کد خبر: ۵۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۴۳

اعزام زمینی زائران به عراق در حضور داعش چگونه است؟

با نزدیک شدن ایام محرم، بمب‌گذاری‌ها و عملیات‌های انتحاری در عراق بار دیگر شدت گرفته، این در حالی است که «داعش» تهدید جدی‌تری در عراق به شمار می‌آید. با این حال سازمان حج و زیارت تصمیم گرفته سفرهای زمینی به عتبات عالیات عراق را همچنان ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، دوشنبه و سه‌شنبه‌ی گذشته بغداد شاهد انفجارهای مهیبی بود که تعدادی کشته و زخمی به جای گذاشت. در کربلا نیز انفجاری رخ داد که منجر به کشته شدن 7 تن و زخمی شدن 17 تن دیگر شد. داعش در بیانیه‌ای مسؤولیت حملات تروریستی کربلا را پذیرفت.

با وجود این تهدید‌ها، سازمان حج و زیارت که سفرهای زمینی عتبات عالیات عراق را به دنبال تحرکات داعش در این کشور برای چند ماه متوقف کرده بود، از ششم مهرماه تصمیم گرفت سفرهای زمینی کاروان‌های عتبات عالیات را دوباره برقرار کند، اما با فرارسیدن ایام محرم و آغاز دور بعدی اعزام کاروان‌های زمینی به عراق که قطعا به این مناسبت متقاضیان بیشتری هم خواهد داشت، معلوم نیست تأمین امنیت زائران آن هم در حضور تهدیدات داعش چگونه خواهد بود؟

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت در این‌باره به خبرنگار حج و زیارت ایسنا گفت: با توجه به این‌که تشرف زائران به عتبات عالیات عراق از مسیر زمینی از ششم مهرماه آغاز شده و در یک ماه گذشته که روزانه بیش از 20 کاروان اعزام شدند هیچ مورد امنیتی اتفاق نیفتاده، حرکت کاروان‌ها از این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: مسیر حرکت کاروان‌های زیارتی ایران ثابت است که بخشی از آن، مسیر حرکت پیاده‌ی زائران در اربعین خواهد بود. خوشبختانه در یک ماه گذشته هیچ حادثه‌ امنیتی در این مسیر رخ نداده است و نگرانی به این سبب وجود ندارد.

او درباره این‌که تأمین امنیت زائران در محرم و اربعین با توجه به شدت تحرکات داعش در نزدیکی شهرهای نجف و کربلا با کجا و چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: امیدواریم دولت عراق که تشکیل کابینه داده، امنیت کافی را برای زائران مشتاق عتبات عالیات فراهم کند.

اوحدی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حج و زیارت تدبیر دیگری برای تأمین امنیت زائران ایران نخواهد داشت؟ گفت: این اتفاق (داعش) در کشور عراق رخ داده و دولت و کشور عراق باید این امنیت را تأمین کند. تا به امروز هم هیچ حادثه‌ای در مسیر تشرف زمینی زائران رخ نداده و امیدواریم دولت عراق تمهیدات جدی‌تری برای اربعین داشته باشد. ما هم قطعا اوضاع را رصد می‌کنیم، چون امنیت و سلامت زائران در اولویت ما است.