کد خبر: ۶۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۰۳
الحیات:

هدیه ایران به لبنان همچنان روی هواست!

پاسخ رسمی لبنان به پیشنهاد ایران، دیدار وزیر دفاع لبنان با همتای ایرانی اش به منظور بررسی جزئیات هدیه غیرمنتظره تهران به ارتش کشورش و توافق بر سر برداشتن گام های اجرایی و قانونی لازم برای اجرای آن از سوی طرف لبنانی بود.

الحیات نوشت: اقدام لبنان به قبول «هدیه»ای ملموس از تهران که به نیروهای مسلح این کشور داده می شود و شامل تأمین سلاح و ادوات برای ارتش لبنان است چه معنایی دارد؟ آیا این هدیه نقض قوانین بین المللی محسوب می شود که بر اساس آن ایران حق صدور سلاح به خارج را ندارد و اگر چنین اقدامی انجام دهد با مجازات های بین المللی مواجه خواهد شد یا این که هدیه دادن -که بابت آن پولی پرداخت نمی شود- در فهرست تحریم های بین المللی تحمیل شده بر ایران قرار نمی گیرد؟ هدف تهران از مسلح کردن ارتش لبنان چیست؟

به گزارش «تیک» Tik.ir، پاسخ رسمی لبنان به پیشنهاد ایران، دیدار وزیر دفاع لبنان با همتای ایرانی اش به منظور بررسی جزئیات هدیه غیرمنتظره تهران به ارتش کشورش و توافق بر سر برداشتن گام های اجرایی و قانونی لازم برای اجرای آن از سوی طرف لبنانی بود.

نکته دیگر این که مجهز شدن ارتش لبنان به سلاح ها و جنگ افزارهای ایرانی که قطعا نیاز به آموزش دیدن افراد آن به دست کارشناسان نظامی ایرانی دارد، نخستین برش در عملی جراحی است که هدف آن در آوردن دکترین ارتش لبنان که هفتاد سال بر اساس آن اداره شده است و کاشتن بذر شوراهای بیداری در دل این ارتش است. تشکیل شوراهای بیداری بدعتی نظامی و ساخته دست ژنرال آمریکایی «دیوید پترائوس» در عراق است که بر اساس آن در سال 2008 جنگجویانی در حدود یکصد هزار نفر را که عمدتا از عشایر سنی بودند استخدام کرد و این نیروها در آن زمان به شکلی مؤثر به ارتش آمریکا برای سیطره یافتن بر مناطق سنی نشین کمک کردند. در پایان مأموریت این نیروها، آمریکایی ها برضد آنان کودتا کردند.

از سوی دیگر، زمان مطرح شدن این هدیه، با پرسش‌ها و پیش داوری‌های زیادی همراه است. ایران زمانی که احساس کرد تهدیدها در خاک لبنا نزدیک می‌شود، تصمیم گرفت دست به اقدامی پیشدستانه برای محافظت از این کشور و از تمایل خود برای تقویت ارتش لبنان سخن بگوید. این در حالی است که در واقع هدف ایران تبدیل کردن ارتش لبنان به نیروی ضربت به عنوان جایگزین ائتلاف غربی در برابر تروریسم داعش است که پیش از هر چیز، موجودیت حزب الله و امنیت حامی و پشتیبان معنوی و سیاسی آن یعنی ایران را تهدید می‌کند.

هنوز موضع آمریکا در خصوص هدیه تسلیحاتی ایران به لبنان مشخص نشده است. دولت تهران همچنان در فهرست تحریم‌های بین‌المللی است که شورای امنیت در قطعنامه‌های متعددی بر ایران تحمیل کرده است. اما آمریکا پیش از این چشم خود را به روی قرارداد تسلیحاتی بین دولت نوری المالکی و ایران برای تامین سلاح و مهمات به ارزش 195 میلیون دلار بست. هدف از این قرارداد، مستحکم کردن قدرت مالکی بود.