کد خبر: ۵۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۲
تقوی:

نشست‌های وحدت با اجازه آیت‌الله مهدوی بود

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز گفت: نشست‌های وحدت اصول‌گرایان را با اجازه آیت‌الله مهدوی کنی آغاز کردیم.

به گزارش «تيک»، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی اظهار کرد: ابتدا قرار بود جلسات وحدت اصول‌گرایان را آیت‌الله مهدوی کنی برگزار کنند اما ایشان به خاطر شرایط جسمی خود گفت که نمی‌توانم و در جامعه روحانیت مبارز با اجازه آیت‌الله مهدوی کنی این کار به عهده من گذاشته شد که حدود یک سال است این جلسات را برگزار می‌کنم و تا به حال در 15 استان حضور یافته‌ام.

وی همچنین درباره نشست سه‌جانبه آیات مصباح یزدی، محمد یزدی و موحدی کرمانی گفت: خود من با هر سه این آقایان صحبت کردم و هرسه نفر موافق برگزاری چنین نشستی هستند. البته به خاطر مشغله‌ای که آقایان داشتند این جلسه قطعا بعد از عاشورا برگزار خواهد شد اما هنوز زمان و مکان آن مشخص نیست. من به برگزاری این نشست بسیار امیدوارم و فکر می‌کنم به وحدت بیشتر اصول‌گرایان منجر شود.

تقوی در واکنش به این صحبت که گفته می‌شود مصباح یزدی رهبری اصول‌گرایان را به دست گرفته، خاطرنشان کرد: اصلا این بحث ‌ها برای آقایان مطرح نیست. چون آقایان مثل آیت‌الله مهدوی کنی تکلیف محور هستند و هر کجا که خلأیی وجود داشته باشد حضور پیدا می‌کنند. این‌که مثلا" حضرت آیت‌الله مصباح آمده که رهبری را به عهده بگیرد حرف درستی نیست چون آیت‌الله مصباح شأن بسیار بالایی دارد و به صحنه نمی‌آید که خود را مطرح کند. من با شناختی که دارم این مسائل را قبول ندارم.

وی با بیان این‌که به وحدت میان اصول‌گرایان بسیار امیدوار است، یادآور شد: ما تا به حال چهار نشست برگزار کرده‌ایم و در آینده هم نشست پنجم را برگزار خواهیم کرد. در همایش اخیر هم دیدیم حتی کسانی که در جلسه حضور نداشتند این حرکت را تأیید کردند. چون هر جریانی که برای همگرایی و وحدت صورت بگیرد مفید خواهد بود و به همین دلیل من هم بسیار به این جلسات وحدت امیدوار هستم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره آیت‌الله مهدوی کنی، گفت: مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی از استوانه‌های روحانیت شیعه بود و در مسائل انقلابی و سیاسی شخصیت تأثیرگذاری به حساب می‌آمد. او از یاران صدیق امام بود و بعد از امام هم از یاران دلباخته رهبری به شمار می‌رفت. آیت‌الله مهدوی کنی سعی می‌کرد در مسائل سیاسی کارها را به گونه‌ای پیش ببرد که با معیارهای اسلامی تطابق داشته باشد. او در مسائل سیاسی اخلاق محور بود و هیچ‌گاه در برنامه‌ریزی‌های سیاسی خود حاضر نبود معیارهای اخلاقی خود را بشکند.

وی اضافه کرد: آیت‌الله مهدوی کنی در مسائل انقلابی و اجتماعی تکلیف‌محور بود. هر کجا که لازم بود حضور داشته باشند حاضر می‌شد و برای یک لحظه هم صحنه را خالی نمی‌کرد. او از سال 1340 که به تهران آمد و پایگاه مبارزاتی و سیاسی خود را در مسجد جلیلی قرار داد کار خود را از مسجد آغاز کرد. آیت‌الله مهدوی کنی خیلی به مردم اعتنا می‌کرد و احترام می‌گذاشت و مردم را قبول داشت. او مثل بعضی‌ها نبود که شعار مردمی بدهد ولی نسبت به مردم بی‌اعتنا باشد. او همیشه از مردم دفاع می‌کرد و به آنها عشق می‌ورزید. مسیر زندگی‌اش هم همین را نشان می‌دهد که همه زندگی‌اش را برای مردم گذاشت.

تقوی با اشاره به زندانی شدن آیت‌الله مهدوی کنی پیش از انقلاب، بیان کرد: او در زندان‌ها شاه شکنجه شد و آخرین روحانی بود که از زندان آزاد شد. بعد از انقلاب هم در مسائل اجرایی به شدت مورد اعتماد امام (ره) بود و جمله معروف امام (ره) که خطاب به او گفت "من به شما ارادت داشتم، دارم و خواهم داشت" نشان از جایگاه او در نزد امام دارد و امام با این جمله خود حتی آینده آیت‌الله مهدوی کنی را هم تضمین کرد.

وی با بیان این‌که آیت‌الله مهدوی کنی یک روحانی سنت‌گرا بود، افزود: او در روحانیت شیعه و زندگی به شدت به سنت‌ها پایبند بود اما در عین حال یک روحانی روشنفکر و به روز به حساب می‌آمد که از زمانه خود عقب نبود. همین که مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) را به عهده گرفت تا برای آینده کادرسازی کند و با جوان‌ها کار کرد نشانه بسیار خوبی برای روشنفکری و روشن‌بینی او است.

این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: آیت‌الله مهدوی کنی بسیار باهوش بود و خیلی از مسائل آینده را به خوبی پیش‌بینی می‌کرد. ما در جلسات جامعه روحانیت مبارز در خدمت او بودیم و می‌دیدیم که خیلی از مسائلی که پیش‌بینی می‌کردند درست از آب درمی‌آمد. او بسیار ولایتمدار بود و هر جا که نظر امام و رهبری را می‌شنید حتی اگر خودش نظر دیگری داشت به نظرات ولی فقیه تمکین می‌کرد و به دلیل همه این خصوصیت‌هایی که عرض کردم معتقدم شخصیت بسیار بزرگی را از دست دادیم که خلأ وجودش کاملا" احساس خواهد شد.

تقوی در پایان درباره وضعیت رهبری در جامعه روحانیت مبارز پس از آیت‌الله مهدوی کنی، اظهار کرد: فعلا" جلسات جامعه روحانیت با ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی که قائم مقام آیت‌الله مهدوی کنی بود، برگزار می‌شود و ان‌شاءالله در آینده با رأی اکثریت اعضا جانشین آیت‌الله مهدوی کنی مشخص خواهد شد. 

*ایسنا