کد خبر: ۵۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۹۶

پزشکیان: با اجبار و زور نمی‌توان هیچ حیوانی را تربیت کرد، چه برسد به یک انسان/انصار حزب الله با عمل خود مردم را به معروف امر کند

انصار حزب‌الله برای امر به معروف و نهی از منکر مردم به کف خیابان می آید. این خبر واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشته است. مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس و وزیر بهداشت دولت اصلاحات در گفت‌وگویی با فرهیختگان آنلاین (FDN.ir)، به بیان نقطه‌نظرات خود در مورد اقدام انصارحزب‌الله برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه پرداخت. تاکید پزشکیان در این گفت‌وگو بر این است که «دین معتقد است با عمل‌تان مردم را به معروف امر کنید، چراکه آنها با زور از چیزی تمکین نمی‌کنند.»

نماینده تبریز در مجلس با انتقاد از این اقدام انصار حزب‌الله، گفت: «هر حرکتی خارج از چارچوب قانون، براساس دستور صریح امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب باشد، خلاف شرع و قانون است.»


او تصریح کرد: «قانونی که نمایندگان ملت می‌نویسند و شورای نگهبان به واسطه دین آن را تایید می‌کند، هیچ‌کس حتی با ادعای اسلام هم حق ندارد آن را زیر سوال ببرد یا برخلاف آن عمل کند.»
او با تاکید بر اینکه اگر کسی خود را متشرع می‌داند، نباید برخلاف دین و قانون عمل کند، افزود: «اگر کسی حتی به اسم دین خلاف قانون عمل کند، کار نادرستی انجام داده ‌است.»

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا انصار حزب‌الله با این اقدامات به دنبال ایجاد نارضایتی در جامعه و پشیمان کردن مردم از رای خود به روحانی هستند، بیان کرد: «البته نمی‌توان نیت‌خوانی کرد که این افراد از تهدید مردم به برخورد تند و امر به معروف و نهی از منکر موتوری، چه اهدافی را دنبال می‌کنند، ولی این روش آنها غیرقانونی و غیر‌شرعی است و باید جلوی آن گرفته شود.»
نماینده تبریز اظهار کرد که دین معتقد است با عمل‌تان مردم را به معروف امر کنید، چراکه آنها با زور از چیزی تمکین نمی‌کنند.


وزیر بهداشت دولت اصلاحات با بیان اینکه این افراد با اعمال زور حتی نمی‌توانند حرف‌شان را به فرزندان‌شان تحمیل کنند، چه برسد به مردم جامعه، ادامه داد: «ارشاد و تربیت انسان با زور امکان‌پذیر نیست. با این رفتار جز اینکه نفرت، کدورت و عقده در جامعه تقویت شود، نفعی ندارد.»


این مدرس نهج‌البلاغه یادآور شد که با اجبار و زور نمی‌توان هیچ حیوانی را تربیت کرد، چه برسد به یک انسان. منش امامان و پیامبران بر مبنای زور نبوده‌ است و این گروه باید شفاف بگویند که این منطق را از کجا آورده‌اند؟!


پزشکیان تاکید کرد که این رفتار از نظر اعتقادی برای من ناشناخته است، از نظر قانونی خلاف و از منظر رفتار اجتماعی دعواهایی را به وجود می‌آورد که مد نظر آمریکا و دشمنان انقلاب است.
وزیر بهداشت و درمان دولت خاتمی، افزود که روند برخورد خودسرانه با ناهنجاری‌های فرهنگی منطقی نیست و رفتار با جامعه باید درچارچوب قانون باشد.
 برخورد‌ها باید اصول و منطقی داشته باشد و بدون چارچوب نباید‌‌‌ رها شود.


این نماینده مجلس تاکید کرد: «ممکن است خیلی رفتار‌ها و موضوعات را بنده به‌عنوان یک شخص قبول نداشته باشم و نپسندم ولی وقتی به صورت قانون مصوب شد، باید از آن تمکین کنم و در برابر آن تسلیم شوم.»