کد خبر: ۵۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۸۸
روزنامه روسی کامرسانت:

دست کمک نخست وزیر عراق به سوی روحانی برای اقدام مشترک علیه داعش/داعش تهدید را به مرزهای ایران کشانده است!

در شرایطی که آمریکا و متحدان غربی اش حاضر به اعزام نیروی زمینی به عراق نشدند، دولت این کشور سعی در جلب حمایت منطقه ای است.
روزنامه روسی کامرسانت نوشت: حیدر العبادی نخست وزیر عراق با سفر با ایران با سران این کشور دیدار کرد. مهمترین موضوع مورد بحث، اقدام مشترک تهران و بغداد علیه گروه تروریستی داعش باشد.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، در شرایطی که آمریکا و متحدان غربی اش حاضر به اعزام نیروی زمینی به عراق نشدند، دولت این کشور سعی در جلب حمایت منطقه ای است.


در روزهای اخیر با نزدیک شدن عاشورا که شاهد جمع شدن صدها هزار نفر از مومنان خواهیم بود، سوء قصدها به پیروان [حضرت] علی [ع] در عراق افزایش یافته است.

در روز سه شنبه، حداقل دوازده نفر در دو بمب گذاری خودرو در یک محله شیعه نشین در شمال شرقی بغداد کشته شدند. بدتر از آن برای تهران این بود که گروه های تروریستی با لباس مبارزان کرد در روز دوشنبه به شهر قره تپه در پنجاه کیلومتری مرز ایران در شمال بغداد حمله کردند. این نبردها پانزده کشته به جای گذاشت که هشت نفر آنها غیرنظامی و هفت نفر دیگر پیشمرگه هایی بودند که از شهر دفاع می کردند، در حالی که هزاران نفر از سکنه آن به علت این خشونت ها از محل می گریختند.

حیدر العبادی در حالی که دولت چند فرقه ای اش سرانجام هفته گذشته تکمیل شد، به تازگی در صدد به دست آوردن حمایت سیاسی تهران است.

از آن زمان تا کنون، ایران که از اعضای ائتلاف بین المللی علیه داعش نیست، سلاح مبارزان کرد را تامین و مشاوران نظامی را برای نیروهای بغداد اعزام کرده است.

گرچه به گفته پنتاگون، پایتخت عراق تحت «تهدید» داعش نیست، اما گروه های جهادی با وجود حملاتی که آنها را هدف قرار می دهد، «پیشروی مهمی» به ویژه به سوی استان شرقی الانبار که آنها 80 درصد آن را کنترل می کنند، کرده اند. اما در رمادی، مرکز الانبار، همچون جاهای دیگر در شمال تکریت نیروهای عراقی نمی توانند به تنهایی سرزمین هایی را که داعش تصرف کرده است، پس بگیرند.

حمایت خارجی برای بازگرداندن این مناطق سنی نشین به درون حکومت مرکزی غیرقابل اجتناب است. باری العبادی، نخست وزیر شیعه عراق، با حمایت روحانیت بانفوذ شیعه عراق در روز دوشنبه تکرار نمود که حضور سربازان خارجی را «از یک ابرقدرت یا ائتلاف بین المللی» بر سرزمین عراق برای شرکت در مبارزه با داعش نمی پذیرد. اما به نظر می رسد که وی با تاکید بر این که «هیچ قدرت منطقه ای در عراق مبارزه نخواهد کرد» نقش تهران را نیز محدود کرد.

العبادی می داند که نفوذ بسیار آشکار ایران در عراق باعث ادامه مخالفت نمایندگان اقلیت سنی با وی خواهد شد، که بدون آنها هر گونه سیاست آشتی ملی محکوم به شکست است.

یک دیپلمات فرانسوی در خاورمیانه گفت: «داعش با محاصره بخشی از استان دیاله عراق، تهدید را به مرزهای ایران کشانده است.(!)»

از این رو سنگرها در منطقه ای واقع در 10 تا 20 کیلومتری مرز در برابر بخش عراقی حلبچه افزایش یافته است.