کد خبر: ۵۸۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۰

مردم نمی‌دانند فوتبالِ امروز را کجا ببینند!

سردبیر روزنامه «ایران ورزشی» می‌گوید، بزرگ‌ترین مشکل مخاطب این است که نمی‌داند امروز باید به استادیوم برود و فوتبال را ببیند، یا می‌تواند در خانه بنشیند و مسابقه فوتبال را تماشا کند.

 به گزارش «تيک»، سردبیر روزنامه «ایران ورزشی» در تحلیل اختلاف فدراسیون فوتبال با صداوسیما بر سر حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر فوتبال و استفاده ابزاری از رسانه‌ها که دو این سازمان‌ برای رسیدن به مقاصدشان طی این مدت انجام داده‌اند، گفت: ما دچار یک پارادوکس شده‌ایم؛ از طرفی باشگاه‌های ما دولتی هستند و بودجه‌شان را از دولت می‌گیرند و از طرف دیگر می‌خواهیم حرفه‌ای عمل کنیم و مثل تمام دنیا از حق پخش تلویزیونی پول بگیریم.

او در ادامه اظهار کرد: در سراسر دنیا باشگاه‌ها خصوصی هستند و فدراسیون یا اتحادیه فوتبال کشورها با شبکه‌های تلویزیونی خصوصی مختلف صحبت می‌کنند، بالاترین رقم پیشنهادی را می‌گیرند و حق پخش را به آنها می‌دهند. مسابقات را هم به صورت انحصاری، فقط شبکه‌ای که حق پخش را خریده، می‌تواند پخش کند. اما مشکل ما در اینجا این است که باشگاه‌ها دولتی هستند و پولشان را دولت می‌دهد. بعد دوباره پول دیگری بابت حق پخش از صداوسیمای دولتی می‌خواهند.

زاهدیان سپس گفت: ما قبل از هر چیز باید این مشکل ساختاری و اساسی‌مان را حل کنیم. الآن صداوسیما می‌گوید پول شما را دولت می‌دهد؛ بودجه سپاهان، پرسپولیس و... همه را دولت می‌دهد. به نظر من فدراسیون در یک پارادوکس گیر کرده است. فدراسیون حق پخش را می‌خواهد که لازمه فوتبال است، ولی لازمه فوتبال خصوصی است. فوتبالی که بودجه‌اش را دولت می‌دهد و تمام هزینه‌هایش را دولت تأمین می‌کند، دیگر نباید حق پخش بگیرد. اما اگر باشگاه‌هایمان خصوصی بشوند، آن موقع به لحاظ حرفه‌ای درست این است که باشگاه‌ها حق پخش را بگیرند.

او افزود: دلیل موضوعی که الآن در کشور ما پیش آمده این است که صداوسیما انحصاری است؛ شبکه‌های خصوصی نمی‌توانند وارد کشور شوند که حق پخش به آنها سپرده شود و از آنجا که حق پخش نمی‌تواند به شرکت دیگر یا شبکه دیگری داده شود، صداوسیما فدراسیون فوتبال را تحت فشار قرار می‌دهد که شما باید حتما با ما توافق کنید و چون همین یک صداوسیما را داریم، فدراسیون مجبور می‌شود به رقمِ درخواستی صداوسیما تن بدهد.

سردبیر روزنامه «ایران ورزشی» سپس درباره تأثیر این درگیری‌ها بر مخاطبان تلویزیون که می‌خواهند مسابقات را در خانه تماشا کنند، گفت: بزرگ‌ترین مشکل مخاطب این است که نمی‌داند امروز باید به استادیوم برود و فوتبال را ببیند یا می‌تواند در خانه بنشیند و مسابقه فوتبال را تماشا کند. همه این نابسامانی‌ها بر روح و روان مردم تأثیر منفی می‌گذارد. وقتی مردم این بحث و جدل ها را در سطح کلان کشور می‌بینند، به لحاظ ذهنی، روحی و روانی آسیب می‌بینند.

او تأکید کرد: این مشکلات نباید به سطح جامعه کشیده شود. مسائل باید منطقی و طبق اصول به صورت درون سازمانی حل شوند. واقعیت این است که الآن فدراسیون فوتبال تهدید می‌کند، صداوسیما از آن طرف جواب تهدیدش را با این می‌دهد که می‌گوید ما قطعا بازی‌ها را پخش می‌کنیم و روی سایتش می‌نویسد که بازی‌ها پخش می‌شوند. این چالش مردم را اذیت می‌کند و به مردم استرس و فشار وارد می‌کند. 

*ایسنا