کد خبر: ۵۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۵

ابتکار: پیگیری پرونده‌های زمین‌خواری در استان‌ها

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری شرایط آغاز به کار دولت یازدهم، گفت: رئیس جمهور در شرایطی دولت را تحویل گرفت که بسیاری از ساز و کارهای قانونی خدشه دار شده بود و محیط زیست نیز از این قاعده مستثنی نبود و از این رو یکی از مهمترین اولویت های کاری سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید، اقدام در جهت استیفای حقوق محیط زیستی مردم است.

 به گزارش «تيک»، معصومه ابتکار در نشست سراسری مدیران و مسئولان حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گذشت یکسال از فعالیت دولت یازدهم، گفت: بهترین فرصت برای ترسیم چشم اندازی موفق برای آینده، زمان فعلی است، زیرا می توان با تبیین شاخص ها و وضعیت حال حاضر، همچنین هدف مطلوب، برنامه ریزی مشخص و منطقی برای آینده داشت.

وی با بیان برخی پیشرفت ها و دستاوردهای موفق دولت تدبیر و امید پس از گذشت یکسال از آغاز فعالیت، اظهار داشت: پیشرفت های غیرقابل انکار دیپلماسی بین المللی ایران طی این مدت که نمونه های بسیار خوبی نیز در حوزه محیط زیست داشت از جمله همین موفقیت هاست.

معاون رئیس جمهور، دیدار و رایزنی با وزیر امور آب عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار، همچنین احداث پارک مرزی در مناطق ایلام و کردستان، دیدار و رایزنی با نخست وزیر و وزیر محیط زیست ارمنستان به منظور پیگیری رفع آلودگی های رودخانه ارس و احداث پارک مرزی دیزمار، همچنین تلاش برای ثبت این پارک در برنامه انسان و کره مسکون یونسکو، رایزنی با کشورهای افغانستان و حوزه خلیج فارس، انعقاد تفاهم نامه با عمان و امارات متحده عربی در حوزه محیط زیست را از جمله مهم ترین اتفاقات حوزه بین الملل محیط زیست کشور برشمرد که در راستای برنامه دولت یازدهم به منظور ارتقاء و بهبود روابط بین المللی ایران به ویژه با شکروهای همسایه، صورت گرفته است.

استیفای حقوق محیط زیستی مردم از مهمترین اولویت ها
ابتکار افزود: رئیس جمهور در شرایطی دولت را تحویل گرفت که بسیاری از ساز و کارهای قانونی خدشه دار شده بود و محیط زیست نیز از این قاعده مستثنی نبود و از این رو یکی از مهم ترین اولویت های کاری سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید، اقدام در جهت استیفای حقوق محیط زیستی مردم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: عدم توجه به قانون از سوی دولت گذشته، فضایی را برای عده ای به وجود آورده بود تا تخلفاتی همچون زمین خواری را شکل دهند.

ابتکار با اشاره به تاکید ویژه رئیس جمهور بر قانون گرایی، همچنین برنامه محوری وی در تمام زمینه ها، گفت: دولت و سازمان حفاظت محیط زیست موظف به روال مسیر قانونی و حتی اصلاح رویه های نادرست گذشته هستند.

معاون رئیس جمهور با ابراز خرسندی از نگاه و اندیشه رئیس دولت تدبیر و امید به محیط زیست، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از قرار گرفتن محیط زیست ایران در نقطه غیرقابل بازگشت که منجر به نابودی جنگل، تنوع زیستی گیاهی و جانوری، آب و خاک و در نهایت با گسترش آلودگی های زیست محیطی آب، خاک و هوا و ایجاد مخاطره و تهدید جدی برای سلامت انسان می شود، باید فرصت کنونی را قدر بدانیم.

ابتکار قانون، فرهنگ و آموزش را سه ابزار مهم برای به نتیجه رسیدن فعالیت ها و برنامه ها برشمرد و افزود: خارج شدن کارشناسان از قالب کارمندی و استفاده از تمام توان فکری، ذهنی، علمی و تخصص خود به منظور ارائه راه حل های خلاقانه و کاربردی و تلاش مضاعف برای اجرای صحیح برنامه ها از دیگر نیازهای ضروری برای عبور از بحران کنونی محیط زیست ایران است.

وی ادامه داد: طبیعت بشر نگران و متعهد به نسل آینده و فرزندان خود است و اگر تک تک افراد به مطالبه ای که نسل آینده بر اساس مسئولیت ها و تعهدات امروزی آن ها خواهد داشت، بیاندیشند، بی شک بسیاری از روال های مخرب کنونی تغییر خواهد کرد.

ابتکار با بیان اینکه انسان خلیفه الله و جانشین خداوند در زمین است، گفت: نخستین وظیفه انسان تبعیت از قوانین الهی است و در بسیاری از این قوانین بر حفظ محیط زیست تاکید شده است و می توان با بهره گیری از گنجینه عظیم قرآن و معارف اهل بیت در تبیین و تعریف حقوق محیط زیست برای عموم جامعه، جبران کاستی های صورت گرفته در تبیین حقوق محیط زیست را داشت.

تاکید بر ضرورت حفظ سلامت اداری و مقابله با مفاسد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت حفظ سلامت اداری و مقابله با مفاسد، تصریح کرد: به دلیل جایگاه حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین ماهیت قانون گرایی دولت یازدهم، این امر بسیار ضروری است و مدیران و کارشناسان حقوقی استان ها از بازوهای مهم سازمان در ایجاد سلامت اداری هستند.

ابتکارافزود: برای دستیابی به این مهم نیاز به تجهیز خود با ابزار دانایی و سلامت نفس و اشراف کامل به جریانات حقوقی حال حاضر و قوانین ملی و بین المللی داریم.

وی ادامه داد: ارتباطی عمیق میان پاسخگویی و قانون گرایی وجود دارد، زیرا یکی از ابعاد که منجر به پاسخگویی بهتر مسئولان به مردم و مطالبات آن ها می شود، احترام به حقوق شهروندی مردم است که از قضا برخورداری از محیط زیست سالم از جمله مهم ترین این حقوق است.

ابتکار با اشاره به پیگیری پرونده های زمین خواری در مناطق حفاظت شده تهران، خاطرنشان ساخت: پرونده ها با حمایت قوه قضائیه در سیر اجرای حکم قرار گرفته و این روند مبارزه با مفاسد به طور قطع در سایر استان ها نیز پیگیری خواهد شد.

قاچاق حیوانات از مهمترین جرایم زیست محیطی در جهان
معاون رئیس جمهور با ابراز تاسف از جایگاه ایران در قاچاق حیوانات در جهان، گفت: اگرچه قاچاق حیوانات از مهمترین جرایم زیست محیطی در دنیا است و ایران هم از این شرایط مستنثی نیست، اما از مهمترین دستور کارهای سازمان حفاظت محیط زیست مبارزه با این روند از طرق مختلف همچون اطلاع رسانی به موقع، کشف جرایم، آموزش به ویژه در جوامع محلی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از مهمترین شاخص های کنونی سواد در دنیا، میزان سواد حقوقی مردم است، اظهار داشت: باید آگاهی مردم از حقوق و مسئولیت هایشان افزایش یابد زیرا در آن صورت می توان به کاهش میزان تخلفات زیست محیطی امیدوار بود.

وی ضمن ابراز خرسندی از علاقمندی و آمادگی جامعه مدنی برای همکاری در حوزه محیط زیست، همچنین آموزش حقوق محیط زیست، گفت: اجرای دادگاه‌های نمایشی حقوق محیط زیست به منظور آموزش حقوق محیط زیست برای عموم مردم از جمله پیشنهادات فعالین این حوزه است.

ابتکار تاکید کرد: بهره گیری از حقوق بین الملل در حوزه محیط زیست، ایجاد تعامل و ارتباط سازنده و در چارچوب قانون با مجلس و نمایندگان از دیگر الزامات این حوزه است.

معاون رئیس جمهور قرار گرفتن لوایح حفاظت از خاک، حفاظت از تالاب ها، هوای پاک و ارزیابی در مراحل مختلف قانون گذاری را از نتایج همین تعامل سازنده مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد. 

*ایسنا