کد خبر: ۵۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۳۱

طلسم صندلي طبقه چهاردهم وزارت علوم مي‌شكند؟

سي وفا نمي‌كند و از سوي ديگر اين مجلس قابل پيش بيني نيست. رفتارها و تصميم‌ها ناگهاني است و تجربه همين رفتارها موجب مي‌شود شرايط آينده بسياري از موضوعات روشن نباشد. از نتيجه استيضاح‌ها و سوالات گرفته تا راي اعتماد به وزرايي كه معرفي مي‌شوند. اين غيرقابل پيش بيني بودن در تصميم‌گيري در مورد طرح‌ها و لوايح هم ديده مي‌شود. لايحه‌يي كه بسياري تصور مي‌كنند مطمئنا راي مي‌آورد رد مي‌شود و طرحي كه تصور مطرح شدنش نمي‌رود يك به ?يك ماده‌هايش تصويب مي‌شود. شرايط در مورد جديدترين وزير پيشنهادي علوم به مجلس هم همين شكل است. دو روز مانده به برگزاري جلسه راي اعتماد مشخص نيست كه محمود نيلي دولت‌آبادي چقدر شانس صعود به ساختمان شهرك غرب را دارد.

وزارتخانه علوم شايد طلسم شده‌ترين وزارتخانه دولت روحاني باشد. در طول يك سال سه وزير براي تصدي آن معرفي شده‌اند و شمار سرپرست‌هاي آن نيز بالا بوده است. نامه معرفي وزير پيشنهادي علوم روز گذشته در صحن علني مجلس اعلام وصول و اعلام شد كه جلسه راي اعتماد به اين وزير پيشنهادي روز چهارشنبه برگزار مي‌شود، همان لحظه تك و توك نماينده‌يي بودند كه فرياد‌هاي مخالفت آميز زدند تا نشان دهند آنچنان دل خوشي از اين وزير هم ندارند. اظهارنظرها در مورد سرپرست سابق دانشگاه تهران كه حالا گزينه وزارت علوم است نيز متفاوت بود. عده‌يي او را سياسي نمي‌دانستند و شخصيت علمي او را وجه با ارزش عنوان مي‌كردند و عده‌يي ديگر ايرادات ريز و درشت از وزير پيشنهادي مي‌گرفتند. كار به جايي رسيد كه عده‌يي رييس‌جمهور را ملامت هم كردند كه اگر محمدعلي نجفي را به عنوان وزير معرفي مي‌كرد اوضاع بهتر مي‌شد.

عده‌يي از نمايندگان هم در اين ميان بودند كه اعتقاد داشتند هنوز فرصت جمع‌بندي در مورد وزير پيشنهادي را پيدا نكرده‌اند. وزير پيشنهادي علوم اما روز گذشته بيشتر وقتش را در مجلس گذراند. به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس رفت و از برنامه‌هايش دفاع كرد. با اين همه شرايط كلي مجلس و مصاحبه‌هاي پي در پي مخالفان دولت كه از همان طيف استيضاح‌كنندگان وزير علوم سابق بودند خبرهاي خوبي براي اهالي دولت ندارد. آن‌گونه كه عبدالوحيد فياضي، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اظهارنظري در همين مورد به «مهر» گفت: «نمي‌توانيم براي وزارت علوم به كساني راي دهيم كه موج‌هاي سياسي آنها را به ميدان آورده است. به نظر مي‌رسد فضاي مجلس و دادن راي اعتماد به اين وزير پيشنهادي تا اندازه‌يي سنگين و براي نمايندگان غير قابل هضم است اما وزارت علوم براي كشور مهم است» كمي آن‌طرف‌تر حسين نجابت، نماينده تهران نيز در اظهارنظري مشابه اعلام كرد كه «نيلي از نظر خط و خطوط سياسي و رفتاري در رديف وزراي پيشنهادي سابق علوم قرار دارد. اگر دولت قصد دارد فضاي فرهنگي جامعه را نيز مانند فضاي اقتصادي و سياسي آرام نگه دارد بايد هماهنگي بيشتري با مجلس داشته باشد.»

الياس نادران از ديگر نماينده‌هاي منتقد دولت كه يكي از جدي‌ترين نمايندگان استيضاح‌كننده وزير علوم نيز در همين مورد اعلام كرده است كه «نيلي احمدآبادي گزينه اصلي دولت براي تصدي وزارت علوم نيست و نمايندگان مجلس منتظر هستند تا دولت گزينه اصلي خود را رو كند. كسي كه قرار است عهده‌دار اداره يك وزارتخانه بشود بايد حداقل‌هاي صلاحيت اداره آن وزارتخانه را داشته باشد و تجربه مديريتي‌اش اين را نشان بدهد. آن هم در مواجهه با جريانات تندروي كه طي يكسال و نيم گذشته هركاري كه خواسته‌اند در مملكت انجام داده‌اند.» اما گزينه‌هاي معتدل‌تر مجلس هم آنچنان نظر مثبتي نسبت به وزير علوم معرفي شده ندارند. حسين سبحاني نيا عضو هيات رييسه مجلس در همين مورد به ايسنا گفته است كه «مساله مهم در اين زمينه بحث جهت‌گيري وزير علوم در مورد مساله فتنه است. محيط دانشگاهي محيط علمي و پژوهشي است كه نبايد به پايگاه احزاب مختلف سياسي تبديل شود.» حالا دو روز مانده به جلسه راي اعتماد هيچ چيز مشخص نيست. معلوم نيست كه آلترناتيو حسن روحاني براي صندلي خالي مانده طبقه چهاردهم كيست و محمود نيلي روز چهارشنبه پس از مجلس به شهرك غرب مي‌رود يا دانشگاه تهران؟

*مهشيد ستوده