کد خبر: ۶۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۶۱

نظر رایس درباره میزان شانس توافق هسته‌ای با ایران/ روابط آمریکا و اسرائیل عاشقانه نیست

تسنیم نوشت: مشاور کاخ سفید طی سخنانی گفت که شانس توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ پنجاه درصد یا کمتر است.

"سوزان رایس" مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که روابط آمریکا و اسرائیل در بحران قرار ندارد هر چند واضح است که این رابطه عاشقانه نیز نیست.

روز گذشته یک مقام بلندپایه دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت گزینه حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران منتفی شده است. این مقام ارشد آمریکایی، بنیامین نتانیاهو را فردی «بزدل» خوانده و گفت نکته مثبت درباره بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این است که وی از آغاز کردن جنگ می‌هراسد.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری آتلانتیک ضمن تأیید اینکه نتانیاهو فردی بزدل است گفته که نتانیاهو از اقدام در موضوع برنامه هسته‌ای ایران می‌هراسد. وی اضافه کرده که اعتقاد دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دیگر این نیست که نتانیاهو ممکن است یک حمله پیشگیرانه علیه برنامه هسته‌ای ایران آغاز کند.

سوزان رایس در ادامه سخنانش به روابط میان ایران و آمریکا اشاره کرد وگفت نمی‌توان از واژه "تشنج زدایی" درباره رابطه کنونی آمریکا با ایران استفاده کنیم.
سوزان رایس در ادامه سخنانش گفت: شانس توافق هسته‌ای با ایران 50 درصد یا کمتر است.

سخنان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی است که یان الیاسون قائم مقام دبیرکل سازمان ملل که در ایران به سر می‌برد در دیدار با مقامات کشورمان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: امیدوارم این مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد، توافق جامعه هسته‌ای ایران به نفع تمام جامع جهانی است، برای دستیابی به راه‌حلی طی این مذاکرات بایستی کمک کنیم.
همچنین امروز بود که منابع خبری اعلام کردند که جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 دیدار می‌کند.

پایگاه خبری المانیتور گزارش داده قرار است وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای این کشور به گفت‌وگوهای کری و اشتون بپیوندد.

خبرنگار این پایگاه خبری ابتدا گزارش داد انتظار می‌رود محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هفته آینده نشستی سه جانبه با آقای کری و خانم اشتون در عمان داشته باشد، اما سپس این خبر را حذف کرد. منابع خبری دیگر هنوز در این باره خبری منتشر نکرده‌اند.
ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل - چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و امریکا- به علاوه آلمان 24 نوامبر 2013 (سوم آذرماه) در شهر ژنو سوئیس به یک توافق هسته‌ای موقت مهم دست یافتند.

بر اساس این توافق که «طرح اقدام مشترک ژنو» نامیده می‌شود شش کشور نامبرده متعهد شدند در یک دوره 6 ماهه برخی از تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند. در مقابل، ایران نیز پذیرفت تا در طول این مدت بخشی از فعالیت‌های انرژی هسته‌ای خود را محدود کند.

ایران در قالب بخشی از این توافق موقت از 20 ژانویه و هم‌زمان با اجرایی شدن این توافق، غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد. جمهوری اسلامی سپس به رقیق و اکسید کردن ذخایر 196 کیلوگرمی اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود پرداخت. ایران و 6 کشور یادشده در ماه ژوئیه در تلاش برای حصول یک توافق هسته‌ای دائمی توافق کردند مذاکرات خود را تا 24 نوامبر تمدید کنند.
پیش بینی می‌شود دو طرف درباره راه‌های رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران بحث و تبادل نظر کنند. حق ایران برای غنی سازی یکی از موارد مورد اختلاف طرفین است.