کد خبر: ۵۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۹

هارف: از سفر العبادی به تهران نگران نیستیم

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، گفت: ایران و عراق روابط دیرینه‌ای با یکدیگر دارند از این رو طبیعی است که نخست‌وزیر عراق به کشور همسایه‌اش سفر کند.

به گزارش ایسنا، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی آمریکا از سفر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به تهران، گفت: ما در این زمینه نگرانی نداریم. واضح است که ایران و عراق مرزهای مشترک زیادی با یکدیگر دارند و از گذشته‌های دور با یکدیگر ارتباط دارند. من فکر می‌کنم سفر نخست‌وزیر عراق به یک کشور همسایه یک اتفاق معمول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ما نباید از اینکه نخست‌وزیر عراق روابطی با همسایگانش دارد متعجب شویم.

هارف همچنین یادآور شد که آنچه در عراق نیاز است اداره این کشور به صورت فراگیر است و همسایه‌های عراق تنها می‌توانند با تشویق دولت برای یک مدیریت فراگیر به آن یاری رسانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره چگونگی لغو تحریم‌ها علیه ایران در صورت حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و نقش کنگره در این میان، گفت: اگر ما به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنیم واضح است که درباره چگونگی لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه این کشور تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما درباره این مساله رایزنی‌های جدی با کنگره داریم که از ماه‌ها پیش آغاز شده و ادامه دارد چون ما معتقدیم که رایزنی با کنگره ضروری است.

هارف افزود: کنگره نقش مهمی در اعمال این تحریم‌ها داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد: من تاکید می‌کنم که در توافق جامع و نهایی تنها تحریم‌های آمریکا مطرح نیست بلکه تحریم‌های اتحادیه اروپا به علاوه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد بحث است.

وی ادامه داد: در بسته نهایی لغو تحریم‌ها در صورت حصول توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 یکسری تحریم‌ها وجود دارد که در مورد آن بحث می‌شود.

هارف همچنین در واکنش به انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برنامه اقدام مشترک، گفت: از نظر من هیچ چیز جدیدی در گزارش جدید آمانو وجود ندارد. ما بارها از ایران خواسته‌ایم تا به طور کامل و به موقع با تحقیقات آژانس همکاری کند. این پروسه همزمان با مذاکرات ایران و 1+5 ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: اگرچه در بسیاری مسائل مشترکاتی وجود دارد اما چیز جدیدی در این گزارش نیست. ما هنوز هم معتقدیم که تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر زمان داریم و این مساله‌ای است که روی آن تمرکز کرده‌ایم.

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارشات کمک نظامی ایران به لبنان، بیان کرد: ما این گزارشات را دریافت کرده‌ایم اما در حال حاضر جزئیات بیشتری در این باره نداریم که بتوانیم اطمینان یابیم لبنان این کمک‌ها را قبول کرده است. ما به بررسی موضوع ادامه می‌دهیم.