کد خبر: ۵۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۶۵

تصاویر : گزارش عکاس«چه‌گوارا» از سفرِ ایران

 رنه بری، عکاس سوئیسی که به خاطر عکاسی از چه گوارا و پابلو پیکاسو در جهان شناخته شده است دو روز پیش در اثر ابتلا به سرطان در زوریخ درگذشت.

 به گزارش «تيک»، رنه بری عکاس بسیاری از معروف ترین پرتره های شخصیت های سیاسی و هنری قرن بیستم کار خود را در ۱۳ سالگی با عکاسی از وینستون چرچیل، نخست وزیر وقت بریتانیا که به سوئیس سفر کرده بود، آغاز کرد.

بری در سال 1933 در زوریخ به دنیا آمد و پس از تحصیل در مدرسه هنر این شهر در یکی از فیلم‌های والت دیزنی دستیار فیلمبردار شد. او پس از آن عکاسی را با جدیت دنبال کرد و برای نشریاتی چون لایف، نیویورک تایمز و پاری ماچ عکاسی می‌کرد تا اینکه در سال 1955 به عضویت آژانس مگنوم در آمد.

اما آنچه موجب شهرت بری شد در سفر او در سال 1963 به کوبا اتفاق افتاد؛ او در این سفر از یکی از مشهورترین چهره های قرن یعنی ارنستو چه گوارا عکاسی کرد. او که برای همراهی با خبرنگار مجله آمریکایی برای مصاحبه با چه گوارا به هاوانا رفته بود در طول شش ساعت مصاحبه معروف ترین عکس ها از چه را عکاسی کرد.

او پس از آن از چهره های دیگری چون فیدل کاسترو، پابلو پیکاسو و لو کوبوزیه معمار سوئیسی نیز عکاسی کرد که بر شهرت او در عکاسی افزود.

با این وجود شاید کمتر کسی بداند که این عکاس مشهور پیشتر در سال 1960 میلادی برای عکاسی به ایران آمد و چند روزی را نیز میهمان خاندان پهلوی در تهران بود. به روایت عکس های برجا مانده از این سفر او در مدت اقامت خود در ایران که همزمان با تولد پسر شاه مخلوع بود توانست اولین عکس ها از پسر شاه و فرح دیبا را در بیمارستان عکاسی کند. گرچه مجموعه عکس های او بیشتر از شاه و دربار و مراسم سلطنتی است اما معدودی عکس از مردم و خیابان‌های تهران و نیز سفرش به بندر عباس و خوزستان در آن به چشم می خورد.

گفته می شود از رنه بری بیش از ۳۰ هزار قطعه عکس برجا مانده که اکنون در موزه الیزه در لوزان نگهداری می‌شود.




















*فرارو