کد خبر: ۵۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۰

انتقاد دوباره از ارزان فروشی آب و برق

وزیر نیرو با انتقاد دوباره از پائین بودن قیمت فروش آب و برق به مردم قیمت یک لیتر آب را در کشور ۱۰۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: یک کیلو وات برق را به مردم ۵۰ تومان می‌فروشیم؛ در حالیکه قیمت واقعی آن حدود ۹۵ تومان است.

 به گزارش «تيک»،  حمید چیت چیان امروز در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق کشور با بیان اینکه مجوز برداشت حدود هشت میلیارد دلار منابع ارزی از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های اّ و برق مرزی صادر شده است، گفت: بر این اساس با استفاده از این تسهیلات ارزی از ظرفیت و پتانسیل ۷ میلیارد مترمکعب از ۱۰.۵ میلیارد مترمکعب آبی که از مرزهای ایران وارد سایر کشورها می‌شد، در داخل کشور استفاده خواهد شد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه ۷ میلیارد مکعب آبهای خروجی از آب‌های ایران، براساس قراردادهای موجود با کشورهای همسایه است، تصریح کرد: برای تعادل ‌بخشی به آب‌های زیرزمینی هم ۱۵ طرح و پروژه در شورای عالی آب به تصویب رسیده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه وزارت نیرو به دنبال اجرای یک سیاست گذاری صحیح در قالب قانون بودجه سال ۱۳۹۴ است، اظهار داشت: برای استفاده بهینه از منابع آب کشور در سال جاری ۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت نیرو به موضوع تعادل‌بخشی آب انتقال داده شده است.

افزایش ۵ برابری اعتبارات آبی کشور

این مقام مسئول با بیان اینکه تسهیلات و اعتبارات طرح تعادل بخشی ذخایر آب کشور در سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایشی ۵ برابری پیدا کرده است، تبیین کرد: سال گذشته اعتبارات این بخش حدود ۱۲۳۰ میلیارد تومان بوده است.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه با این بودجه و اعتبارات، ۲۵ درصد از برداشت آب از منابع زیرزمینی را کاهش خواهیم داد، در تشریح سیاست های جدید توسعه صنایع آب و برق کشور توضیح داد: مدیریت منابع آب و روند آلودگی منابع آب اولویت اصلی صنالیع آب کشور است.

چیت چیان با تاکید بر اینکه در کنار مدیریت منابع آب با توجه به محدودیت در ذخایر آبی کشور، تأمین باکیفیت و مطمئن برق مردم و مشترکان اولویت دوم کاری وزارت نیرو است، یادآور شد: ایجاد توازن و تعادل بین درآمدها و هزینه‌های صنعت آب و برق است که به شدت در فعالیت‌های صنعت، آب و برق، ما را تحت‌تأثیر قرار داده است.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی مسئله آب در کانون اصلی توجه دولت قرار دارد، تصریح کرد: تاکنون شورای عالی آب ۸ جلسه تشکیل داده است و در حالی که در ۱۵ سال قبل از دولت یازدهم تنها ۷ بار شورای عالی آب تشکیل جلسه داده است، پس نشان می‌دهد، مسئولان دولتی توجه ویژه‌ای به مسائل آب دارند و آن را دنبال می‌کنند.

این عضو کابینه دولت با اشاره به فعالسازی مجدد شورای هماهنگی حوزه‌های آبریز در کشور، ادامه داد: علاوه بر این تاکنون فعالیت کارگروه نجات دریاچه ارومیه و حوضه زاینده آغاز شده و به زودی در حوضه رودخانه کرخه هم این سیاست گذاری ها آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به صرورت مدیریت حوزه‌های آبریز، افزود: در حال حاضر در حوضه فلات مرکزی، حوضه دریاچه ارومیه و خوزستان مدیریت منابع آبی به صورت ویژه در کارگروه های تخصصی وزارت نیرو آغاز شده است.

وی در خصوص آبرسانی به شهرها هم گفت: آبرسانی به شهرها بسیار مشکل است و اگر دو روز به دلیل گرمای هوا و افزایش مصرف، آبرسانی به شهرها با مشکل مواجه می‌شود.

به گفته وزیر نیرو مهمترین مانع برای آبرسانی به شهرها، مسئله محدودیت منابع مالی است، بنابراین این طرح‌ها نیازمند خرید زیادی از ورقه‌های فولادی برای تولید لوله است، به طوری که در شهرهای تهران، شیراز، همدان، زاهدان و خوزستان وضعیت تأمین آب آنها با این مسئله گره خورده است.

وی با اعلام اینکه هم اکنون موافقت‌ رئیس‌جمهور برای حل تولید ورقه‌های فولادی اخذ شده است، تاکید کرد: اما به دلیل مشکلاتی که با بانک‌ها برای فاینانس داشته‌ایم، هنوز این موضوع مرتفع نشده است ضمن آنکه باید تاکید کنم که هم اکنون ۷ میلیون نفر از جمعیت روستاها، وضعیت مطلوبی از لحاظ تأمین آب ندارند.


انتقاد دوباره از ارزان فروشی آب و برق به مردم

چیت چیان با بیان اینکه تنگناهای اقتصادی صنعت برق و آب همچنان ادامه دارد به طوری که هر متر مکعب آب که قیمت تمام شده تولید آن حدود هزار تومان است در شهرها ۳۰۰ تومان و در روستاها ۱۰۰ تومان از مردم دریافت می‌شود، گفت: در بخش برق نیز قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت بدون هزینه سوخت ۸۵ تومان است که کل دریافتی ما در هر کیلووات ساعت ۴۹.۴ تومان است که ۱۰۲ ریال آن بابت سوخت پرداخت می‌شود و عملا در هر کیلووات ساعت ۴۵ تومان دچار کمبود هستیم که این مساله تمام زندگی شرکت‌های برق را تحت تاثیر قرار داده است.

این عضو کابینه دولت همچنین تاکید کرد: آنچه برای سال ۹۳ تایید شده و معاونت راهبردی ریاست ججمهوری آن را امضا کرده ۹۶۳۰ میلیارد تومان کسری مالی برق وزارت نیرو در سال جاری است.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه در حال حاضر بدهی وزارت نیرو در صنعت آب و برق به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهار داشت: در معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری مقرر شده ۲۵۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر مطالبات و بدهی شرکت‌ها پرداخت شود، ۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت تامین شود که تاکنون تحقق نیافته و ۱۶۰۰ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی پرداخت کنیم.

به گفته این مقام مسئول در لایحه خروج از رکود دولت هم مواردی دیده شده تا بدهی‌های نیروگاه‌هایی که واگذار شده ولی هنوز بدهی‌هایش برعهده وزارت نیرو است پرداخت کنیم که تمام این اقدامات نسبت به بدهی ۲۵ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو قابل توجه نیست.

چیت چیان در پایان خاطرنشان کرد: در دستور اخیر معاون اول رئیس‌جمهور، معاونت راهبردی ریاست جمهوری مصوب کرده که پرداخت ما به‌التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده آب و برق در بودجه ۹۴ دیده شود.

*مهر