کد خبر: ۵۹۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۶

واکنش رسانه های مختلف به نتیجه نهایی بررسی بورسیه ها چه بود؟/ از زاییدن کوه تا یادی از فرجی‌دانا

روابط عمومی وزارت علوم روز گذشته در اطلاعیه ای نتیجه بررسی بورسیه های غیرقانونی را اعلام کرد. بررسی ای که از زمان استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم سابق 3 ماه زمان برای اعلام نتیجه آن در نظر گرفته شد. 3 ماه تمام شد و نتیجه بررسی  این بود که وزارت علوم در این اطلاعیه از لغو بورس ۸۴۰ نفر، بی توجهی وزیر اسبق علوم (کامران دانشجو) به اعتراض ها درباره روند انتخاب بورسیه ها، احتمال لغو بورس ۱۲۴۱ نفر و پیگیری قضایی مسئولان متخلف خبر داد.

واکنش ها به این خبر اما متفاوت بود. این اطلاعیه باعث شد برخی رسانه ها همچنان بر جنجال، تهمت و افترای بورسیه ها تاکید کنند و به بازی با اعداد این گزارش بپردازند و عده ای تنظیم کنندگان اطلاعیه را به ناشیانه رفتار کردن متهم کنند. اما از طرف دیگر رسانه هایی از اعلام به موقع نتایج بررسی بورسیه های غیر قانونی می گویند.

این رسانه ها گزارش وزارت علوم  را عاملی می دانند که منجر به استیضاح زودهنگام فرجی دانا شد و روحانی را وادار به معرفی سومین گزینه برای وزارتخانه بعد از 14 ماه از شروع به کار دولتش کرد. در ادامه واکنش رسانه های مختلف به گزارش بررسی بورسیه های غیر قانونی آمده است:
ردیف نام رسانه واکنش به گزارش بررسی بورسیه ها
1 روزنامه کیهان

نکته قابل توجه پیرامون این اطلاعیه آنکه، تنظیم کنندگان آن در اقدامی جالب 508 نفر از بورسیه‌شدگان خارج به داخل را مشمول لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارت دانسته‌اند! در همین رابطه اولین سؤالی که درباره 508 نفر مذکور به ذهن خطور می‌کند این است که اگر بنابر ادعای وزارت علوم این افراد فاقد شرایط معدلی و سنی برای بورسیه شدن بوده‌اند، پس چرا علیرغم لغو امتیاز بورس، اجازه ادامه تحصیل به ایشان داده می‌شود؟!

در بندی از اطلاعیه 500 نفر شاغل همزمان با تحصیل شناخته شده‌اند که درباره این گروه نیز لغو بورس، ادامه تحصیل هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های وزارتی عنوان شده است. این در حالیست که استعفا از شغل تا هنگامی که حکم بورس برای شاغلین ابلاغ یا صادر نگردیده، معنی نداشته و تحصیل ایشان همزمان با اشتغال، بلامانع است با این حساب رأی صادره در خصوص 500 نفر بورسیه شاغل نیز با ابهام و تناقض قانونی جدی مواجه خواهد بود.

2 روزنامه جوان نتایج بررسی وضعیت بورسیه های تحصیلی از سوی وزارت علوم در حالی اعلام می شود که طی ماه های گذشته بهانه بهره برداری های سیاسی بسیاری از سوی برخی دولتمردان دولت یازدهم و حتی بالاترین مقام اجرایی کشور قرار گرفت. اما تمام آنچه برای نقدها و انتقادهای تند و تیز با ربط و بی ربط مورد بهره برداری قرار گرفت روز گذشته در قالب انتشار گزارشی ناظر به برخی تخلفات تحصیلی منتشر شد. گزارشی که نهایتا 36 نفر یعنی کمتر از یک درصد از افراد بورسیه شده را مستوجب جلوگیری از اداه تحصیل دانست و خود موید تعمد در ایجاد موجی است که بی دلیل رنگ و بوی سیاسی گرفت
3 فارس کامران دانشجو وزیر اسبق علوم در گفت و گو با فارس تأکید کرد که انتشار لیست اسامی بورسیه‌ها جرم است و باید از طرف مراجع ذیصلاح پیگیری شود. قضیه بورسیه‌ها وی را یاد «بگم، بگم» زمان انتخابات سال 88 می‌اندازد و تأکید دارد نوری که با 4 سال آرامش توأم با فعالیت علمی، سیاسی و فرهنگی در دانشگاه‌ها تابیده شد و با حاصل فعالیت جامعه دانشگاهی پیشرفت‌های علمی و فناوری فراوانی را به ارمغان آورد خورشیدی نیست که با این «بگم، بگم‌»های جدید زیر ابر برود.
4 تسنیم

عده ای از مسوولان دولت دهم و نمایندگان مجلس در گفت و گو با تسنیم از دروغ بودن ادعاهای فرجی دانا و قصور دولت اصلاحات صحبت کردند:

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اطلاعیه وزارت علوم درباره بورسیه‌ها، گفت: آقایان ابتدا، سونامی تبلیغاتی برای بهره‌برداری سیاسی راه‌اندختند و گفتند، بورسیه 3 هزار و هفتصد نفر مورد اشکال است اما اکنون در اطلاعیه خود مدعی شدند که تنها 36 نفر نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند.

غلامرضا خواجه‌سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم هم گفت: تصور شخصی من این است که کلّیت ماجرای بورس در راستای تلاش برای حذف جریان مؤمن و متدین آموزش عالی کشور و پیشگیری از حضور نیروهای موؤمن و انقلابی در نظام آموزشی کشور است. او ادامه داد: در دوران اصلاحات طبق آمارهایی که وجود دارد 70 درصد بورسیه‌هایی که به خارج رفته‌اند دیگر بازنگشته‌اند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره اطلاعیه اخیر وزارت علوم در مورد تعداد بورسیه‌‌های قانونی و غیرقانونی، گفت: این اقدام اخیر وزارت علوم مبنی بر انتشار تعداد بورسیه‌های قانونی و غیرقانونی نشان‌دهنده این است که در گذشته اطلاعات ناصحیح و بی‌اساسی به فرجی‌دانا وزیر علوم سابق در این زمینه داده شده است.

فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی طبق گزارش وزارت علوم تنها 36 مورد از ادامه تحصیل منع شده‌اند که این نشان می‌دهد متخلفان، کمتر از یک درصد هستند اما همین چند ماه پیش آبروی کل بورسیه‌ها را بردند.

علی‌اکبر متکان عضو شورای مرکزی بورس در دولت دهم و معاون سابق اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با اطلاعیه‌ای که وزارت علوم ارائه داد مشخص شد در یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده خواستند از یک مسئله عادی بحران بسازند که با دقت در این موضوع به‌راحتی می‌توان به ضد و نقیض گویی‌های مسئولان دولتی و وزارت علوم پی برد.

5 شرق

دولت همزمان با بی‌سابقه‌ترین فشار‌های سیاسی علیه وزارت علوم، وعده خود برای بررسی و معرفی متخلفان بورسیه‌های غیرقانونی را محقق کرد. روابط‌عمومی وزارت علوم روز گذشته نتایج بررسی سه‌ماهه این وزارتخانه در رابطه با بورسیه‌های غیرقانونی پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا را اعلام کرد. وزارت علوم در این اطلاعیه از لغو بورس ۸۴۰نفر، بی‌توجهی وزیر اسبق علوم (کامران دانشجو) به اعتراض‌ها درباره روند انتخاب بورسیه‌ها، احتمال لغو بورس هزارو241نفر و پیگیری قضایی مسوولان متخلف خبر داده است.

این اتفاق در شرایطی است که دولت در این مسیر که با دست‌انداز‌های سیاسی بسیاری همراه بود، وزیر علوم را که به گفته رییس‌جمهور، وزیری دانشمند بود نیز قربانی سیاسی‌کاری طیف خاصی از نمایندگان مجلس دید، اما به وعده خود با دانشگاهیان پابرجا ماند.

6 اعتماد

وزارت علوم جزييات گزارش بورسيه هاي غيرقانوني را اعلام كرد: همان گزارشي كه نخستين بار رسانه يي شدن بخشي از آن از سوي وزارت علوم دولت يازدهم بهانه يي شد براي شروع مخالفت ها و سنگ اندازي ها از سوي كساني كه انتشار جزييات بيشتر در اين زمينه را به مصلحت خودشان نمي دانستند: همان گزارشي كه بيشترين وقت و انرژي رضا فرجي دانا، وزير بي حاشيه و بي سر و صداي كابينه را گرفت و هر چند روز يك بار او را راهي كميسيون آموزش مجلس مي كرد و نهايتا با استيضاح زود هنگام او بعد از هشت ماه كار پر تنش، رييس جمهور را طي روزهاي اخير ناچار به معرفي سومين گزينه براي وزارتخانه بعد از 14 ماه از شروع به كار دولتش كرد.

ماجرا از اين قرار بود كه وزارت علوم دولت يازدهم پرده از تخلف و رانت هاي علمي در دولت نهم و دهم برداشت: تخلفي كه البته پيش از آن مورد توجه ديوان محاسبات كشور هم قرار گرفته بود. تخلف علمي كه نشان مي داد قوانين وقت به راحتي دور زده شده و انواع بند و تبصره براي بورسيه شدن عده يي تنظيم شده است.

7 ایسنا  دکتر محمد زاهدی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه وزارت علوم در مورد پرونده بورسیه‌های غیرقانونی منصفانه عمل کرده است، گفت: اگر وزارت علوم بورسیه‌ها را منصفانه ارزیابی نمی‌کرد باید فاتحه حذف 3000 نفر خوانده می‌شد. لغو بورسیه 840 نفر نشان می‌دهد که مسئله به صورت کامل بررسی شده و بورسیه افرادی که واجد شرایط نبودند باطل شده است

 

رسانه هایی که حرف از تهمت و افترا به بورسیه شوندگان را به میان می آورند در حالی مطرح می شود که می توان جواب برخی از ابهام های آنها را در  گزارش یافت: در بخش دوم این گزارش در مورد تحصیل افراد همراه با اشتغال آمده است: ديوان محاسبات طي نامه شماره 84/41200 به تاريخ 93/6/15 در 15 بند با ذکر موارد قانوني، تصميمات پيشين براي "کليه پذيرفته شدگان" را مورد سؤال قرار داده و در نامه اي ديگر به درستي، اشتغال همزمان با تحصيل را براي بورسيه ها مغاير قانون اعلام کرده است.

در مورد عدد 36 که خیلی از این رسانه ها به عنوان تعداد کل متخلفان از آن نام برده اند می توان گفت که کمتر از یک درصد متخلفان را شامل می شود.

در گزارش وزارت علوم آمده است: تعداد 840 مورد از بورس افراد این گروه لغو می شود. و در تبصره این گزارش بیان می شود: در اين ميان 1241 نفر نيز تاکنون نتوانسته اند اعلام نياز از دانشگاه ها اخذ کنند که در صورت عدم توفيق تا 15 بهمن ماه 93، وضعيت ادامه تحصيل آنان تبديل به هزينه شخصي خواهد شد. البته تعدادی از این افراد با کسانی که وضعیتشان، در بندهای 1-1 تا 4-1 بیان شد، همپوشانی دارد.

*خبر