کد خبر: ۵۹۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۴۷
کریستین ساینس مانیتور:

نگاه ایران به آمریکا در مسئله داعش: «دشمن دشمن من، دوست من است»

ایران، آمریکا و سیا و متحدان عرب امریکا از جمله عربستان سعودی را عامل پرورش داعش می دانند.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: ایران، آمریکا و سیا و متحدان عرب امریکا از جمله عربستان سعودی را عامل پرورش داعش می دانند.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، امریکا و ایران ممکن است در مبارزه علیه داعش در یک خط باشند، اما چندین دهه دشمنی  باعث بدبینی تهران به واشنگتن شده است.

نگاه ایران به آمریکا در مسئله ی داعش برگرفته از ذهنیت «دشمن دشمن من، دوست من است».

جت های امریکایی که در ماه اوت حمله به مواضع داعش در عراق را شروع کردند، اکنون به طور مرتب مواضع آنها در عراق و سوریه را مورد حمله قرار می دهند و طی آن چه که به یک جنگ بسیار نمادین در امتداد مرز سوریه و ترکیه تبدیل شده است، امریکا تا کنون تعداد 135 حمله هوایی را برای جلوگیری از پیشروی داعش در کوبانی انجام داده است. هواپیماهای امریکایی برای نخستین بار، تعداد 27 محموله شامل سلاح و مهمات را در این منطقه به زمین فرو ریختند تا مانع از شکست کردهای گرفتار در جنگ کوبانی شوند.

ولی هنوز هم در تهران یک چنین تلاش هایی بخشی از یک مبارزه جدی علیه داعش - که امریکا و ایران احتمالاً در آن اهداف مشترک دارند - تلقی نمی شود.

رسانه های ایران گزارش دادند که سرلشگر قاسم سلیمانی - فرمانده نیروس قدس ایران – روز دوشنبه در مورد این تازه ترین حملات گفت:«حملات نظامی ایالات متحده در منطقه و اقدامات تروریستی داعش عاری از حقیقت و محکوم به شکست هستند»رویکردهای امریکا و داعش « موثر نیستند و آنها موفق نخواهند شد.»

ایران نیز به نوبه خود اقدام به ارائه مشاوران و جنگ افراز نظامی و حمایت از ارتش شکننده و شبه نظامیان شیعی عراقی کرده است که مشغول مبارزه باداعش هستند. همچنین، حیدرالعبادی – نخست وزیر تازه عراق - اواخر روز دوشنبه به تهران وارد شد و تصاویری از سلیمانی نیز در روزهای اخیر در امتداد مرز عراق و در حال دیدار با مبارزان کرد مخابره شده است.

در واقع، هردو کشور ایران و امریکا یک تهدید مشترک را از ناحیه تندروهای سنی مذهب داعش احساس می کنند که به ارتکاب کشتارهای جمعی و نفرت از ایران و شیعیان به خود می بالند و در رویای گسترش حکومت خشونت طلب خود از صحرا های شمال آفریقا تا استپ های آسیای میانه هستند.

مهدی – یک کارمند دولت با عینکی بر چشم - هنگام خروج از مراسم نماز جمعه در تهران می گوید:«اگر امریکا می تواند یک دولت را یک شبه سرنگون کند، چرا نمی تواند گروهی متشکل از یک مشت افراد را نابود کند؟ این کار نباید دشوار باشد.»

مهدی با بیان پیام چند هفته ای خطبای نماز جمعه در سراسر کشور، گفت:«داعش می خواهد وجهه اسلام را تخریب کنند و آن را به عنوان یک مذهب تروریستی نشان دهند، در حالی که ریشه واقعی تروریسم امریکاست که از سوی اسرائیل حمایت می شود.»

بسیاری از افراد در اینجا به موجب دلایل گاهی اوقات نه چندان منطقی، به گسترش داعش درسوریه در کنار شورشیان کمتر تندرو که مدت ها تحت حمایت امریکا، غرب و متحدان عرب سنی مذهب آنها در خلیج فارس قرار داشته اند – و همه آنها با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و متحد سرسخت ایران می جنگند- به عنوان اثبات دو رویی امریکا و حمایت مخفی آن از داعش اشاره می کنند.

حتی رئیس جمهور میانه رو ایران حسن روحانی – که گروهش سرگرم مذاکره با امریکا و پنج قدرت دیگر جهان است – «خطاهای راهبردی» امریکا و غرب در روشن کردن «آتش تندروی و افراط گرایی» را در این جریان مقصر دانسته است.

مقام های ایران ائتلاف تحت رهبری امریکا علیه داعش را یک «فریب آشکار و ناشیانه» نامیده اند و حملات هوایی امریکا را «نامربوط» می خوانند. ولی تلاش های نظامی امریکا و ایران حتی اگر ندانسته انجام شود، به طرف دیگر کمک می کند.

«الی گرانمایه» در تحلیلی که اوایل ماه جاری برای شورای روابط خارجی اروپا نوشت، اظهار داشت ایران « توانسته است اطلاعات و درک عمیقی را از توانایی های جنگی داعش به دست آورد.»

خانم گرانمایه می نویسد:«برای واشنگتن و یا تهران از نظر سیاسی دشوار است که آشکارا به تائید اقدامات طرف دیگر اقدام کنند و یا علیه داعش به مشارکت فعال با یکدیگر بپردازند.» ولی هنوز هم تلاش های امریکا و ایران در عراق «از سوی طرفین به عنوان یک شر لازم برای تضعیف داعش پذیرفته شده است، اگرچه در مورد سوریه نمی توان چنین گفت.»