کد خبر: ۶۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۵

کاهش رشد سرطان با استفاده از بررسی علل ژنتیکی


رئیس آزمایشگاه ژنتیک انسانی پژوهشکده بوعلی در خصوص تاثیر ژنتیک بر ابتلا به سرطان تصریح کرد: با استفاده از بررسی علل ژنتیکی می‌توان فاکتورهای ابتلا به سرطان را خاموش‌ سازی کرد.

به گزارش «تيک»، دکتر محمدرضا عباس‌زادگان در جریان بازدید خبرنگاران از پژوهشکده بوعلی در خصوص فعالیت‌های آزمایشگاه ژنتیک انسانی پژوهشکده بوعلی اظهار کرد: در این مرکز ما با بررسی ژنتیک افراد و شناخت دقیق ژنتیک سرطان ایرانیان به پیش‌ فاکتورهای ابتلا به این بیماری پی می‌بریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه جمعیت ما با سونامی سرطان روبه‌رو است.

عباس‌زادگان با اشاره به علل محیطی در ابتلا به سرطان خاطرنشان کرد: در کنار علل محیطی باید علل ژنتیکی را نیز مورد توجه قرار داد.

رئیس آزمایشگاه ژنتیک انسانی پژوهشکده بوعلی در خصوص تفاوت‌های ژنتیکی ایرانیان با مردمان سایر کشورها بیان کرد: این مساله می‌تواند مستقیما ما را به رمز ژنتیک ایرانیان رهنمون شود؛ در حقیقت ما با ردیابی فاکتورهای قابل ردیابی در بیماران سرطانی از ابتلا به این بیماری در نسل‌های بعد می‌توانیم باخبر شویم.

وی اضافه کرد: تاکنون فاکتورهای سوم و خون در افراد مختلف را ردیابی کرده‌ایم؛ گزارش ما در این خصوص رتبه سوم در جشنواره رازی امسال را کسب کرد.

عباس‌زادگان خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های مقاومت سلول‌های سرطانی نسبت به داروها این است که این سلول‌ها خود از گونه سلول‌های بنیادین هستند؛ ما نشان دادیم می‌توانیم با خاموش‌سازی فاکتورها جلوی رشد سرطان را بگیریم.

رئیس آزمایشگاه ژنتیک انسانی پژوهشکده بوعلی با بیان اینکه تحقیقات در این خصوص به مدت سه سال در پژوهشکده بوعلی صورت گرفته است، گفت: در خصوص ابتلا به سرطان مری ما اولین مرتبه در جهان گزارش کار خود را ارائه کردیم؛ ما به دنبال خانواده‌هایی هستیم که در آن‌ها بیش از یک نسل، افراد مبتلا به سرطان وجود داشته تا فاکتورهای ابتلا به این بیماری را در نسل‌های بعدی ایشان شناسایی کنیم.

وی با اشاره به مزایا و محاسن این تحقیقات تصریح کرد: این تحقیقات می‌تواند در مشاوره‌های ژنتیک برای افراد سالم موثر باشد.

5 تا 10 درصد سرطان‌ها ارثی هستند
عباس‌زادگان در ادامه افزود: در حال حاضر آزمایشگاهی با عنوان آزمایشگاه ترانس ژنیک در دست احداث است که تست‌های درمانی و ضدسرطانی در این مرکز انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر جواد بهروان، رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی پژوهشکده بوعلی، نیز در ادامه این بازدید در خصوص فعالیت‌های این مرکز اظهار کرد: این مرکز 13 عضو هیات علمی در اختیار دارد که فعالیت‌هایش روی تحقیقات مرتبط با سرطان متمرکز است.

وی ادامه داد: این مرکز توانست با همکاری مرکز تحقیقاتی نانو فناوری پژوهشکده بوعلی دو فرآورده مشترک ضد سرطان تهیه کند.

بهروان تصریح کرد: تولید و جداسازی مواد موثر از گیاهان و آزمایش روی آن از عمده فعالیت‌های این مرکز به شمار می‌رود؛ بخش عمده‌ای از کار ما در زمینه بررسی و فعال‌سازی مقاومت دارویی است.

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی پژوهشکده بوعلی با اشاره به فرآورده‌های این مرکز تحقیقاتی گفت: داروهای سیناآنفولیش و سینادوکسوزون در این مرکز تهیه شده که خاصیتی ضد سالک و ضد سرطان دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از اهداف این مرکز، درمانی است و شاید مستقیما منجر به تولید محصولات دارویی نشود.

*ایسنا