قصد ندارند قوای خود را به عراق اعزام کنند. هموند که ناکافی نبودن حملات هوایی متحدان خود علیه مواضع شبه نظامیان را تایید کرده، از ارتش عراق خواسته که مستقلا «عملیات زمینی سنگین» خود را آغاز کند. وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد: «ائتلاف فقط می تواند از ملت و نیروهای امنیتی عراق حمایت موثری به عمل آورد. اما، خود عراقی ها باید نقش تعیین کننده ایفا کنند».

در این میان، بر تعداد منتقدان سیاست باراک اوباما نیز پیوسته افزوده می شود. آنان رئیس جمهور را به عدم قاطعیت در رویدادها متهم می کنند.

در چنین شرایطی، عراق خود را برای پیشروی بعدی افراطیون به سوی بغداد آماده می کند. با وجود آن که پایتخت عراق تحت حفاظت نیروی های امنیتی ملی 60 هزار نفره کشور قرار گرفته و هنوز مستقیما تهدید نمی شود، اوضاع حاکم روز به روز خطرناک تر و غیر قابل پیش بینی تر می شود. به علاوه این که نیروهای عراقی اذعان می دارند: «نیروهای نفوذی داعش» وارد بغداد شده اند
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
38
5
نابودی داعش فقط یک راه دارد حضور نیروهای جان بر کف ایران والسلام