کد خبر: ۵۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۸۷

مشاور تیم هسته ای آمریکا: احتمال دستیابی به توافق تا 24 نوامبر نزدیک به صفر است/باید با یک توافق موقت تمدید مذاکرات را توجیه کنیم

مذاکره کنندگان ایران و آمریکا خود را آماده ی ورود به فاز پایانی مذاکرات هسته ای می کنند.
المانیتور نوشت: مذاکره کنندگان ایران و آمریکا خود را آماده ی ورود به فاز پایانی مذاکرات هسته ای می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا روز بیست و سوم اکتبر گفت:  اکنون زمان به اتمام رساندن کار فرار رسیده است، اگر ایران واقعا به دنبال حل اختلافات با جامعه بین المللی است و خواهان لغو تحریم های بین المللی است، هیچ شانسی بهتر از زمان فعلی وجود ندارد.


تیم هسته ای ایران به رهبری محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه بیست و هفتم اکتبری دیداری غیرمنتظره از تاسیسات غنی سازی در نطنز و فردو داشتند.

درحالیکه هدف از این بازدید تقدیر از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در این دو نیروگاه عنوان شد، اما ظریف گفت که هدف از تکنولوژی هسته ای ما استفاده های غیرنظامی است.

مسئله ی میزان توانایی غنی سازی ایران مانع بزرگ توافق نهایی ست. ایران به دنبال حفظ تعداد سانتریفیوژ فعلی خود است، با این حال پنج بعلاوه یک در ابتدا درخواست کرد که تهران توانایی غنی سازی خود را تا 1500 سانتریفیوژ پایین بیاورد.

رسانه های ایرانی هفته ی گذشته خبر دادند که پنج بعلاوه یک پیشنهادی جدید به ایران داده که براساس آن، تهران می تواند 4 هزار سانتریفیوژ را در ازای انتقال دخایر اورانیوم با غنای پایین به کشور دیگر نگه دارد.

مقامات آمریکا بدون انکه این گزارش ها را تایید کنند، گفته اند که ترکیبی از چندین راه حل ارائه شده است.

مقامات امریکایی می گویند که هدف، دستیابی به توافقی است که تمام راه های موجود بر ایران را برای دستیابی به تسلیحات هسته ای می بندد.

رابرت اینهورن مشاور تیم هسته ای آمریکا و عضو سابق تیم مذاکره کنندگان این کشور گفت: در رابطه با دستیابی به توافق دائم تا 24 نوامبر، باید گفت که احتمال آن واقعا به صفر نزدیک است.

وی افزود: یکی از گزینه های موجود آن است که بر سر تعدادی از مسائل کلیدی از جمله ظرفیت غنی سازی،  و تغییرات در راکتور اراک تا 24 نوامبر توافقی بدست آید که تمدید چندین ماهه برای نهایی کردن توافق را توجیه کند.

اینهورن تصریح کرد: اگر طرفین بر سر مسائل کلیدی به توافق برسند، دلیل خوبی برای تمدید چندین ماهه خواهند داشت.