کد خبر: ۵۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۰۸

سومین وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم کیست و چه سوابقی دارد؟

 تقریبا دو ماه از تعیین سرپرست برای وزارت علوم می گذرد که امروز روحانی محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان وزیر علوم معرفی کرد.

 به گزارش «تيک»، بعد از استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت یازدهم و دومین وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس، سکوی رهبری این وزارتخانه دوباره خالی ماند. همان زمان رییس جمهور، محمد علی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد تا در اولین فرصت وزیر علوم به مجلس معرفی شود. حالا امروز بعد از تقریبا دو ماه نام وزیر علوم اعلام شد؛ محمود نیلی‌احمدآبادی، سرپرست فعلی دانشگاه تهران

نیلی احمدآبادی درحالی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شده است که روحانی دیروز در هشتمین همایش ملی نخبگان با اشاره به اهمیت وضعیت دانشگاه‌ها به انتقاد از نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: یک بار وزیری را معرفی کرده‌ایم، گفتند رای اعتماد نمی‌آورد و ما گفتیم اهلا و سهلا، پس ما فرد دیگری را به عنوان سرپرست معرفی کردیم و گفتند او را به مجلس معرفی نکنید که رای نخواهیم داد. باز هم گفتیم اهلا و سهلا. پس سومی را معرفی کردیم و رای اعتماد گرفت، اما در کمتر از یک سال یعنی حدود 9 ماه به قضاوت رسیدند که باید کنار برود.

روحانی گفت که نجفی، ماجرای بورسیه ها را به سرانجام می رساند. به همین دلیل گمان برده شد که سرپرست وزارت علوم به عنوان وزیر هم معرفی می شود. اما این اتفاق نیفتاد.

امروز رییس جمهور در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمود نیلی احمدآبادی را برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

متن نامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به رییس مجلس شورای اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم 
جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی 
با سلام 
احتراما، در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، شرح حال و برنامه جناب آقای دکتر محمود نیلی احمدآبادی ، برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری به مجلس شورای اسلامی معرفی می گردد.


سوابق علمی نیلی احمدآبادی

فرجی دانا وزیر اسبق علوم پیش از این  در تاریخ 19 خرداد امسال دکتر محمود نیلی احمدآبادی را به سمت سرپرستی دانشگاه تهران منصوب کرده بود.

تا پیش از معرفی نیلی احمدآبادی به عنوان سرپرست دانشگاه تهران، کمتر نام او در محافل سیاسی شنیده بود. هرچند که چهره ای علمی است.

دکتر محمود نيلي احمد آبادي داراي دكتراي مهندسي متالوژي و مواد از دانشگاه توهوكو ژاپن و استاد دانشگاه تهران است و از سوابق علمي و پژوهشي او مي توان به مواردي از قبيل انتشار 75 مقاله در مجلات علمي ISI ، انتشار 90 مقاله در كنفرانس هاي مختلف ، داوري 50 مجله ISI ، كسب رتبه در جشنواره بين المللي خوارزمي ، استاد نمونه دانشگاه تهران، مجري بيش از 30 پروژه پژوهشي و دريافت جايزه بين المللي COMSTEC اشاره كرد .

نيلي پيش از اين مديريت بخش مهندسي جهاد دانشگاهي دانشگاه شيراز ، معاونت فني و پژوهشي نيروي هوايي سپاه پاسداران ، معاونت آموزشي گروه متالورژي دانشگاه تهران ، معاونت پژوهشي دانشكده فني دانشگاه تهران ، رياست پرديس دانشكده هاي فني دانشگاه تهران و مديريت قطب علمي مواد با كارايي بالا را عهده دار بوده است .

*خبر آنلاین