کد خبر: ۵۸۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۳

وزیرخارجه سابق ایتالیا: غرب با تهران توافق کند/ نیازمند ایران هستیم

ایرنا: وزیر امور خارجه سابق ایتالیا از غرب خواست تا در ماه آینده میلادی با جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه هسته ای به توافق برسد و گفت:ایران کشوری بزرگ و بازیگری مهم در منطقه است و ما به یک توافق جدی با این کشور نیازداریم.

خانم 'اما بونینو' وزیر خارجه سابق ایتالیا روز دوشنبه در گفت و گو با روزنامه ایتالیایی 'لاستمپا'، گفت: اگر مذاکرات هسته ای با ایران تا روز 24 نوامبر در ژنو به ثمر نرسد ، تنها امکان واقعی برای آغاز یک فرایند ثبات در تمام منطقه از بین می رود.

وی افزود: اگر غرب تا تاریخ تعیین شده با ایران به توافق نرسد، به نقطه عدم بازگشت باز می گردد و پنجره فرصت ها می تواند بسته شود.

وی گفت: ایران کشوری بزرگ و بازیگری مهم در منطقه است و ما به یک توافق جدی با این کشور نیازداریم، زیرا که این امر باعث برقراری ثبات و آرامش در تمام منطقه از افغانستان تا لبنان بویژه سوریه و عراق و دیگر کشورها خواهد شد.

وی افزود: ایران برخلاف اسراییل ، پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را امضا کرده است و غرب مسوولیت دارد و نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند و باید نه برای سخاوت در قبال ایران بلکه برای منافع خود با ایران به توافق برسد زیرا یک توافق جدی با ایران تنها عنصر ممکن برای ایجاد یک فرایند ثبات در کل منطقه است.

خانم بونینو در بهمن ماه گذشته در دوران وزرات خود در دستگاه دیپلماسی ایتالیا نیز به اتحادیه اروپا هشدار داده بود که پنجره با ایران نیاید بسته شود.

وی همواره با ابراز خوشبینی به ایران بر این عقیده است که غرب نباید فرصت را از دست بدهد.

بونینو نخستین رییس دستگاه دیپلماسی در میان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا محسوب می شد که پس از انتخاب دکترحسن روحانی رییس جمهوری جدید ایران به تهران سفرکرد و به رویکردهای جدید ایران باور دارد.