کد خبر: ۵۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۷

امیدواری کری برای کاهش شکاف‌های مذاکرات

وزیر خارجه آلمان در نشست خبری‌ که روز چهارشنبه در برلین برگزار شد، گفته است که ۱+۵ به دنبال توافقی سیاسی است که اجازه دستیابی به بمب اتم را به ایران ندهد.

 به گزارش «تيک»، وزیر خارجه آلمان در نشست خبری‌ که روز چهارشنبه در برلین برگزار شد، گفته است که ۱+۵ به دنبال توافقی سیاسی است که اجازه دستیابی به بمب اتم را به ایران ندهد.

وی در ارتباط با توافق جامع هسته‌ای با ایران اینگونه گفت: «ما می‌توانستیم خیلی زودتر از اینها با ایران به توافق برسیم. البته من درباره هر مدل توافقی با ایران بحث نمی‌کنم بلکه درباره یک توافق سیاسی بحث می‌کنم که به ما تضمین دهد که ایران قادر به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیست و این تنها شرطی است که در اینجا حائز اهمیت است».

در این کنفرانس خبری «جان کری» وزیر خارجه آمریکا درباره گزارشات اخیری مبنی بر تلاش کاخ سفید درباره کاهش نقش کنگره در هرگونه توافق هسته‌ای با ایران گفت: «من ۲۹ سال در سنا آمریکا فعالیت کردم و احترام زیادی برای پروسه کنگره، حق کنگره و اهمیت رابطه بین بخش اجرایی و کنگره قائل هستم.

 ما کاملاً در یکسری جلسات با یکدیگر تعامل داریم. من حتی در حین تعطیلات، گفت‌وگوهایی با سناتورها در خصوص مذاکرات ایران داشتیم و شخصاً مثل رئیس‌جمهور معتقدم که کنگره نقش بسیار مهمی در این مذاکرات دارد و کنگره نقشی را در این فرایند ایفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: «بنابراین، در خصوص تحریم‌ها ما فقط به افراد گفتیم، همانطور که در جلسات عمومی و گفت‌وگوهای خصوصی گفته بودیم، در وهله اول، ما به دنبال تعلیق تحریم‌ها هستیم که رئیس‌جمهور می‌تواند آن را انجام دهد زیرا تعلیق تحریم‌ها راه ضروری برای ادامه مذاکرات است اما این مسئله به هیچ عنوان کنگره را کنار نمی‌گذارد یا اینکه به این مفهوم نیست که کنگره در خصوص این موضوع حق رأی‌ ندارد. قرار است جلسات استماعی برگزار شود و به دنبال تعامل جدی و عمیق با کنگره در اینباره هستیم.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص مهلت تعیین شده ۲۴ نوامبر برای رسیدن به توافق نهایی ایران و ۱+۵ ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) گفت: « قصد ندارم احتمالاً را پیش‌بینی کنم و بگویم در کجا قرار داریم. من ابراز امیدواری و نه خوشبینی می‌کنم. ابراز امیدواری می‌کنم که ما بتوانیم شکاف‌هایی که هنوز وجود دارد را کاهش دهیم. هر دو طرف به شیوه‌ای فشرده و جدی و محترمانه مذاکره کرده‌اند.

 آنها، فکر می‌کنم، درک می‌کنند که چه چیزی در اینجا لازم و ضروری است. بگذارید بگویم که چه چیزی ضروری است. دلیل اصلی این مذاکرات این است که شورای امنیت یک سری محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای ایران بر اساس سوالات بی‌جواب درباره جایی‌که این مذاکرات به سوی آن پیش می‌رود، قرار داده است. بنابرین ایران یک وظیفه ساده دارد و تمام آنچه که باید انجام دهد این است که از طریق شفافیت و پاسخگویی به جهان ثابت کند که برنامه هسته‌ای این کشور کاملاً صلح‌آمیز است.

کری تصریح کرد: «چهار مسیر اصلی به سوی پتاسیل بمب ایران وجود دارد و هرکدام از این چهار مسیر می‌بایست به وضوح غیرقابل دسترس شود و آن چیزی است که ما کار می‌کنیم که به آن برسیم و در صورت توافق، زمان گریز به اندازه‌ای کافی باشد که جهان بتواند واکنش نشان دهد».

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که سخت در تلاش هستند و گفت: «تیم ایران جدی است، آنها با بصیرت و زیرک هستند. آنها سخت اما با جدیت مذاکره می‌کنند.

ما طی هفته‌های آتی با امید به رسیدن به آنچه که جهان تمایل به مشاهده آن دارد و آن کاهش احتمال درگیری بیشتر و مسیر روشن به سوی ایران غیر هسته‌ای است و همه به دنبال آن هستند، به کار خود ادامه می‌دهیم».

وزیر خارجه آلمان نیز در اینباره اینگونه گفت: «وقتی به وضوح شرایط لازم برای مذاکرات موفق با ایران را تشریح می‌کنم، درباره اسرائیل نیز حرف می‌زنم.

 به جز الزامات مداوم برای امنیت، به جز صلح در جهان، ما می‌دانیم که به طور قطع، اسرائیل نیز نفع حیاتی در اطمینان یافتن از اینکه هیچ تهدیدی به هیچ عنوان متوجه امنیت اسرائیل نیست، دارد.

 ما همه بر این مسئله واقف هستیم و یکبار دیگر می‌خواهم تأیید کنم که نتیجه مذاکرات به دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود.»

*فارس