کد خبر: ۵۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۲

روایتی از پیشنهادات‌ جدید در مذاکرات‌ هسته‌ای

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به خواسته‌های طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: عدم موافقت با پیشنهادات طرف مقابل در مذاکرات‌ نشان می‌دهد که دو طرف تا چه اندازه از یکدیگر فاصله دارند.

 به گزارش «تيک»، ایرانی‌ها می‌گویند که در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی طرح جدیدی را برای سازش میان طرف‌های مذاکره کننده ارائه داده‌اند اما مقامات غربی بر این باورند که چیز جدیدی در این طرح مطرح نشده است.

این مقامات می‌گویند که آنها نیز در وین پیشنهاداتی که خود آن را سازش می‌خوانند را برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه داده اند که از سوی تهران مورد مخالفت قرار گرفته است.

یک دیپلمات غربی در این باره گفت: به نظر می‌آید ایرانی‌ها نمی‌خواهند برنامه غنی‌سازی‌شان را تا سطحی محدود کنند که از نظر ما قابل قبول است.

این دیپلمات غربی افزود: ما نیز انتخاب دیگری نداریم جز این که مذاکرات را بعد از اواخر نوامبر تمدید کنیم یا اجازه دهیم رایزنی‌ها شکست بخورد.

مقامات ایرانی به رویترز، گفته‌اند که در آخرین پیشنهاد آنها آمده است که از نظر ایران شرایطی قابل قبول خواهد بود که موجب لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در حوزه‌ انرژی و بانکداری شود که در سال 2012 اعمال شده بودند.

این دیپلمات‌ها خواست ایران برای لغو کامل تحریم‌ها را دلیل پیشرفت کم مذاکرات هسته‌ای دانستند. این در حالی است که ایران این تحریم‌ها را ناعادلانه و غیر قانونی می‌داند.

یک مقام ارشد ایرانی با اشاره به این که پیشنهادات ایران با حمایت رهبر انقلاب مطرح می‌شود گفت که شاید برای دیگر طرف‌های درگیر تنها این یک مساله سیاسی باشد، اما برای ایران چیزی که خطرناک است ادامه تحریم‌های اقتصادی کنونی علیه کشور است.

مقامات غربی همچنین به رویترز گفتند که ایرانی‌ها همیشه می‌دانند تحریم‌ها تنها می‌تواند به صورت گام به گام لغو شود. بدین معنی که هر گام تنها پس از اثبات پایبندی ایران به تعهداتش اجرایی خواهد شد.

به گزارش رویترز، آمریکا و اتحادیه اروپا بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که در سال 2010 علیه ایران به تصویب رسید تحریم‌هایی را در بخش گاز و نفت ایران اعمال کردند و محدودیت‌هایی را نیز بر سیستم بانکداری این کشور به وجود آوردند.

این مقام ایرانی یادآور شد: ایران خواهان بازگشت به شرایط پیش از اعمال تحریم‌هاست که اگر با آن موافقت شود به حصول توافق تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر کمک خواهد کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز در این باره گفت: اگر ما به یک توافق جامع برسیم و ایران با آن موافقت کند این کشور می‌تواند از انزوا بیرون بیاید چون تحریم‌ها در اولین گام به حالت تعلیق در خواهند آمد و سپس به طور کامل لغو خواهند شد.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: این کار زمان می‌برد اما تحریم‌ها لغو خواهند شد.

غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند که تهران همواره تاکید کرده است فعالیت‌های هسته‌اش ماهیت کاملا صلح آمیز دارند، اما مخالف ایران در سال‌های گذشته به این بهانه با اعمال تحریم‌های اقتصادی فشارهای زیادی را بر ایران وارد کردند.

آمریکا و غرب اعلام می‌کنند که حق غنی سازی ایران را به رسمیت می‌شناسند اما تلاش می‌کنند تا در مذاکرات هسته‌ای ظرفیت غنی سازی ایران را تا جایی که مورد رضایت خودشان است محدود کند.

به گزارش رویترز، یکی از مسائل اصلی مورد اختلاف تعداد سانتریفیوژ‌های ایران است. این کشور در حال حاضر حدود 19 هزار سانتریفیوژ نصب شده دارد که تقریبا 10 هزار تای آن فعال هستند. طرف مقابل در این مذاکرات تنها خواهان چند هزار سانتریفیوژ در ایران هستند. 

*ایسنا