کد خبر: ۵۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۳

افخم : آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 از امروز/ زمان سفر ظریف به عربستان تنظیم نشده است

ایسنا نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 امروز در وین آغاز می‌شود.

مرضیه افخم در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان این‌که مذاکرات کارشناسی طبق برنامه دو روزه خواهد بود، گفت: در این مذاکرات کارشناسان ایران و گروه 1+5 جزئیات طرح‌ها و مباحث مطرح مذاکراتی را بررسی می‌کنند و این نشست در چارچوب تماس‌ها و تبادل‌نظرها در حوزه مذاکرات است.

او همچنین گفت: بعیدی‌نژاد، رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکره با گروه 1+5 است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط ایران و ترکیه و مباحث اخیر در این رابطه، گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه‌اند که روابط خوبی را به صورت دوجانبه دارند. رفت‌وآمدهای خوبی بین دو کشور در سطوح بالا انجام شده. نخست وزیر ترکیه به تهران سفر کرده و آقای روحانی نیز به ترکیه سفر کرد. در عین حال همواره موضوعات منطقه‌ای مورد مذاکره است که در سطح سیاسی در مورد آنها تبادل نظرصورت می‌گیرد.

او گفت: دیدگاه‌های دو کشور در خصوص مسائل منطقه یکسان نیست ولی این مانع از همکاری‌ها نبوده و گفت‌وگوهای سازنده‌ای بین دو کشور برقرار است.

افخم گفت: معتقدیم که گفت‌وگو و مشارکت کشورهای منطقه برای حل موضوعات منطقه یکی از روش‌های اصولی و درست است و از پیچیده‌تر شدن شرایط جلوگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص روابط ایران و عربستان و اظهارات اخیر مقامات عربستانی در مورد ایران، گفت: منطقه در شرایط حساسی است و معضلات منطقه نیازمند گفت‌وگو، همکاری و مشارکت است. انتظار می‌رود دیدگاه‌ها با رعایت شرایط حساس منطقه باشد و هر آنچه که می‌تواند مانع از شکل‌گیری همکاری‌ها و مانع از فضای تفاهم شود کمک کننده نخواهد بود.

او با بیان این‌که موضوعاتی که در فضای رسانه‌ای اعلام می‌شوند واکنش‌هایی به همراه دارند و ما نیز واکنش‌هایی داشتیم در مورد سفر ظریف به عربستان نیز، گفت: سفر وزرا بخشی از روندهای مذاکراتی است اما برای این سفر هنوز جدول زمانی نهایی تنظیم نشده است و هر زمان شرایط فراهم باشد نسبت به هماهنگی‌های لازم اقدام می‌کنیم.