کد خبر: ۶۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۳

شانس اول قضاوت دربی را بشناسید

در فاصله فرصت 20 روزه تا نهایی شدن گزینه اصلی کمیته داوران برای قضاوت دربی از جهانبازی به عنوان گزینه اصلی نام برده می شود.

 داور دربی کیست؟ هنوز بیست و دو روز به بازی حساس سرخابی‌ها مانده است اما این سوال که داور این بازی کیست دهان به دهان می‌چرخد. چند روز پیش بود که اهالی رسانه به سراغ مردی رفتند که با احتساب و بر آورد تمام مسائل داوری نقش اول را در انتخاب داور دربی دارد.

حسین عسگری که صندلی ریاست دپارتمان داوری را در اختیار دارد بهتر از هر کسی این روزها می‌داند شانس قضاوت دربی کیست. وقتی این سوال را پیش روی عسگری می‌گذارند که چه کسی دربی را سوت می‌زند؟ پاسخ می‌دهد: «حق‌وردی، جهانبازی، اکبریان و صالحی شانس قضاوت این دیدار را دارند.»

اما درست یک روز بعد فغانی هم که تاکنون در چند دربی حضور داشته به گزینه‌های اولی اضافه می‌شود.

***
آقای رییس پاسخ خبرنگاران را داد اما با به زبان آوردن گزینه‌های احتمالی باز هم معمای چند مجهولی را طرح کرد تا خود اصحاب رسانه به دنبال پاسخ اصلی بگردند و تنها محدود شدن شانس داوری دربی به چند اسم آنها را برای رسیدن به گزینه اصلی کمک می‌کند.

حالا باید نام پنج گزینه را روبه‌روی خود بگذاری و با بر آورد شرایط، خودت حدس بزنی داور مورد نظر رییس دپارتمان داوری کیست. پرآوازه‌ترین اسمی که مطرح شده بدون شک علیرضا فغانی است، داوری که به جام جهانی رفت تا حضور در چنین جام بزرگی از او یک شخصیت شناخته شده بسازد.

فغانی سال‌های پیش در دربی پایتخت حضور داشته است و تجربه قضاوت این بازی را دارد اما چند دلیل که به نظر موجه و منطقی می‌آید شانس حضور او را در این دربی کمرنگ می‌کند.

اول اینکه فغانی چهره تکراری برای دربی محسوب می‌شود و همین مساله می‌تواند مسوولان را برای انتخاب او دچار تردید کند. دلیل دیگر که شاید از اولی هم مهم‌تر باشد بحث حساسیت استقلالی‌ها روی قضاوت این داور است.

به همان اندازه که پرسپولیسی‌ها در فصل‌های گذشته روی قضاوت قهرمانی در دربی حساس بودند و این حساسیت قهرمانی را بارها در دقایق آخر از حضور در این بازی حساس محروم می‌کرد، استقلالی‌ها هم روی فغانی حساس هستند و او را به رنگی بودن متهم می‌کنند.

در فصل جاری و بازی استقلال و سپاهان که با قضاوت فغانی بازی در نهایت به نفع تیم سپاهان تمام شد، استقلالی‌ها معتقد بودند که قضاوت بحث برانگیز فغانی آنها را از گرفتن سه امتیاز محروم کرده است.

بعد از آن ماجراها و سر و صدای زیادی که بلند شد هیچ کس دیگر فغانی را به‌عنوان داور بازی استقلال ندید و همین نکته گواه حساسیت بیش از حد استقلالی‌ها روی فغانی است.

بدون شک اگر نام این داور برای قضاوت بازی دربی اعلام شود استقلالی‌ها ساکت نمی‌نشینند و به طور حتم معترض خواهند بود و چون شرایط بازی دربی خاص است، مسئولان با بلند شدن سر و صدا‌ها آن هم قبل از بازی مخالف هستند.

در نظر گرفتن این نکات شانس فغانی را برای سوت زدن دوباره دربی کمرنگ یا بهتر است بگوییم کاملا از بین خواهد برد. بعد از فغانی باید به سراغ گزینه‌های دیگر کمیته داوران برویم یعنی حق‌وردی و صالحی.

این دو داور تاکنون قضاوتی در دربی نداشته‌اند و از این حیث شانسی بیشتر از فغانی دارند اما آنچه شانس این دو داور را نیز کم می‌کند قضاوت آنها در هفته‌های جاری برای استقلال و پرسپولیس است.

حق‌وردی طی هفته‌های جاری هم برای پرسپولیس سوت زده و هم برای استقلال و از طرفی صالحی هم چنین شرایطی دارد و در نهایت با توجه به سیاستی که کمیته داوران در فصل‌های پیش داشت و به گزینه اصلی قضاوت دربی در هفته‌های پیش از دربی قضاوت بازی سرخابی‌ها را نمی‌داد شانس حق‌وردی و صالحی هم برای قضاوت دربی کمرنگ می‌شود.

با بررسی وضعیت سه گزینه، نوبت به اکبریان می‌رسد، داور جوانی که با وجود تجربه کمتر نسبت به داورانی که نام برده شد از سوی عسگری به‌عنوان یکی از شانس‌ها معرفی شده است اما تجربه کم اکبریان نکته اصلی و منفی است که او را از چنین بازی حساسی دور می‌کند.

آخرین گزینه معرفی شده جهانبازی است. داور شهرکردی لیگ برتر که در هفته‌های جاری قضاوت استقلال و پرسپولیس را نداشته، تجربه زیادی در لیگ برتر دارد و تاکنون دربی را سوت نزده است.

آنهایی که با عسگری از نزدیک در ارتباط هستند و می‌دانند رییس دپارتمان داوری چه نکاتی را برای انتخاب داور دربی در نظر می‌گیرد شانس اول قضاوت دربی را به جهانبازی می‌دهند.

***
شناخت از تفکرات روسایی که پشت میز ریاست کمیته داوران نشسته‌اند باعث شد تا به بررسی اجمالی گزینه‌های احتمالی قضاوت دربی بپردازیم و به این نتیجه برسیم که گزینه اصلی عسگری برای دربی جهانبازی است اما در اینجا ذکر بعضی از مسائل ضروری است.

بازی دربی یک بازی خاص و پربیننده است، پس صرف اینکه بگوییم یکسری از باید‌ها و نبایدها باعث می‌شود یک داور برای این بازی انتخاب شود شاید منطقی نباشد و صورت کلی نخواهد داشت.

بارها دیده شده در اتاق روسای کمیته داوران یک گزینه برای قضاوت دربی انتخاب شده اما بعد از اینکه نام گزینه را در اتاق فکر قبل از بازی مطرح کردند بنا بر در نظر گرفتن یکسری از مسائل گزینه دیگری در نهایت اعلام رسمی شده است.

پس بررسی‌ها شاید تا لحظات آخر در حد یک حدس و گمان بماند و شرایط باعث شود که کمیته داوران با مصلحت اندیشی داوری را برای بازی انتخاب کند که انتخابش باعث بر هم ریختن جو، آن هم قبل از بازی نشود اما تا اینجای کار و در شرایطی که نزدیک به بیست روز به بازی دربی مانده است گزینه مد نظر عسگری، جهانبازی است.


منبع: ایران ورزشی