کد خبر: ۵۹۰۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۰۷

با طرح جدید مجلس، هر کسی می تواند هر کاری بکند و بگوید امر به معروف می کردم

احمد شیرزاد استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب بر این باور است که طرح جدید مجلس در مورد امر به معروف و نهی از منکر می تواند باعث هرج و مرج در کشور شود.

شیرزاد به فرهیختگان آنلاین (FDN.ir) گفت: امر به معروف و نهی از منکر اقدامی دینی است که همه ی ما آن را قبول داریم، اما آنچه برای امنیت اجتماعی می تواند مضر باشد، این است که گروهی از جامعه تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر از جامعه متمایز شود.

وی افزود: در هرجامعه ای ضابطین قانون وجود دارد و پلیس اختیاراتی دارد که در مقابل آن مسئول است و می تواند در قبال شهروندان متخلف وارد عمل شود اما شهروندان عادی نمی توانند. سئوال این است که گروهی که تحت عنوان ناهی از منکر و آمر به معروف قرار است وارد صحنه شوند، با کارت شناسایی و یونیفورم خاصی حضور پیدا خواهند کرد.

شیرزاد اضافه کرد: اگر مسئله ی تمایز این افراد حل نشود، هر کسی خودسرانه می تواند خود را به عنوان آمر به معروف و ناهی از منکر درگیر کارهایی کند که مشکل ساز باشد. متاسفانه در مجلس هم قانونی در حال تصویب است که حقوق ویژه ای برای این افراد کنار می گذارد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: مشکل اینجاست که نوعی از تمایز توسط نهادهای قانونی در حال معرفی شدن است، یعنی بدون انکه مسئولیت این گروه جدید مشخص شود، مجوزهای خاصی در اختیارشان قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: این اقدام مجلس، می تواند بسیار خطرناک باشد، با این حال تصور می کنم که این قانون در چنین سال آینده به دلیل مشکلاتی که بوجود می آورد لغو شود.

شیرزاد با بیان اینکه سخنان امروز روحانی در مورد امر به مرعوف به جا بود، گفت: درست نیست که جماعتی یا گروهی به دلیل نظرات خاص خودشان این حق را پیدا بکنند که از حمایت های قانونی ویژه ای برخوردار شوند و به مردم بگویند کدام کار زشت است و کدام کار زشت نیست.

وی افزود: اگر از نگاه دینی بررسی کنیم، دروغ، سوء استفاده از مقام و شانه خالی کردن از وظایف نیز منکر و قابل گوشزد است، آن طور که در شرع مقدس آمده، امر به معروف کاملا یک فرهنگ عمومی است، افراد وقتی تصور می کنند کلامشان می تواند تاثیر بگذارد مسئله ای را گوشزد می کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر مسئله ای عمومی است که گنجاندن آن در چارچوب گروه های خاص با حمایت قانون می تواند فساد آور باشد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: تاسف بارتر این است که با تصویب این طرح، جوانی پس از تعرض و مزاحمت برای ناموس مردم می تواند شود که امر به معروف می کرده است.

وی افزود: باتوجه به دقیق نبودن این طرح، تبدیل آن به قانون می تواند باعث هرج و مرج شود، چراکه به افراد اختیاری می دهد که دیگر کلانتری هم نمی تواند چندان متعرض آنها شود.

شیرزاد تصریح کرد: معنای این مسئله، پیدایش گروه های یاغی و سرکشی است که پلیس در برخورد آنها دچار احتیاط می شود.

وی گفت: آقایانی که در مجلس نشسته اند، باید متوجه باشند که قانون نویسی شوخی نیست، برخی از دوستان نمی دانند قوانین چه اهمیتی دارد.

این فعال سیاسی افزود: من تحلیلگر یا هر فرد دیگری می تواند امر به معروف و ناهی از منکر باشد، بنابراین نمایندگان مجلس را نهی از منکر می کنم و می گویم، در مورد این طرح دقت به خرج دهند.