کد خبر: ۵۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۸

بازسازی تئاتر شهر تا کجا ادامه دارد ؟

مجموعه تئاتر شهر به‌عنوان یکی از نمادهای تئاتر کشور بیش از 4 دهه مرکز تئاتر تهران بوده است.
 بسیاری از هنرمندان بزرگ کشور و نیز بسیاری مردم از این مرکز خاطرات فراوانی دارند.در روزهای اخیر بازسازی این مجموعه نگرانی‌هایی در میان هنرمندان ایجاد کرده است و واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. برخی از هنرمندان نسبت به این اتفاق انتقاد کردند و در مقابل بعضی‌ها هم استقبال نشان دادند.

  به گزارش «تيک»، موضوع بازسازی تئاتر شهر به سال 85 باز می‌گردد. یکی از اهالی تئاتر که در این باره حرف‌های زیادی برای گفتن داشت بهروز غریب‌پور بود که در سابقه‌اش علاوه‌بر تئاترهایی که به روی صحنه برده، ساخت و بازسازی تعداد زیادی سالن تئاتر، اجتماعات و مکان‌های فرهنگی وجود دارد. او یک بار برای بازسازی تئاترشهر در سال 86 و توسط حسین پارسایی به این پروژه دعوت شد، اما پس از مدتی بدون هیچ توضیح و دلیلی از آن کنار گذاشته شد. غریب‌پور در این باره می‌گوید: در سال‌های قبل از 86 مدیریت اجرایی و طراحی کلان این مجموعه با من بود اما در آن زمان به‌دلیل برخی بی‌توجهی‌ها و شایعه‌سازی‌ها بدون هماهنگی من شروع به بازسازی این مجموعه کردند.

وی می‌افزاید: متاسفانه افرادی که برای بازسازی این مجموعه به‌کار گرفته شدند از نظر زیبایی‌شناسی و هنری سلیقه بسیار پایینی داشتند و بدتر از همه اینها، اصلا عاشق تئاتر نبودند، بنابراین نه‌تنها پروژه را از دست من خارج کردند، که حتی مشورت مرا هم نپذیرفتند. 


 امیدوارم دوستان به بیراهه نروند

ایوب آقاخانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر اما با ابراز تاسف از وضعیت مبهم تغییراتی که قرار است بر مجموعه تئاتر شهر اعمال شود می‌گوید: این بار هم، کاری در حال وقوع است که نمی‌دانم آیا بعدا قابل دفاع خواهد بود یا نه؟ اما آرزو می‌کنم به تمام حفره‌های این مساله فکر شده باشد و نیت خیر این دوستان، راه به بیراهه نبرد. حسین کیانی یکی دیگر از تئاتری‌هایی است که به این مساله واکنش نشان داد و با ابراز نگرانی شدید از وضعیت بازسازی تئاتر شهر نسبت به این بازسازی هشدار جدی داد و خواستار مشخص شدن چشم‌انداز آینده این مجموعه شد.

کیانی با اشاره به نتایج غم‌انگیز بازسازی مجموعه تئاتر شهر در سال 86 یادآور می‌شود: مسلما بازسازی مجدد تئاتر شهر هر بیننده‌ای را مطمئن می‌کند که بازسازی قبلی این مجموعه کاملا اشتباه بوده است چون هر آنچه در آن بازسازی با صرف هزینه گزاف و وقت بسیار ساخته و پرداخته شده بود، امروز به‌طور کامل از تئاتر شهر برداشته شده است.


 عده‌ای هم نظر مثبت دارند

اما درمیان تئاتری‌ها افرادی هم بودند که نسبت به بازسازی تئاتر شهر نظر مثبتی داشتند. نوید محمدزاده یکی از همان‌ها است. این بازیگر معتقد است: نظر من این است که کلا تالار اصلی را خراب کنند چون بدترین سالن برای اجرای تئاتر است. تغییر مدیریت‌ها در تئاتر هربار اتفاقات تازه‌ای را رقم می‌زند. مدیر قبلی برای کارگاه نمایش، سالن انتظار و کافی‌شاپ درست می‌کند و مدیر جدید آن را خراب می‌کند.


 مسوولان پاسخگو می‌شوند
وقتی حرف و حدیث‌ها بالا گرفت مسوولان تئاتر شهر مصمم شدند تا با برگزاری یک نشست خبری پاسخگوی ابهام‌های اهالی تئاتر باشند. دراین نشست پریسا مقتدی، رئیس مجموعه تئاترشهر آغاز بازسازی تئاتر شهر را با اطلاع‌رسانی گسترده همراه دانست و عنوان کرد: بعضی از هنرمندان اعتراض می‌کنند که بازسازی مجموعه تئاتر شهر نباید بدون اطلاع هنرمندان صورت می‌گرفت، اما از زمانی که این پروژه آغاز شد، در سطح گسترده‌ای اطلاع‌رسانی داشتیم.
او درباره به تعویق افتادن بازسازی سالن اصلی گفت: از نیمه خرداد 93 قرار بود بازسازی از سالن اصلی آغاز شود، اما باید امکانات و وسایل مورد نیاز از خارج کشور تهیه می‌شد، بنابراین این تالار را در اختیار گروه بازسازی نگذاشتیم تا سفارش‌ها به‌طور کامل به دست ما برسد.


منبع: دنیای اقتصاد