کد خبر: ۶۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۶

الیاسون : همکاری کشورهای منطقه عامل مقابله با بحران هاست

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه بحران منطقه ای راه حل های منطقه ای دارد و جهان نیز باید در این چارچوب به این مساله نگاه کند، گفت: همکاری کشورهای منطقه راه حل رفع یا کاهش بحران های منطقه است.

«یان الیاسون» امروز (پنجشنبه) در دیدار با علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به تحولات و بی ثباتی در کشورهای منطقه به خصوص در کشورهای سوریه، عراق، لبنان و تحولات یمن و بروز و ظهور گروه های افراطی مانند داعش که امروز به خطر بزرگی برای منطقه و تمامی جهان تبدیل شده است به ضرورت همکاری همه جانبه کشورهای منطقه و همکاری های جهانی برای این خطر تاکید کرد.

وی ادامه داد: ما باید از طریق تفاهم و همکاری همه جانبه به این راه حل برسیم که باید تمامی در مقابل این معضل و فاجعه جدید همکاری و ایستادگی کنیم.

«الیاسون» گفت: اخیرا در عراق با مقامات این کشور دیدار کردم؛ در مورد سوریه نگرانی ها جدی است و یمن نیز خود به تنهایی ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقه کاملا بحرانی را دارد؛ بحران منطقه باید توسط کشورهای منطقه درک و با همکاری آنها کاهش یابد.

وی ادامه داد: همکاری متقابل منطقه ای است که می تواند مانع پیشرفت بحران گردد.

وی افزود: ما تصور می کنیم ایران می تواند به عنوان یک کشور باثبات و مهم در منطقه درخصوص مبارزه با این بحران های منطقه تلاش بسیاری داشته باشد؛ این همکاری ها در چارچوب همکاری های متقابل میان کشورهای مهم امکانپذیر خواهد شد.

وی ادامه داد: همکاری ایران و عربستان می تواند ثمرات بسیار مفیدی در حل و فصل این بحران ها داشته باشد.

وی افزود: سفر من به منطقه در جهت تماس و گفت و گو با تمامی بازیگران عمده و مهم منطقه و از جمله براساس نقش مهم ایران است؛ ما از سایر کشورهای منطقه نیز می خواهیم و خواسته ایم که در موقعیت کنونی با تعهد و مسوولیت بیشتری همکاری کنند.

الیاسون همچنین گفت: کشورهای منطقه و دیگران نباید مرتکب اشتباهات گذشته شوند و بحران ها را افزایش دهند.

وی ادامه داد: موضوع داعش امروز زنگ خطری است برای تمامی کشورهای مستقل و باثبات منطقه و جهان، و نیاز داریم در مبارزه با داعش جدی و مسوولانه برخورد کنیم البته ما از نقش سازنده ایران در این خصوص آگاه هستیم.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل گفت: اتحاد تمامی ما امروز یک وظیفه خطیر و یک مساله مهم است.

دکتر ولایتی نیز دراین دیار با ابراز رضایت از همکاری های قبلی با الیاسون در مسوولیت های مختلف اظهار امیدواری کرد که انجام این سفر نیز به درک متقابل و بهتری منجر شود.

ولایتی ضمن ابراز خوشحالی از دیدار مجدد الیاسون از همکاری ها و تلاش های وی در طی سالیان گذشته و به ویژه در طول دوران جنگ تحمیلی تشکر کرد و افزود: امیدواریم سازمان ملل امروز بتواند به خوبی از تجارب وی در امر صلح و ثبات جهانی بهره برداری به عمل آورد.

 قائم مقام دبیر کل سازمان ملل پیش از دیدار با ولایتی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ،عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار و گفت و گو کرد.

*ایرنا