کد خبر: ۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۶۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
در گفتگو با "تیک"

غرویان: شریعتمداری خود و دوستانش را دلداری می دهد/ نگران سلامتی آیت الله مصباح در این سن بالا هستم/از سخنان برخی خجالت می کشم

اینها برای اینکه یک جوری خودشان را دلداری بدهند گاهی مطالبی را می گویند. اتفاقا به نظر من توجه اقای دکتر روحانی به اینها، نشان دهنده سعه ی صدر رئیس جمهور محترم است و تاییدی است بر همان روحیه اعتدال و عقلانیت و به نفع جناح اعتداگراست.


حجت الاسلام محسن غرویان در گفت و گو با سایت خبری "تیک" Tik.ir با اشاره به برخی اقدامات تندروانه علیه جریان اعتدال می گوید: به نظر می آید که این طیف فکری و به خصوص شخص آقای شریعتمداری و همفکران تندروی ایشان، گاهی سخنانی و مطالبی را مطرح می کنند که برای تسلی دادن به همفکران خودشان است والا ، اکثریت جامعه و رای جامعه تفکر تندروی و افراط را پس زده.

این استاد سطوح عالی حوزه می افزاید: اینها برای اینکه یک جوری خودشان را دلداری بدهند گاهی مطالبی را می گویند. اتفاقا به نظر من توجه اقای دکتر روحانی به اینها، نشان دهنده سعه ی صدر رئیس جمهور محترم است و تاییدی است بر همان روحیه اعتدال و عقلانیت و به نفع جناح اعتداگراست.

حجت الاسلام غرویان در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به سئوالی در مورد حلقه ی پایداری می گوید: من برای این افراد خیلی وزن و جایگاهی قائل نیستم و دیگر اینها را در وافع شکست خورده می بینم. 

این شاگرد آیت الله مصباح یزدی اضافه می کند: با توجه به اینکه شخصا با ایت الله مصباح رابطه داشته ام و قلباً یک رابطه ای هم با ابشان دارم و احترام سن ایشان را دارم و مایل نیستم در حوزه این مسئله صحبت کنم . برای سلامتی ایت الله مصباح در این سن و سال بالا واقعا نگران هستم و دعا می کنم.

متن کامل گفت و گوی سایت خبری "تیک" Tik.ir با حجت الاسلام والمسلمین غرویان در پی می آید:

{در مورد فضای سیاسی فعلی کشور} من امیدوارم که روز به روز فضای سیاسی کشور بهتر شود و ما به سمت اعتدال و حاکمیت آرامش فکری و اخلاقی پیش برویم. با توازنی که در شخصیت رئیس جمهور محترم دکتر روحانی و همچنین اعضای کابینه وجود دارد ، آینده سیاسی را مثبت ارزیابی می کنم.

{در مورد اشاره روحانی به نوشته ی برخی روزنامه ها در دفاعیاتش در مجلس} به نظر می آید که این طیف فکری و به خصوص شخص آقای شریعتمداری و همفکران تندروی ایشان، گاهی سخنانی و مطالبی را مطرح می کنند که برای تسلی دادن به همفکران خودشان است والا ، اکثریت جامعه و رای جامعه تفکر تندروی و افراط را پس زده.اینها برای اینکه یک جوری خودشان را دلداری بدهند گاهی مطالبی را می گویند. اتفاقا به نظر من توجه اقای دکتر روحانی به اینها، نشان دهنده سعه ی صدر رئیس جمهور محترم است و تاییدی است بر همان روحیه اعتدال و عقلانیت و به نفع جناح اعتداگراست.

{آیا اشاره ی به تندروهایی چون کیهان، باعث نمی شود امر به آنان مشتبه شود که در فضای سیاسی کشور موثر هستند؟} اینطوری نیست که توجه کردن به انها، این افراد را بزرگ کند . بزرگی و کوچکی و یا مطلوبیت و عدم مطلوبیت را مردم با دلهایشان و با عقلانیشان کاملا تشخیص دادند و در رای خودشان هم اعلام کردند. از 18 نفر اعضای پیشنهادی کابینه در مجلس ، با وجود همه ی این جوسازی هایی که عده ای در داخل و خارج از مجلس انجام دادند ، باز هم 15 نفر رای آوردند، این خیلی طبیعی است که حالا 2 3 نفر رایشان به حد نصاب نرسید آن هم اقای نجفی با فاصله ی یک رای. اقای شریعتمداری هم مثلا گفته روحانی از این اتفاق خوشحال می شود، در واقع پیش بینی اش این بوده که دو سه نفر رای نمی آورند، البته هنر مهمی هم نیست چون دیگران هم کاملا این حدس را می زدند و این پیش بینی را می کردند و امری طبیعی است که دو 3 نفر رای نیاورند . این هنر بزرگی نیست.

{در پاسخ به توهین ها و تهمت های بزرگواری و تندرویان برخی افراطوین در مجلس} اصلا ارزشی برای این حرف ها قائل نمی شوم و این ها را در حدی نمی بینم که وارد بحثشان شوم. ایشان و متاسفانه چند نفر دیگری هستند که ادبیاتشان ادبیات بسیار سطح پایین و نازلی است و من مطلعم که عده ای از جوانان غیور لرستان جلوی مجلس تجمع کرده و علیه ایشان موضع گرفتند. این افراد در حدی نیستند که ادم اظهار نظر کند و وقت تلف کند و به اظهارات این ها بپردازد. اینها حنایشان دیگر رنگی ندارد و این گونه تعابیر هم در شان روحانیت و در شان هیچ انسان محترمی نیست.ایشان و چند نفر دیگر در لباس این روحانیت این حرف ها را می زنند و بنده ای که در این لباس هستم خجالت می کشم .  امثال من هم زیادند که واقعا گله مندند و حالا دیگر رسیدگی به این نوع هتاکی ها و تهمت ها و افتراها و بداخلاقی ها برعهده ی مسئولین است که باید رسیدگی کنند و جلوی چنین فضایی را بگیرند.

{دست و پا زدن افراطیون برای ماندن در صحنه و قدرت} حضور مراتب دارد و حضوری که پایگاه مردمی نداشته باشد و در دل مردم نباشد و حضوری که باعث تنفر مردم و اکثریت ملت بشود این چه ارزشی دارد؟ من فکر می کنم که البته دست و پا زدن ها در این شرایط طبیعی است. شرایط این حضور با پشت کردن و اظهار تنفر مردم از این جریان ها و بدخلاقی ها و تندروی ها همراه است. این حضور، حضوری در دلها نخواهد بود.

{روابط دولت روحانی و حوزه} "قم" هم از مراجع و علمای مختلفی شکل می گیرد و طلاب هم در یک سطحی و وزن خاصی هستند. اگر یکدست بینی مجموعه ی حوزه ، نگاه درستی نیست، اما اکثریت مراجع و فضای حاکم بر حوزه علمیه قم و مدرسین سطوح عالی و...  نگاه بسیار مثبتی به دکتر روحانی دارند و نسبت به کابینه ایشان هم همدلی دارند و آن را تایید می کنند و نسبت به اینده روابط دولت و حوزه و اسایتد و مراجع بسیار خوشبین هستند. این موارد در کنار مقام معظم رهبری و مراجع، حرکت اینده سیاسی دولت را تایید می کنند.

{اخیراً یکی از افراد حلقه ی پایداری آقای روانبخش گفته که پلاکاردهای 22 بهمن کار او بوده} من برای این افراد خیلی وزن و جایگاهی قائل نیستم و دیگر اینها را در وافع شکست خورده می بینم.  خصوصا اینکه شخصا با ایت الله مصباح رابطه داشته ام و قلبا یک رابطه ای هم با ابشان دارم و احترام سن ایشان را دارم و مایل نیستم در حوزه این مسئله صحبت کنم و برای سلامتی ایت الله مصباح در این سن و سال بالا واقعا نگران هستم و دعا می کنم.

در مورد این طیف ها هم خیلی تمایل قلبی ندارم که صحبت کنم و خیلی هم ارزشی برای آنها قائل نیستم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۷
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
2
12
احسنت
دوستدار ایشان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
1
13
ا ز ایشان دارد بیشتر خوشم میاید مخصوصا که آنقدر برای خوشان ارزش قائل هستند که وقت و ذهنشان را صرف یک مشت آدم بی عقل نمیکنند درود بر ایشان و امثال ایشان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
1
12
احسنت
ابراهیمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
1
10
با سلام و احترام خدمت ایشان
جناب استاد غرویان شاگرد وخلف صالح استاد مطهری هستند و استاد مسلم منطق وفلسفه در کشور. ایشان می توانند وزنه بسیار ارزشمندی برای حفظ عقلانیت و تعادل در قم و فضای حوزه وداشگاه باشن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
1
12
از مواضع خوب آقای غروی چه قبل از ثبت نام آقای هاشمی و چه بعد از حوادثی که پیش آمد و ایشان در تمامی مصاحبه از تفکر اعتدالی دفاع و با ادله محکم خط افراطی گری و افراط گرایان را تبیین و نقد نمودند تشکر می کنم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
0
4
درود...
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
0
2
آقای غرویان بزرگواری نماینده دهدشت است و جوانان متحصن اهل یاسوج و دهدشت از استان کهگیلویه و بویراحمد بودند.