کد خبر: ۵۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۵

اولتیماتوم جدی وزیر بهداشت به مدیران ناتوان/ روند نظارت‌ها در حوزه سلامت باید تغییر کند

وزیر بهداشت ضمن اولتیماتوم به مدیران ناتوان در بخش‌های مختلف حوزه سلامت خواستار تغییر در مسیر نظارت‌ها در بخش بهداشت و درمان کشور شد.

 به گزارش «تيک»، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی روز پنجشنبه در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور افزود: امسال سال سختی را در حوزه سلامت پیش رو داریم. با توجه به اینکه نگاه‌های منفی در برخی دستگاه‌های نظارتی وجود دارد و بخش خالی لیوان را می بیننند می‌بایست از فضای مثبتی که در حوزه سلامت بوجود آمده است به شدت مراقبت کنیم.

وی افزود: دستاوردهایی که هم اکنون در حوزه سلامت شاهد هستیم مرهون تلاش دیگران از جمله روسای دانشگاه‌ها است و می‌بایست برای حفظ این موفقیت همه را درگیر کار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از نظر تامین بودجه و اعتبارات در حوزه بهداشت و درمان با کمی تاخیر مواجه شده‌ایم اظهار داشت: ولی بالاخره موفق شدیم بحث یک درصد سهم بهداشت درمان از مالیات ارزش بر افزوده را تعیین تکلیف کنیم ولی آنچه مسلم است اینکه از بودجه سال ۹۴ و قبل از آن موضوع پایداری اعتبارات حوزه سلامت را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه امسال کار سختی را در پیش داریم تصریح کرد: در حوزه درمان سخت‌ترین کار برخورد با متخلفین و افرادی است که دریافت‌های غیر قانونی دارند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اجرایی شدن سیاست‌های کلی نظام سلامت در قالب برنامه بودجه و همچنین برنامه ششم تصریح کرد: در بحث نیروی انسانی تقریبا کاری نکرده‌ایم و دلیل آن این است که در حال حاضر صدهزار نیروی حوزه بهداشت و درمان مجوز ندارند و تعیین تکلیف نشده‌اند بنابراین برای جذب نیروی جدید با مشکل مواجه هستیم.

هاشمی با اذعان این مطلب که تعداد قابل توجهی پرستار و پیراپزشک در بیمارستان‌ها کم داریم، افزود: عدم حضور این افراد باعث نارضایتی مردم شده است که این مشکل جدی را باید به نوعی حل کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت که از ۱۵ اردیبهشت امسال در سطح بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی کشور آغاز شده افزود: این طرح با قوت و ضعف در حال اجراست ولی آنچه مسلم است در بحث نظارت‌ها ناقص کار کرده‌ایم و می بایستی سیستم نظارتی تغییر مسیر دهد و تحول جدی در این عرصه ایجاد شود.

وی با خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد: شاخص‌های ارزیابی مدیران را سریعا در ۴ حوزه مشخص کنید زیرا مدیران بسیار خلاق و توانمندی داریم که باید دیده شوند در عین حال مدیران ناتوانی هستند که آن‌ها نیز باید دیده شوند. حق کسانی است که دارند به نحوه احسن مدیریت می کنند و به آنها باید بهای بیشتری داده شود.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه هیچ مشکلی راجع به اعتبارات نداریم بر ضرورت تسریع در پرداخت‌ها و نظارت‌های دائمی از سوی روساهای دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از تخصیص‌ها واقعی نیست.

*مهر