کد خبر: ۶۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۳

اگر پیشنهاد رئیس جمهور ایران در سازمان ملل جدی گرفته می‌شد منطقه شاهد این خشونت‌ها نبود

دبیر ستاد حقوق بشر در نشستی با سفرای کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها بر تلاش این جنبش به منظور حفظ و حراست از دستاوردهای تأسیس شورای حقوق بشر و مکانیزم یو.پی آر تاکید کرد.

 به گزارش «تيک»، اگر پیشنهاد رئیس جمهور ایران در سازمان ملل جدی گرفته می‌شد منطقه شاهد این خشونت‌ها نبود

به گزارش خبرنگار قضایی فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر محمدجواد لاریجانی که در رأس یک هیأت عالیرتبه برای ارائه دومین گزارش یو.پی آر ایران به ژنو رفته است در این نشست گفت: مکانزیم یوپی آر یکی از بزرگترین دستاورهای حقوق بشری است که با حمایت جنبش غیرمتعهدها به دست امده و همه اعضای این جنبش باید با تمام قدرت از آن حمایت کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه هدف اصلی تشکیل شورای حقوق بشر و پس از آن حمایت جنبش غیر متعهدها از مکانیزم یو.پی.آر کنار گذاشته شدن روش انتخابی توسط قدرت های بزرگ بود گفت: متاسفانه همچنان شاهد هستیم که  روش گزینشی عمل کردن در خصوص کشورها همچنان ادامه دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با اشاره به طرح پرونده حقوق بشری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل آن منافی با اهداف در نظر گرفته شده برای تشکیل شورای حقوق بشر و مکانیزم یو.پی آر دانست و گفت: جنبش غیرمتعهدها به عنوان یکی از حامیان اصلی مکانیزم یو.پی.آر که وضعیت حقوق بشر همه کشورهای جهان را به صورت همسنگ و هم تراز با یکدیگر مورد ارزیابی قرار می دهد باید مراقب باشد که این دستاورد تضعیف نشود.

لاریجانی با بیان اینکه کشورهای غربی معتقدند تنها یک روش زیستن در جهان مورد تایید است و آن روش لیبرال سکولار است گفت: همانگونه که در سند تهران مورد تاکید کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها قرار گرفت ما باید در مسیر جهانشمولی حقوق بشر با حفظ تنوع فرهنگی کشورها حرکت کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه باید یادمان باشد که سند قاهره نیز که توسط جنبش غیر متعهدها تهیه و امضاء شد دستاورد بسیار برزرگ دیگری در خصوص جهانشمولی چندفرهنگی بود که متاسفانه کشورهای غربی اجازه اعمال سند قاهره را ندادند و آن را متوقف کردند.

رئیس هیأت عالیرتبه حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در ژنو با رد این تفکر غربی که سبک زندگی بشر باید صرفا سبک زندگی غربی باشد گفت: کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها همگی بر به رسمیت شناختن تننوع فرهنگی در اسناد بین المللی اتفاق نظر دارند و باید همچنان براین نکته مراقبت داشته باشند که این حق آنها است که با روش و مبتنی بر فرهنگ کشور خود زندگی کنند. جنبش غیر متعهدها همچنین باید چارچوب نظری و عملی مرتبط با جهانشمولی چند فرهنگی را در جهان اشاعه دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: جمهوری اسلامی ایران کرامت و شخصیت انسانی را براساس تعالیم عالیه دینی بسیار مهم می داند و لذا در نظام سیاسی مدنی خود که مبتنی بر عقلانیت اسلامی است جایگاه ویژه ای برای حقوق بشر و کرامت انسانی قائل است.

لاریجانی با تشریح و تبیین عقلانیت اسلامی گفت: نکته مهم در خصوص عقلانیت اسلامی این است که مسائل مدرن امروز در خصوص زندگی بشر، لازم می دارد که کشورهای اسلامی نیز  روشهایی متناسب با آنها اتخاذ کنند و این البته به معنی کنار گذاشتن قوانین و ارزش های پذیرفته شده آنها نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه تاکید کرد ما باید همچنین مراقب شعارهای متنوع و زیاد در خصوص حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی باشیم چرا که در کنار همه این شعارهای فریبنده یک نوع برده داری جدید در حال رشد  و توسعه است.

لاریجانی با اشاره به پیشنهاد سال گذشته رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر مبارزه با خشونت و افراط گرایی گفت: این پیشنهاد با حمایت و پشتیبانی همه کشورهای جهان و از جمله جنبش غیرمتعهدها به تصویب رسید اما متاسفانه آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت و الا ما امروز در منطقه خاورمیانه شاهد این حجم از خشونت افسارگسیخته و هولناک نبودیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه نسل جدیدی از تروریست ها که بسیار قصی القلب تر از نسل قبل هستند و کاملا آموزش دیده و مجهز وارد صحنه شده اند گفت: این ها خطری برای همه جهان هستند و اینگونه نیست که فقط برای کشورهای پیرامونی خود خطرناک باشند و متاسفانه نگاه به ترکیب کشورها و دولت هایی که در آموزش و تجهیز آنها کمک کرده اند واقعیات موجود را غم انگیز تر می کند و لزوم اقدامی جدی در این خصوص را حیاتی تر می کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه این نوع ترویسم مدرن و خشن متاسفانه به نام اسلام عمل می کند درحالیکه همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی با این پدیده مخالفند که اقدامات جنایت بار این تروریست ها به اسم اسلام در سراسر جهان تبلیغ شود گفت: شما می بینید که متاسفانه چگونه رسانه های غربی از این موضوع سوء استفاده کرده و این چهره های خشن را که لااله الاالله می گویند و سپس سرانسانی را می برند به عنوان مسلمان به دنیا معرفی می کنند و این جفا درحق اسلام است چرا که اسلام دینی است که بزرگترین تمدن را ساخته است و این توهین به همه مسلمانان جهان محسوب میشود.

در این نشست همچنین محسن نذیری سفیر و نماینده کشورمان در مقر اروپایی سازمان ملل که در ظرفیت رئیس جنبش غیرمتعهدها، این نشست را اداره می کرد ضمن تقدیر از کلیه اعضای جنبش نم، خواستار تداوم وحدت و یکچارچگی این کشورها در خصوص حفظ دستاوردهای مکانیزم یو.پی.آر شد.

نذیری همچنین از کلیه اعضای جنبش غیرمتعهدها در خصوص تلاش های بعمل آمده در شورای حقوق بشر در قالب نشست 27 که در جهت حمایت از قطعنامه های ارائه شده از سوی کشورمان در مقام ریاست جنبش نم صورت گرفت تقدیر و تشکر کرد و بر تداوم همکاری ها و تعامل جدی و سازنده میان کلیه اعضاء تاکید کرد.

*فارس