کد خبر: ۵۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۹۴
وال استریت ژورنال:

استراتژی تازه آمریکا در مذاکرات هسته ای با سخنان وندی شرمن کلید خورد/روزهای پرمشغله اوباما برای جلب اعتماد کنگره و متحدان منطقه ای در قبال توافق هسته ای

دولت اوباما در حال تلاش برای جلب حمایت کنگره و سیاست گذاران امریکا برای توافق هسته ای با ایران است.
وال استریت ژورنال نوشت: دولت اوباما در حال تلاش برای جلب حمایت کنگره و سیاست گذاران امریکا برای توافق هسته ای با ایران است.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، اختلافات قابل توجهی میان تهران و قدرت های جهانی در مذاکرات هسته ای وجود دارد اما به گفته ی مقامات غربی پیشرفت هایی در مذاکرات نیویورک و وین پیش آمده است.

در همین حال، کاخ سفید تصمیم به تشریخ توافق هسته ای با تهران رای متحدان خود دارد.

یک مقام ارشد آمریکا که با مسائل مرتبط با ایران سر و کار دارد گفت این روزها، روزهای پر مشغله ای است و فرصتی فراهم آمده است تا دیگران را از وضعیتی که در آن قرار داریم آگاه سازیم. تلاش فزاینده ای برای آگاه ساختن مسئولان از محتوای توافق آغاز شده است.

از جمله مقامات ارشد آمریکا که در این زمینه تلاش می کنند وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده اصلی هسته ای این کشور با ایران است. خانم شرمن روز پنجشنبه در عمده ترین سخنرانی خود در باره برنامه هسته ای ایران از زمان بر عهده گرفتن مسئولیت سرپرستی مذاکرات، گفت در زمینه مسایلی که تصور نمی کردیم بتوانیم حل و فصل کنیم به پیشرفت چشمگیری دست یافته ایم. ما توانسته ایم سوء تفاهم ها را از میان برداریم و گفتگوهای طاقت فرسایی را درباره همه مسایل احتمالی مربوط به متن موافقتنامه انجام دهیم. با وجود این، همانند هر مساله دیپلماتیک پیچیده دیگری، گفتگوهای هسته ای ایران نیز جورچینی است که قطعات بسیار زیادی دارد.

ایران ادعاهای مربوط به تلاش برای ساخت جنگ افزار هسته ای را انکار می کند و برنامه هسته ای خود را مسالمت آمیز و برای اهدافی چون تولید برق توصیف می کند.

نشانه هایی از مصالحه بین ایران و گروه کشورهای موسوم به 1+5 در رسانه های ایران به چشم خورده است که گزارش داده اند مذاکرات حول محور 4 هزار سانتریفوژ جریان دارد.

مقامات آمریکا نه این گزارش را تائید و نه تکذیب کرده اند. کارشناسان می گویند این رقم ممکن است برای گروه 1+5 و کنگره قابل قبول باشد چون این تعداد سانتریفوژ توانمندی ایران را در زمینه تولید سوخت مورد نیاز جنگ افزار هسته ای محدود خواهد کرد.

یک مقام ارشد دیگر آمریکا نیز گفت مساله فقط شمار سانتریفوژها نیست بلکه مساله سانتریفوژها باید در چارچوب یک بسته کلی قرار داده شود . ما تلاش می کنیم تا از هر گونه توانمندی که ممکن است در ساخت جنگ افزار هسته ای مورد استفاده قرار گیرد، پیشگیری کنیم.

مجاب کردن کنگره از سوی کاخ سفید برای پذیرفتن توافق هسته ای با ایران مساله مهمی است. نقش کنگره در این مورد، موضوع بحث انگیزی است.

کاخ سفید چنین استدلال می کند که توافق هسته ای با ایران یک پیمان رسمی تلقی نمی شود و نیازی به تصویب آن در کنگره نیست. قانونگذاران ارشد در کنگره آمریکا تهدید کرده اند چنانچه توافق هسته ای با ایران به اندازه کافی توانمندی هسته ای این کشور را محدود نکند تحریم های تازه ای علیه تهران برقرار خواهند کرد.

قانونگذاران آمریکایی هوادار اسرائیل، نگرانی خود را ابراز داشته و از کاخ سفید می خواهند توافقی را که می خواهد با ایران امضاء کند به تصویب کنگره برساند.

اد رویس، نماینده کنگره از ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می گوید برای کاخ سفید بسیار دشوار خواهد بود تا کنگره را که نقش مهمی در برقراری تحریم های شدید داشته و باعث شده است تا گفتگوها به این جا کشانده شود، به حاشیه براند.

مقامات دولت اوباما پیش بینی می کنند که ظرف چند هفته آینده مشورت بین کاخ سفید و کنگره به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند چون توافق هسته ای با ایران نه فقط با انتقاد جمهوریخواهان روبرو شده است بلکه در میان دمکرات ها نیز در این زمینه اختلاف نظر بروز کرده است.

کاخ سفید خواستار توافقی است که در آن برای ایران نوعی دوره آزمایشی تعیین شده باشد، به این معنی که در این دوره، تحریم ها به حالت تعلیق درایند تا معلوم شود که آیا ایران در این مدت به تعهدات خود عمل کرده است یا خیر. پس از سپری شدن این مدت آزمایشی، تحریم ها لغو خواهند شد. به گفته یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا، این دوره آزمایشی بیش از دو سال طول خواهد کشید.

یک مقام دیگر آمریکا گفت برای اجرای این طرح شرایطی تعیین شده است. به عنوان بخشی از توافق نهایی باید در یک مقطع زمانی خاص، قوه قانونگذاری و مجریه آمریکا در باره این موافقتانه به توافق برسند اما اینکه این مقطع زمانی کی خواهد بود مشخص نیست چون هنوز توافقی به دست نیامده است.

دولت آمریکا می خواهد فقط تحریم هایی که در ارتباط با برنامه هسته ای ایران علیه این کشور برقرار شده است لغو شوند و تحریم های مرتبط با مسایل حقوق بشر در ایران به قوت خود باقی بمانند. اما مقامات آمریکا می گویند بسیاری از تحریم ها به یکدیگر گره خورده اند و به آسانی نمی توان آنها را از یکدیگر جدا کرد.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا،اوباما که دستیابی به توافق هسته ای با ایران برایش به یک اولویت تبدیل شده است به طور مرتب از جریان گفتگوها مطلع می شود و با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده وی بیش ازپیش در جریان مسایل مربوط به گفتگوها قرار خواهد گرفت.

یک مقام ارشد دولت اوباما گفت برای رسیدن به توافق تا مهلت تعیین شده، حتی یک لحظه را نیز نباید هدر دهیم. هدف این است که تا 24 نوامبر به توافق برسیم اما نمی دانیم که آیا خواهیم توانست در مهلت باقی مانده به این هدف نایل شویم یا خیر.

مخالفت متحدان آمریکا در خاورمیانه به ویژه اسرائیل و عربستان نیز می تواند امکان دستیابی به توافق را با مشکل روبرو کند. مقامات اسرائیل به گونه ای فزاینده نگرانی خود را از مواضع دولت آمریکا در گفتگوهای هسته ای با ایران با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده، ابراز می دارند.