کد خبر: ۶۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۱

روند نزولی قیمت مسکن در بازار

اگرچه وضعیت رکودی در بازار مسکن کماکان ادامه دارد اما آن‌گونه که جديدترين آمار دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازي نشان می‌دهد قیمت مسکن در مهرماه از کاهشی ۶/۲ درصدی برخوردار شده و نشان می‌دهد متوسط ارزش واحدهاي مسكوني تهران به سطح شهريور ۹۲ بازگشته و به مترمربعي ۴ ميليون و ۶۳ هزار تومان رسيده است.

 به گزارش «تيک»، این در حالی است که در فصل تابستان هم که معمولا فصل نقل و انتقالات نامیده می‌شود، با وجود آنکه معاملاتی هم صورت گرفته اما باز قیمت مسکن سیر نزولی داشته و به ترتیب در ماه‌های تير، مرداد و شهريور ميانگين قيمت به ترتيب با ۱/۱درصد، ۲ درصد و ۶/۰ درصد كاهش نسبت به ماه‌هاي قبل مواجه شده است.

به عقیده کارشناسان،كاهش ۶/۲ درصدي قيمت مسكن در مهرماه، بعد از افت ۷درصدي در فروردين، دومين نزول بزرگ در سال۹۳ محسوب مي‌شود.

هر چند برخی فعالان بازار مسکن افزایش قیمت ‌اندک در ماه‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند اما مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازي در این رابطه گفته با ادامه افت قيمت مسكن در اولين ماه فصل پاييز و همچنين انقباض طبيعي معاملات در نيمه سرد سال، هيچ زمينه‌اي از فرضيه جهش يا صعود ناگهاني قيمت مسكن در بازار وجود ندارد و در بدترين شرايط احتمالي، قيمت با كمي نوسان پايين‌تر از سطح تورم عمومي، حالت ثبات را تجربه خواهد كرد.

در همین حال برخی کارشناسان احتمال داده‌اند که از نیمه دوم بهمن ماه تا پایان سال فعل و انفعالات، نقل‌وانتقالاتی در این حوزه به وجود خواهد آمد که دلیل آن تغییر سال خواهد بود و با توجه به روال معمول هر ساله با شروع سال جدید مقداری افزایش قیمت وجود دارد.

*دنیای اقتصاد