کد خبر: ۶۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۳

آیا باروری بر روی مریخ ممکن است؟


دانشمندان هشدار داده‌اند حتی چنانچه انسان‌ها بتوانند مریخ را استعمار کند، گرانش و تشعشع می‌توانند بر تولیدمثل آن‌ها اثر بگذارند.

به گزارش «تيک»، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها نشان می‌دهند روابط جنسی و تولیدمثل در فضا تحت تاثیر تغییرات گرانش و تشعشع قرار می‌گیرند.

در سال 1979، موش‌های نر و ماده توسط روس‌ها به فضا فرستاده شدند و آن‌ها از جفت‌گیری امتناع کردند.

آزمایش‌های دیگر نشان داده‌اند اسپرم حیوانات دم‌ طولانی‌تر دارد و در گرانش صفر سریع‌تر شنا می‌کند. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارند مبنی بر این که سطوح بالای تشعشع در فضا به تخمدان‌ها و بیضه‌ها آسیب می‌رسانند.

دکتر «جوزف تاش» از دانشگاه کانزاس معتقد است این بخش‌های بدن در مقابل تشعشع حساس‌تر از سایر قسمت‌ها هستند. چشم‌ها، اعضای بعدی در معرض آسیب هستند و اکثر فضانوردان پس از بازگشت از فضا به عینک نیاز دارند.

مریخ، زیست‌پذیرترین جایگزین زمین در منظومه شمسی به شمار می‌آید و پروفسور استفان هاوکینز پیش‌بینی کرده انسان مریخ را استعمار خواهد کرد اما این امر دست کم تا یک قرن دیگر محقق نخواهد شد.

در حال حاضر، شرکت هلندی «مارس‌ وان» طرح‌هایی برای تاسیس مستعمره انسانی دائم در مریخ در دست دارد و از سال 2024 به بعد هر دو سال یک بار بلیت یک طرفه به مریخ برای چهار نفر صادر می‌کند.

این شرکت مدعی است وجود کودکان برای ایجاد مستعمره مناسب اساسی است، با این حال در سال‌های نخست، مریخ مکان مناسبی برای زندگی کودکان نیست چون تجهیزات پزشکی در آنجا محدود است و گروه موجود در این سیاره بیش از اندازه کوچک خواهد بود.

در حال حاضر میزان توانایی انسان برای آبستن‌شدن در گرانش کاهش‌یافته مشخص نیست و تحقیقات کافی بر روی این که آیا جنین می‌تواند تحت چنین شرایطی به طور عادی رشد کند یا خیر، انجام نشده است؛ بنابراین هنوز مسائل حل‌نشده زیادی وجود دارند.

جزئیات این مطالعه در کنفرانس سالانه انجمن پزشکی تولیدمثل امریکا در هونالولو ارائه شد.

*ایسنا