کد خبر: ۵۹۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۶

عملیات ممکن نیلی

یکی از روزهای هفته آینده  نامه معرفی محمود نیلی‌احمدآبادی به مجلس اعلام وصول خواهد شد. اینکه چقدر از زمان اعلام وصول تا جلسه رای اعتماد او به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طول خواهد کشید به مدت زمانی بستگی دارد که نماینده‌های مجلس برای شناخت کامل او نیاز دارند.

به گزارش فرهیختگان انلاین (FDN.ir)، شاید این جملات شما را یاد روزهای آغاز به کار دولت یازدهم بیندازد یعنی روزهایی که حسن روحانی در تدارک معرفی وزرا به مجلس بود اما الان نزدیک به 16 ماه از ریاست‌جمهوری او می‌گذرد و وزارتخانه علوم به اندازه چند دولت به خودش وزیر و سرپرست دیده و کمتر از تمام وزارتخانه‌ها طعم ثبات مدیریتی را چشیده است، با این وجود وقتی عملکرد یک ساله و چند ماهه آن را بررسی می‌کنیم ناامید نمی‌شویم یعنی مجموعه اقداماتی که توسط یک  وزیر و دو سرپرستی که پایشان به اتاق ریاست وزارت علوم باز شده امیدهای زیادی را برای دانشگاهیان و اهالی نهادهای علمی کشور ایجاد کرده است. حالا باید دید، نیلی که طبق اعلام وزارت علوم تا تصمیم مجلس سرپرست دانشگاه تهران است چگونه سکان وزارت علوم را هدایت خواهد کرد و از دستاوردهای مسئولان یک سال گذشته این وزارتخانه که به سختی هم به دست آمده چگونه محافظت می‌کند.


  بورسیه‌ها، نوبت به برخورد قانونی رسید
معرفی وزیر علوم به مجلس شاید مهم‌ترین خبر این روزهای وزارت علوم باشد اما جذاب‌ترین نیست بلکه اعلام نتیجه بررسی بورسیه‌های غیرقانونی توسط وزارت علوم آن هم در روزهای پایانی فعالیت نجفی، خبری است که خیلی‌ها منتظر شنیدن آن بوده‌اند. شاید قبل از اعلام نتیجه بررسی‌ها، روشن کردن تکلیف کسانی که با هزینه بیت‌المال و از جیب دولت و بدون داشتن صلاحیت‌های لازم در داخل و خارج از کشور درس خوانده‌اند، مهم‌ترین توقع دانشگاهیان از وزیر آینده علوم بود. اما حالا که  رضا فرجی‌دانا و محمد علی  نجفی تا حدودی توانسته‌اند این قصه را به سرانجام برسانند از نیلی توقع می‌رود که تصمیم‌های گرفته شده در این زمینه را با دقت و جدیت دنبال کند.


   اعتقاد، ضمانت اجرای آیین‌نامه‌های اصلاحی
یکی دیگر از کارهایی که فرجی‌دانا سنگ بنای آنها را گذاشت اصلاح آیین‌نامه‌هایی بود که به‌طور مستقیم با سرنوشت تعداد زیادی از دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها گره خورده بود و از طرفی خط مشی نهادهای علمی محسوب می‌شدند. اصلاح آیین‌نامه‌های انضباطی، کرسی‌های آزاد‌اندیشی و... اقداماتی بودند که نه‌تنها نوید روزهای بهتر را به اهالی دانشگاه‌ها می‌دادند بلکه آرامش و امنیت خاطری هم برای آنها به همراه آورده بودند و حالا امید این می‌رود که حضور نیلی‌احمدآبادی در پست وزارت علوم تضمینی برای اجرای اصلاحات انجام شده باشد چون همان‌طور که فتح‌الله امی به‌عنوان مشاور فرجی‌دانا و یکی از افراد تاثیرگذار در اصلاح آیین‌نامه‌های انضباطی معتقد است، ضمانت اجرای آیین‌نامه‌ها اعتقاد به آنها و روی کار آمدن کسانی است که با این اصلاحات موافق باشند. البته تاکنون روند انتخاب‌های دولت نشان داده که اگر عده‌ای نگذارند وزارت علوم روی ثبات مدیریت را ببیند دولت راه ثبات روش مدیریتی را در پیش خواهد گرفت.


  بازگشت استادان و دانشجویان
بازگشت کسانی که  به ناحق مجبور به ترک صندلی درس و تدریس شده بودند اتفاق دیگری بود که در زمان مدیریت فرجی‌دانا شروع شد و توسط نجفی هرچند کج‌دار و مریزتر، ادامه پیدا کرد. ماجرایی که دو سر داشت. یک طرف آن کسانی بودند که از قانونمند شدن برخورد با افراد در محیط‌های دانشگاهی و عدم محرومیت غیرقانونی عده‌ای از تحصیل و تدریس خوشحال بودند و آن را شروع خوبی برای برقراری عدالت اجتماعی در دانشگاه‌ها می‌دانستند و سر دیگر آن کسانی بودند که بارها نشان داده‌اند می‌خواهند فضاهای علمی را امنیتی نگاه دارند و نمی‌خواستند افرادی که مثل آنها فکر نمی‌کنند جایی در دانشگاه‌ها داشته باشند.  در صحن مجلس دسته دوم برنده شدند و فرجی‌دانا را از ادامه کار بازداشتند. اینها حتی از تهدید‌های ریز و درشت علیه نجفی هم کوتاهی نکردند. حالا هم اگرچه نیلی‌ برای ادامه دادن این مسیر با مشکلات و موانع ریز و درشت انسانی و ساختاری روبه‌روست اما انتظار می‌رود آنچه که به سختی به دست آمده با درایت پاسداری کند.  اینها تنها گوشه‌ای از اقداماتی بود که مسئولان قبلی وزارت علوم در حالی که از ماندن و نماندن خود بر صندلی وزارت و سرپرستی مطمئن نبودند انجام دادند اگرچه اتفاقات کوچک و بزرگ دیگری هم در این مدت کوتاه افتاد که مجالی برای بازخوانی تمام آنها نیست.

 

 

***

 

حمایت روسای دانشگاه‌های بزرگ تهران از گزینه دولت برای وزارت علوم


تعدادی از روسای دانشگاه‌های بزرگ تهران ضمن حمایت قاطع از  محمود نیلی‌احمدآبادی به‌عنوان گزینه معرفی شده به مجلس برای وزارت علوم، وی را انتخابی شایسته برای این سمت دانستند و ابراز امیدواری کردند تا نیلی از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد کسب کند.
علی برخورداری، رئیس دانشگاه علم و صنعت درباره انتخاب نیلی‌احمدآبادی به‌عنوان گزینه دولت برای وزارت علوم گفت: «تا آنجایی که من ایشان را می‌شناسم نیلی از استادان برجسته و رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران بوده‌اند و در جلساتی که با ایشان به‌عنوان سرپرست دانشگاه تهران داشتم وی را فردی برجسته از نظر علمی دیده‌ام و از نظر مدیریتی نیز فرد شایسته‌ای هستند.»
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه نیلی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد کسب کند، گفت: «آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که وزارت علوم از بی‌سرو سامانی بیرون بیاید و خوشبین هستم با توجه به سوابق ایشان رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی را کسب کند.»
علی خاکی‌صدیق، رئیس دانشگاه خواجه نصیر نیز نیلی را بهترین گزینه برای وزارت علوم عنوان و اظهار کرد: «با شناختی که از جناب نیلی در دوره ریاست دانشکده فنی و بعد از آن در حوزه‌های دیگر دارم ایشان یکی از بهترین گزینه‌هایی است که رئیس‌جمهور می‌توانست به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت به مجلس معرفی کند.
امیدوارم وی با کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی در این حوزه نیز موفق عمل کند.»  سیداحمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم درباره انتخاب نیلی گفت: «ایشان جزء افراد با سابقه آموزش عالی هستند و انتخابشان به‌عنوان گزینه دولت برای وزارت علوم انتخاب بسیار خوبی است. از آنجایی که وی سرپرستی دانشگاه تهران که دانشگاه مادر کشور محسوب می‌شود را برعهده داشتند به همین منظور انتخاب شایسته‌ای است و با توجه به سوابق ایشان امیدوارم رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی کسب کنند و ما روسای دانشگاه‌ها نیز به وی کمک خواهیم کرد تا در کارشان موفق باشند.»
در همین رابطه محمدتقی احمدی، سرپرست دانشگاه تربیت مدرس نیز اظهار کرد:«انتخاب ایشان، انتخاب بسیار خوب و شایسته‌ای است و امیدوارم با رأی مثبت نمایندگان به وی شاهد حضور ایشان در وزارت علوم باشیم و نتایج مثبتی نیز در این زمینه کسب کنند.»