کد خبر: ۶۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۸

تداوم بلاتکیفی درآموزش عالی

در حالی که حرکت پرشتاب علمی، اقتصاد دانش بنیان و حرکت برمرزهای علم و فناوری از مهم ترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب هستند اما رای ندادن امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بلاتکلیفی آموزش عالی کشور را تشدید کرد.

به گزارش «تيک»، پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با حماسه سیاسی 24 خرداد 1392، تاکنون پنج فرد مختلف یا برای وزارت علوم به مجلس معرفی شده اند یا سرپرستی ساختمان 15 طبقه وزارت علوم را برعهده گرفته اند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی سال گذشته و در ابتدا جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب کرد اما پس از حاشیه سازی های مختلف، جعفر میلی منفرد را برای صدارت این وزارتخانه مهم و حساس به مجلس معرفی کرد که وی نتوانست آرای لازم برای وزارت علوم را کسب کند.

پس از آن دولت تدبیر و امید رضا فرجی دانا شاگرد اول دانشکده فنی دانشگاه تهران را برای پوشیدن ردای وزارت به بهارستانی ها معرفی کرد. وی توانست رای اعتماد نمایندگان ملت را کسب کند ولی هنوز 9 ماه از دوران مدیریتش در ساختمان شهرک غرب نگذشته بود که به دلایل مختلف از جمله انتصاب برخی معاونین و همچنین شیوه جدید برای انتصاب روسای دانشگاه ها، افشای بورسیه های غیرقانونی، اتهام کند شدن روند علمی کشور، تلاش برای سیاسی کردن فضای دانشگاه ها و همچنین اختلاف نظر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز 29 مرداد استیضاح شد.

رییس جمهوری سپس محمدعلی نجفی یکی از باسابقه ترین وزرای جمهوری اسلامی را که پیشتر نتوانسته بود با اختلاف یک رای، اعتماد نمایندگان را برای وزارت آموزش و پرورش کسب کند، به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کرد. با این حال از همان روزهای ابتدایی نیز مشخص بود که وی به دلیل بیماری قلبی خواهان معرفی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی علوم نیست و در اظهاراتی عنوان کرد تقاضای چندین باره رییس جمهوری را رد کرده است.

بالاخره نوبت به محمود نیلی احمدآبادی سرپرست کنونی دانشگاه تهران که سوابق مهمی در سال های دفاع مقدس و همچنین ریاست بر پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران دارد رسید تا به نمایندگان معرفی شود.

امروز ولی نمایندگان با 160 رای، مخالفت خود را با تصدی وزارت علوم توسط وی اعلام کردند.

محمود موسوی مشهدی رییس اسبق دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: در طول این یکسال وزارت علوم همیشه در حاشیه بوده و تمام گزینه های تصدی این وزارتخانه یا رای نیاورده اند یا اگر هم رای آورده اند فرصتی برای اجرای برنامه های خود نداشتند.

وی به عنوان فردی که 30 سال در دانشگاه حضور داشته اظهار داشت: معتقدم تمام افرادی که از سوی رییس جمهوری برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شدند علمی، معتقد و مورد وثوق خانواده دانشگاه هستند .

عدم انتخاب وزیر برای وزارت علوم در حالی است که در ماه های آینده باید برنامه ریزی های لازم برای بودجه سال آینده آموزش عالی کشور توسط این وزارتخانه انجام شود.

از این مهم تر آنکه در حال حاضر کشور در حال تدوین برنامه ششم توسعه خود است و ضرورت دارد وزیری پرقدرت و با آشنایی کافی به مسائل مختلف آموزش عالی، دانشگاه ها و لزوم ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه به منظور تقویت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان در این وزارتخانه حضور داشته باشد.

'علی آهون منش' دبیر اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی کشور در گفت و گو ایرنا گفت: فقدان وزیر و مشخص نبودن تکلیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به هرج و مرج علمی منجر خواهد شد و اگر وزیری پرقدرت بالای سر این وزارتخانه مهم و حساس نباشد، نتیجه اش این خواهد بود که هر شخصی، بخشی از آموزش عالی را گرفته و به هر طرف که بخواهد می کشد.

یک استاد دانشگاه تهران معتقداست: نگاه مجلس به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیاسی است و به همین دلیل تاکنون به گزینه های علمی و توانمند رییس جمهوری رای اعتماد نداده است.

محمد رضا حایری یزدی به خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا گفت : وزارت علوم برای موفق عمل کردن نیاز به سیاستگذاری دقیق دارد و اداره چنین مجموعه ای با سرپرستی مانع از تحقق اهداف آموزش عالی می شود .

وی خطاب به رییس جمهوری اظهار کرد: از شما می خواهم بازهم گزینه ای دانشگاهی را به مجلس معرفی کنید زیرا وزارت علوم باید بدست اعضای خانواده خود اداره شود. 

استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران افزود: بیش از یکسال از چهارسال دولت تدبیر و امید می گذرد اما همچنان آموزش عالی سیاست گذاری مشخصی ندارد و دلیل اصلی این مساله مشخص نشدن تکلیف وزیر علوم است.

وی تصریح کرد آموزش عالی نقش اساسی تربیت مدیران و متخصصان جامعه را ایفا می کند اما هنوز وزیر ندارد و این برای کشور ما اصلا خوب نیست. تمام گزینه هایی که از سوی رییس جمهوری برای وزارت علوم معرفی شدند افرادی توانمند هستند که به خاطر رای نیاوردن در مجلس وزارت علوم از حضور آنها محروم شد.

استاد دانشگاه های تهران گفت: آموزش عالی نقش بسیار مهمی در جامعه دارد و عدم انتخاب وزیر علوم از سوی مجلس بار منفی زیادی برای این حوزه دارد، باید هرچه زودتر تکلیف این وزارتخانه مشخص شود.

محمد شکرچی زاده در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه ایرنا افزود: قطعا رای آوردن نیلی احمد آبادی بار منفی زیادی دارد و در همین یک سال شما می توانید به راحتی تفاوت ایجاد شده میان وزارت علوم و بهداشت را در بخش آموزش عالی مشاهده کنید.

رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی، گفت: مجلس حساسیت های فراوانی برروی وزارت علوم دارد. 

وی تصریح کرد امیدوارم نمایندگان به گزینه بعدی رییس جمهوری برای وزارت علوم رای اعتماد دهند تا تکلیف وزارت علوم هرچه سریع تر مشخص شود و آموزش عالی بیش از این آسیب نبیند.

رییس اسبق دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: رای ندادن مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی علوم باعث شده تا آموزش عالی به خاطر نداشتن سیاست کلی هرروز آسیب ببیند و این مسئله جبران ناپذیر است.

محمود موسوی مشهدی اظهار کرد : وزارت علوم اهمیت بسیار زیادی در کشور دارد و رای نیاوردن وزیر پیشنهادی آسیب های جدی را به بدنه این وزارتخانه وارد کرده است.

وی ادامه داد: در طول این یکسال وزارت علوم همیشه در حاشیه بوده و تمام گزینه های تصدی این وزارتخانه یا رای نیاورده اند یا اگر هم رای آورده اند فرصتی برای اجرای برنامه های خود نداشتند.

رییس اسبق دانشکده فنی دانشگاه تهران، گفت: به عنوان کسی که 30 سال در دانشگاه حضور داشتم معتقدم تمام افرادی که از سوی رییس جمهوری برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شدند افرادی علمی، معتقد و مورد وثوق خانواده دانشگاه بودند.

رای ندادن مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی علوم و استیضاح وزیر قبلی باعث شده تا آموزش عالی به خاطر نداشتن سیاست کلی هرروز آسیب ببیند و این مساله ای جبران ناپذیر است.

درست است که باید به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت بزرگ ایران احترام گذاشت و آن را پذیرفت اما بلاتکلیفی موجود در آموزش عالی تنها با توافق دولت و مجلس می تواند پایان یابد.

سیاسی شدن انتخاب وزیر علوم و فضای دانشگاه ها تنها به زیان کشور، آموزش عالی و تحقیق و پژوهش است. لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی دانش و پژوهش بومی است که این مهم تنها از طریق آرامش در وزارت علوم و دور بودن آن از سیاسی کاری است.

سرمایه گذاری در علم و پژوهش مساله ای زمان بر است و به قول رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم، نهالی که امروز کاشته شود شاید 10 سال دیگر جوانه دهد.

*ایرنا