کد خبر: ۶۰۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۳

نگاه سکه به دو بازار

روز گذشته قیمت دلار به میزانی جزئی افزایش یافت تا دلار به نزدیکی آستانه بالای یکی از محدوده‌های نوسانی پرتناوب خود در ماه‌های گذشته یعنی قیمت بین 3150 تا 3250 تومان برسد. 

 به گزارش «تيک»، بازار سکه روز گذشته رفتار خاصی از خود بروز نداد و به نظر می‌رسید معامله‌گران این بازار، چشم‌انتظار اقداماتی هستند که بر بازار داخلی ارز اثر می‌گذارد و تصمیماتی که بزرگ‌ترین بانک مرکزی جهان خواهد گرفت، بازار اونس جهانی طلا را متاثر خواهد کرد.

  نوسان 10 تومانی نرخ ارز
روز گذشته قیمت دلار در ادامه رشد جزئی نرخ‌ها در روز سه‌شنبه، بین 5 تا 10 تومان دیگر افزایش یافت. قیمت دلار روز سه‌شنبه با 5 تومان افزایش به حدود 3230 تومان رسیده بود. در بازار روز چهارشنبه نیز قیمت‌هایی که از سوی صرافی‌ها اعلام می‌شد، نرخ‌هایی بین 3240 تا 3245 تومان بود، ولی در ساعات انتهایی، عمده صرافان نرخ دلار را 3245 تومان اعلام می‌کردند. این موضوع حکایت از افزایش‌های جزئی در قیمت دلار در روزهای اخیر دارد که البته میزان آن بسیار ناچیز است. با توجه به سطح فعلی قیمت، یک افزایش 5 تومانی به منزله نوسانی با شدت کمتر از
 2/0 درصد است و یک نوسان 10 تومانی نیز، از لحاظ نسبتی معادل 3/0 درصد است. 

این در حالی است که به گفته کارشناسان، نوسان‌های کمتر از یک درصدی حالت طبیعی بازار به حساب می‌آیند به‌ویژه با توجه به سطح تورم داخلی، افزایش جزئی نرخ ارز برای جلوگیری از شوک قیمتی در سال‌های آینده، شاید بتواند مفید نیز باشد. با این حال، گروهی از ناظران بازار رشد قیمتی اخیر دلار را تا حدودی متاثر از اخبار جدید از مذاکرات هسته‌ای کشور می‌دانند. به گفته این گروه، با وجود اینکه در یک سال گذشته از سطح قیمتی دلار کاسته شده است و نوسان‌های شدید گذشته نیز، ماه‌هاست که از اقتصاد کشور خداحافظی کرده‌اند، ولی همچنان در بین عوامل موجود عامل «دیپلماتیک» وزن و اثرگذاری بیشتری نسبت به بقیه فاکتورها دارد.این نگاه، رشد قیمتی جزئی دلار در روزهای گذشته را نیز تا حدودی ناشی از اخبار منتشرشده در روزهای اخیر درخصوص احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای عنوان می‌کند. در روزهای گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد که از برگزاری گفت‌وگوهایی بین دو طرف ایرانی و طرف غربی، برای توافق در مورد تمدید مذاکرات پس از اتمام مهلت فعلی – روز 3 آذر - خبر داده است.

  رکود اقتصاد و رکود بازار
یکی از فعالان بازار ارز به «دنیای اقتصاد» گفت: «خبر تمدید مذاکرات، خبر چندان غیرمنتظره‌ای برای بازار محسوب نمی‌شود و جو عمومی فعالان بازار در حال حاضر این است که توافق نهایی در مذاکرات، تا روز 3 آذر به دست نخواهد آمد و احتمال نیاز به تمدید دوره زمانی 4 ماهه کنونی دارد.» به گفته او، از بهار پارسال فضای بازار وارد فاز جدیدی شد که مهم‌ترین مشخصه آن، جایگزینی نوسان‌های شدید قبلی با نوسان‌های محدود بود و در حال حاضر نیز، تغییرات قیمت را در بازه 3150 تا 3250 تومان محبوس کرده است. هر چند در هفته‌های اخیر حجم معاملات نیز کمتر شده که در شرایط فعلی، بازار را «بی‌جان و کم‌رمق» ساخته است و در بازار ارز، رکود حاکم شده است. این فعال بازار اعتقاد داشت به‌رغم رشد مثبت در فصل بهار، هنوز تحرک لازم به اقتصاد کشور بازنگشته است. وی امیدوار بود با حل تدریجی مسائل با طرف‌های خارجی و ادامه اقدامات مثبت دولت، تحرک بیشتری به اقتصاد کشور و بازار ارز تزریق شود.

  سکه هزار تومان بالا رفت
روز گذشته قیمت سکه نیز با ثبات نسبی بازارهای دلار و طلای جهانی، روند نسبتا بی‌حرکتی را تجربه کرد و قیمت هر سکه طرح جدید تنها هزار تومان افزایش یافت. در مقابل، قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه در بازار دیروز با کاهشی جزئی مواجه بودند. این موضوع نشان می‌دهد که قیمت طلا در بازار داخل در حال حاضر از عوامل بنیادی اثرگذار – دلار و اونس طلا - تاثیری نمی‌گیرد؛ چراکه این دو عامل فعلا در شرایطی هستند که نمایانگر نوعی انتظار و تعلیق است. بازار سکه دیروز هم‌راستا با بازار اونس طلا، چشم‌انتظار نشست مهم کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا بود؛ نشستی که دیشب برگزار شد و به همین دلیل، انتظار می‌رود بر بازار امروز (پنج‌شنبه) اثرات خود را نشان دهد. گفته می‌شود در صورتی که در این نشست، تصمیم به توقف بسته‌های محرک پولی (QE) گرفته شود، اثر آن بر قیمت اونس طلا کاهشی خواهد بود و قیمت سکه و طلای داخلی نیز به‌تبع این موضوع، کاهش پیدا کند.

  کاهش دو ریالی ارز رسمی
دیروز بانک مرکزی نیز در ادامه روال خود در این هفته، نرخ ارز رسمی خود را دو ریال کاهش داد. نرخ ارز رسمی از روز شنبه به بعد، در مسیر نزولی قرار گرفته است (البته در روزهای یکشنبه به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی، نرخ هیچ‌کدام از ارزهای رسمی بانک مرکزی تغییری نمی‌کند.) در صورتی که امروز – پنج‌شنبه - نیز بانک مرکزی نرخ رسمی ارز خود را افزایش ندهد، این هفته نخستین هفته در سال جاری خواهد بود که نرخ رسمی دلار در آن بدون حتی یک روز افزایش بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد