کد خبر: ۵۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۴۲

مگس های سفید به این راحتی ها تهران را رها نمی کنند!

با گذشت نزدیک یک ماه از قول‌های مسئولان و اقدامات شهرداری برای از بین بردن سفیدبالک‌ها، این آفات هنوز از پایتخت نگریخته‌اند.

به گزارش فرهیختگان آنلاین (FDN.ir)، پاییز از راه رسیده، هوا تا اندازه‌ای سرد شده و ابرها باریدن گرفته‌اند اما با اینکه پیشتر گفته شده بود با سرد شدن هوا سفیدبالک‌ها از شهر بار می‌بندند و می‌روند، هنوز اگر کنار درخت‌ها سرک بکشید و گذرتان به خیابان حافظ بیفتد، توده‌های سفید را در هوا می‌بینید. اگرچه با کاهش دما تعداد آفات ریز سفید کمتر شده و با رسیدن زمستان ناپدید می‌شوند اما کارشناسان می‌گویند در صورتی که در فصل بهار مبارزه با این آفات از نو آغاز نشود، احتمال طغیان دوباره آنها به خیابان‌ها وجود دارد.


    این یک پدیده طبیعی است
محمد حقانی، عضو کمیته سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران طغیان سفیدبالک‌ها را پدیده‌ای طبیعی می‌داند و به فرهیختگان می‌گوید: «حتما دیده‌اید که گاهی در دنیا حمله ملخ‌ها به شهر اتفاق می‌افتد یا اینکه حداقل این اتفاق را در فیلم‌ها دیده‌اید.حضور سفیدبالک‌ها در تهران نیز مشابه همین حالت است.» او شیره گیاهی بعضی درختان را منبع تغذیه این حشرات می‌داند و ادامه می‌دهد: «اقدامات شهرداری درباره آبشویی درختان، منبع تغذیه این آفات را از بین می‌برد و باعث نابودی آنها می‌شود.» خشکی، کمبود بارندگی و ادامه گرمای هوا، شرایط محیط را برای حضور سفیدبالک‌ها در تابستان مناسب کرد و باعث هجوم آنها شد. حقانی صدمه این آفت را به گیاهان آنچنان مهم نمی‌داند و نظر منابع تخصصی را که می‌گویند همچنان باید منتظر سرما باشیم، معتبر می‌داند و اضافه می‌کند: «حتما شرایط اکولوژیکی خاصی پیش آمده که این آفت از میزبان اصلی خود دست کشیده و به شهر آمده اما آنها به‌طور قطع با پایین آمدن دما از بین خواهند رفت.»


   سفیدبالک‌ها؛ همچنان بی‌ضرر
پیشتر کارشناسان سفیدبالک‌ها را آفتی بی‌ضرر برای انسان دانسته و گفته بودند سفیدبالک آسیب قابل‌توجهی به گیاهان نمی‌رساند. قدرت‌الله سحابی، استادیار گروه گیاه‌پزشکی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران نیز می‌گوید: «تغذیه این حشرات از شیره گیاهان است و بر اثر همین تغذیه، لکـه‌های زردرنگـی روی برگ‌ها ایجاد می‌شود که به صورت مستقیم به گیاه میزبان آسیب می‌زند. در واقع این آفت ویروس مولد زردی و کوتولگی گیاهان را به گیاه دیگر منتقل می‌کند اما برای انسان هیچ خطری ندارد.» او ادامه می‌دهد: «سیکل زندگی این حشرات حدود یک ماه است. هر حشره ماده یکصد تا 200 تخم می‌گذارد و برای آن تا 10 نسل در سـال هم گزارش شده است. لارو و حشرات بالغ هم در زیر برگ‌هـا قـرار می‌گیرند. دوام و ماندگاری برگ گیـاه در شـرایط مختلف آب و هوایی در دماهای پایین در زمستان‌گذرانی مگس سفید موثر است.»


    احتمال طغیان در بهار
سحابی نیز اطمینان می‌دهد که این آفات با سردشدن هوا از بین می‌روند اما ادامه می‌دهد که: «درصدی از این آفات به نحوی در جایی مثل گلخانه پناه می‌گیرند و بهار باز بیرون خواهند آمد. ممکن است حتی در سطح شهر هم زنده نمانند و در گلخانه‌ای پناه بگیرند.» او می‌گوید: «جمعیت آفت در شرایط آب و هوایی مناسب بیشتر می‌شود اما هوای سرد مناسب این آفات نیست.» استادیار گروه گیاه‌پزشکی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران سفیدبالک را پدیده جدیدی نمی‌داند: «این آفت همیشه بوده اما شرایط مناسب تابستان امسال باعث شد طغیان کند. این‌طور نیست که طغیان‌شان همیشگی باشد یا اینکه اصلا دیگر نباشد. دما و رطوبت تا حد زیادی در حضور این حشرات موثر است و تابستان خشک امسال سبب طغیان آنها شد.روی تنه درختان سطح شهر برچسب‌های زردرنگ نصب شده، کافی است کمی نزدیک شوید تا دانه‌های سفید ریز روی آن را ببینید. این کارت‌های زرد چسب‌دار تله‌ای برای مبارزه غیرشیمیایی با سفیدبالک‌هاست که به تازگی شهرداری روی درخت‌ها نصب کرده است. به گفته کارشناسان سفیدبالک‌ها بـه تلـه‌های زردرنگ می‌چسبند و با نصب تعداد مناسبی از این تله‌ها در ارتفاع معین می‌توان به تعیـین تراکم آفت و مبارزه با آن پرداخت.پیشتر گفته شده بود که زنبورهای «پارازیتویید» که دشمن‌های طبیعی سفیدبالک‌ها هستند بر اثر سمپاشی زیاد از بین رفته‌اند و نبود آنها عاملی برای افزایش آفات شده است. این زنبور درون پوره‌های سفید آفات که در پشت برگ‌ها نشسته‌اند تخم‌ریزی یا از محتویات بدن آنها تغذیه می‌کند و با این شیوه باعث مرگ آفات می‌شود. قدرت‌الله سحابی فعالیت زمستانی این زنبورها را غیرممکن می‌داند و می‌گوید: «مبارزه با این آفات باید در بهار آغاز شود تا زنبور‌های شکارگر رهاسازی شوند. مبارزه کامل با سفیدبالک‌ها ممکن نیست و به همین خاطر احتمال بازگشت آنها وجود دارد.»