کد خبر: ۵۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۵

مارکز رابط مخفی کلینتون و کاسترو بود

کتاب جدیدی که حول محور سیاست‌های دهه 1990 به نگارش درآمده، فاش کرد «گابریل گارسیا مارکز» نویسنده کلمبیایی برنده نوبل ادبیات رابط مخفی بین «فیدل کاسترو» و «بیل کلینتون» بوده است. 
 
 به گزارش «تيک»، براساس مطالب کتاب جدیدی به نام «کانال سیاه به کوبا»، گابریل گارسیا مارکز نویسنده‌ی فقید رمان «صد سال تنهایی» بین سال‌های 1994 تا 1998 به صورت پنهانی پیغام‌های فیدل کاسترو رهبر کوبا و بیل کلینتون رییس‌جمهور وقت آمریکا را رد و بدل می‌کرده است. 
 
«کانال سیاه به کوبا» نام کتابی است که براساس مدارک طبقه‌بندی شده‌ی دولت کوبا و مصاحبه‌های آن زمان با همکاری «ویلیام لوگرانده» و «پیتر کورنبلود» به نگارش در آمده است. 
 
براساس نوشته‌های کورنبلود‌، «گابو» در‌ آگوست 1994 با هواپیمای اختصاصی به آمریکا سفر کرد و «کارلوس سالیناس دو گورتاری» رییس‌جمهور وقت مکزیک هم با کشتی به آن کشور رفت تا با هم مذاکراتی داشته باشند. این نخستین مذاکرات خصوصی کلمبیایی ها با کلینتون در کشور یک دوست مشترک بود. 
 
در این کتاب همچنین آمده است که فیدل کاسترو با این مذاکرات قصد داشت اندکی از بحران بکاهد و جلوی مهاجرت کوبایی‌ها را بگیرد. 
 
به گزارش کوپراتیوا‌، دومین ماموریت مخفی مارکز در سال 1998 رخ داد که طی آن رهبر کوبا از نویسنده‌ی «پاییز پدرسالار» خواست تا یادداشتی را مخفیانه به بیل کلینتون برساند. گفته می‌شود این یادداشت "خلاصه‌ای از برخی مسائل" نوشته شده بود. 
 
گابریل گارسیا مارکز در آوریل سال جاری میلادی در سن 87 سالگی در بیمارستان شهر مکزیکوسیتی درگذشت. او از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات اسپانیولی‌زبان و آمریکای لاتین بود که در سال 1982 به جایزه‌ نوبل ادبیات دست یافت. گابو به ‌عنوان پیشتاز سبک «رئالیسم جادویی» شهرت داشت. 
 
«صد سال تنهایی» که نمونه‌ بارز رئالیسم جادویی است، معروف‌ترین اثر مارکز محسوب می‌شود. «پاییز پدرسالار»، «عشق سال‌های وبا»، «خاطره دلبرکان غمگین من» و «گزارش یک مرگ» از دیگر رمان‌های معروف این نویسنده‌ برجسته هستند که آثارش تا کنون به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا