کد خبر: ۵۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۸۸

تفریح میلیونی در آسمان تهران!

کسانی که می‌خواهند با هواپیماهای شخصی بر فراز شهر تهران پرواز کنند باید برای هر یک ساعت معادل ۲۰۰هزار تومان پرداخت کنند یا اینکه با پرداخت 200 تا 700 میلیون تومان صاحب یک هواپیمای شخصی شوند. 
 
 به گزارش «تيک»، در ادامه گزارش یکی از تفریحاتی که شاید هر کسی آرزوی آن را داشته باشد، داشتن هواپیما و تجربه خلبانی است. آنچه که شاید روزی به فکر نمی‌رسید که بتوان با هزینه تقریبا یک سوم حداقل حقوق ماهانه (که الان 608 هزار تومان است) از آن بهره برد. 
 
نام هواپیمای شخصی و استفاده از آن برای یک ساعت آنچنان بزرگ است که برخی گمان می‌کنند حتما باید روی گنج نشسته باشی، در حالی که شاید برخی بتوانند با حقوق مثلا یک میلیون تومانی هم حداقل یک بار در ماه سفری یک ساعته با هواپیمای شخصی را تجربه کنند. 
 
مدتیست در شهرهایی مانند تهران، کیش، مشهد، شیراز و چند شهر پرجمعیت دیگر این تفریح نسبت به گذشته ترویج بیشتری پیدا کرده و برخی افراد از این امکان تفریح بهره می‌برند. ‌ 
 
اما لازمه استفاده از این هواپیما داشتن فن و گذراندن دوره آموزشی خلبانی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است. 
 
تفریح، آخرین کاربرد هواپیمای شخصی 
عبدالله یونسی، رئیس فرودگاه آزادی تهران در این باره گفت: در حال حاضر همه فکر می‌کنند هواپیمای شخصی فقط برای تفریح است، در حالی که آخرین کاربرد این هواپیما تفریحی است. 
 
به گفته او، آموزش، تحقیقات، خدمات صنعتی، گردشگری و انتقال قطعات بیش از تفریح با هواپیما در اولویت است، اما هم آموزش خلبانی برای تفریح و هم خدمات آن در این فرودگاه انجام می‌شود. 
 
نکته قابل توجه آن است که در چندسال اخیر استقبال از تفریحات هیجانی بیشتر شده و به گفته یونسی، حدود ۱۹۰ هواپیمای شخصی در کشور موجود است. 
 
اما از میان این تعداد هواپیمای شخصی در کشور که نمی‌دانیم چند هواپیما متعلق به مردم عادی و چند هواپیما متعلق به مقامات است، حدود ۱۰۰ فروند هواپیما شخصی در فرودگاه آزادی تهران موجود است. 
 
در همین حال، هرچند که در بیشتر کشورهای پیشرفته برخی خانواده‌ها دارای هواپیمای شخصی یا خانوادگی هستند، در ایران هنوز هواپیمای خانوادگی یا بیش از دو نفر وجود ندارد. 
 
یونسی هم در این باره می‌گوید: در حال حاضر فقط هواپیمای شخصی (دو نفره) در کشور موجود است و اگر بخواهیم هواپیمای بیش از دو نفر وارد کنیم، استفاده از آن به صورت‌ همان هواپیمای عمومی است. 
 
آن طور که او یادآور می‌شود، اجاره هواپیمای شخصی و خرید آن که از سال ۸۶ توسط فرودگاه آزادی رونق گرفته، در دو سه سال اخیر به بیشترین سطح استقبال رسیده، به گونه‌ای که آخر هفته‌ها تعداد تقاضای پروازهای شخصی بیشتر می‌شود. 
 
پرواز با هواپیما، ساعتی 200 هزار تومان 
طبق صحبت‌های این مقام مسئول، کسانی که می‌خواهند حداقل یک ساعت با هواپیمای شخصی یا اجاره‌ای بر فراز شهر تهران پرواز کنند باید برای هر یک ساعت معادل ۲۰۰هزار تومان پرداخت کنند. این هزینه بدون هزینه‌های آموزش است و فقط هزینه سوخت و امکانات پرواز به عهده فرودگاه است. سوخت این هواپیما‌ها نیز‌ همان بنزین سوپری است که برای وسایل نقلیه استفاده می‌شود. 
 
او می‌گوید که همه امکانات هنگام پرواز برای این هواپیمای فوق سبک فراهم است و حتی علاوه بر داشتن دو چتر نجات برای دو سرنشین و یک چتر برای خود هواپیما، بیمه لازم همچون بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه نیز برای این پرواز فراهم شده و این چتر‌ها به گونه‌ای است که می‌تواند در صورت کوچک‌ترین حادثه هواپیما به آرامی به زمین بنشیند. 
 
یونسی در این باره تاکید دارد که استفاده‌کنندگان از این هواپیما باید گواهینامه و مجوز راندن هواپیمای فوق سبک را از سوی سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کنند. 
 
طبق اظهارات او، این مجوز با گذراندن ۶۰ ساعت کلاس تئوری و ۵۰ ساعت کلاس عملی ارائه می‌شود و در پایان گواهینامه بین‌المللی خلبانی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌شود. همچنین مدت زمان لازم برای برگزاری این دوره سه ماه است و این آموزش از سن 15 سالگی آغاز می‌شود و هیچ محدودیتی برای آموزش خانم‌ها وجود ندارد. 
 
همچنین بر اساس گفته‌های او، هر هنرجو حداقل ۱۰ساعت قبل از اولین پرواز، پرواز مستقل خود را انجام می‌دهد. در ادامه مانورهای پیشرفته را همراه معلم پرواز فرا می‌گیرد و چند پرواز ناوبری به شهرهای مختلف را تجربه می‌کند. 
 
همه هواپیما‌ها وارادتی‌اند 
رئیس فرودگاه آزادی درباره اینکه هنوز ایران قادر به ساخت این نوع هواپیما نشده می‌گوید که اکثر این هواپیما‌ها وارداتی هستند و برخی از آنها نیز در داخل کشور مونتاژ می‌شوند و با این حال، هنوز فرودگاه آزادی به حجمی از تقاضا نرسیده تا بتوان تولید انبوه در زمینه تولید هواپیمای فوق سبک داشته باشد. 
 
نرخ هواپیما، 200 تا 700 میلیون تومان 
حالا اگر کسی بخواهد برای خودش یک هواپیمای شخصی بخرد باید به سایت شرکت‌های هواپیمایی مراجعه کند یا درخواست خرید هواپیما را به سازمان هواپیمایی برساند و پس از مراحل پرداخت و مجوز خرید از سوی این سازمان، گمرک نیز این خرید را تائید می‌کند و هواپیما ترخیص می‌شود. همچنین خریدار باید پس از کسب مجوزهای لازم برای خرید هواپیما ماهانه هزینه‌ای بابت تعمیر و نگهداری هواپیما پرداخت کنند. 
 
اما برآوردها و سخنان مسئولان گویای این است که هر خریدار هواپیمای شخصی می‌تواند با سرمایه‌گذاری حداقل ۲۰۰ میلیون و حداکثر ۷۰۰ میلیون تومان هواپیمای دلخواه خود را بخرد یا در صورت تمایل این هواپیما‌ها را به صورت ساعتی اجاره کند. 
 
یونسی در باره هزینه اجاره هواپیمای شخصی می‌گوید که هزینه نگهداری ماهانه هواپیمای شخصی حدود ۶۰۰ هزار تومان است؛ رقمی که از نگاه او از هزینه نگهداری اتومبیل در پارکینگ‌ها هم کمتر می‌شود! 
 
در حال حاضر هوانوردی در کشور به صورت عمومی و خصوصی توسط هواپیماهای الترا لایت و کایت و پاراموتور صورت می‌گیرد. 
 
همچنین در بیشتر کشور‌ها هواپیماهای شخصی توسط بخش خصوصی و در مواردی خود افراد یا در کلوپ‌های ویژه نگهداری می‌شود، در حالی که از ابتدا تا انتهای خرید و استفاده از این هواپیما در ایران توسط سازمان هواپیمایی کشوری صورت می‌گیرد. اکنون نیز آموزش خلبانی (UL) و خرید و فروش و مونتاژ هواپیمای UL – (فوق سبک) در فرودگاه آزادی انجام می‌شود. 

*اقتصاد نیوز