کد خبر: ۶۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۶

اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، نیازمند عقلانیت است

یک عضو هیات علمی جامعةالمصطفی‌ العالمیه گفت: متأسفانه در جامعه معروف و منکرهای زیادی است که به آنها توجه نداریم و به اقتضای مسائل سیاسی و یا نفسانی به چند معروف و منکر بیشتر توجه نمی‌کنیم.

 به گزارش «تيک»، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان با بیان این‌که «امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات دینی و نوعی نظارت همگانی است» اظهار کرد: هر فرد مسلمانی وظیفه دارد اگر منکری را در جامعه می‌بیند تلاش کند که آن بدی و منکر را از بین ببرد و معروف شایسته را ترویج دهد.

وی افزود: اگر در جامعه کسی معروفی را ترک کرده باید افراد او را تشویق کنند که به سمت آن معروف برود. ولی این امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد که باید رعایت شود. اول این که معروف و منکر در جامعه شناخته شود یعنی دقیقا بدانیم معروف چیست و منکر کدام است و بعد افراد اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کنند.

این عضو هیات علمی جامعةالمصطفی‌ العالمیه ادامه داد: در آن‌جایی که شک و تردید وجود دارد نمی‌توان امر به معروف و نهی از منکر کرد. مثلا یک عده در جامعه یک کاری را می‌گویند معروف است و یک عده می‌گویند منکر و یا برعکس آن. در اینجا ما نمی‌توانیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم و به نوعی محل احتیاط به حساب می‌آید.

غرویان افزود: گاهی در جامعه پیش می‌آید که افرادی بخواهند منکری را نهی کنند خود همین نهی کردن بشود مصداق منکر و خلاف و یا مثلا می‌خواهند معروفی را توصیه کنند در حالی که خود این امر به معروف، مصداق منکر باشد. در اینجا عقلانیت لازم است. شعور، فهم و معرفت بالا، فرهنگ و اخلاق لازم است تا افراد کارشان مصداق واقعی امر به معروف و نهی از منکر باشد.

وی ادامه داد: مسأله بعدی که در امر به معروف و نهی از منکر باید به آن توجه کنیم این است که فردی که می‌خواهد این کار را انجام دهد باید خودش عامل باشد و آن معروف را انجام دهد تا حرف او اثرگذار باشد و کسی که افراد را از کاری نهی می‌کند خودش نباید آن کار را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرد به آن چیزی که می‌گوید عمل نکند تأثیر منفی زیادی دارد و به نوعی نفاق و دروغگویی را در جامعه ترویج می‌دهد و خود نفاق می‌شود مصداق منکر. این مسأله بسیار ظریف و حساسی است که باید به آن توجه کنیم. در امر به معروف و نهی از منکر باید به مسلمات بپردازیم مثل ترویج راستگویی و جلوگیری از منکرهایی مثل دروغگویی.

غرویان با بیان این‌که «باید اسلام را در تمام ابعاد دید و در جامعه پیاده کرد» گفت: افراط و تفریط در مورد شناخت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه وجود دارد. عدم اعتماد به یکدیگر، تهمت، دروغ، تحقیر، توهین به دیگران، آبروی دیگران را بردن، افشاگری‌ها، مچ‌گیری‌ها در جامعه منکر محسوب می‌شود ولی متأسفانه ما به اینها نمی‌پردازیم. اما یک مسأله‌ای مثل حجاب را بسیار در جامعه بزرگ می‌کنیم و فکر می‌کنیم تنها منکر در جامعه مسأله حجاب و بدحجابی است. اینها افراط و تفریط‌هایی است که در جامعه مشاهده می‌شود.

این عضو هیات علمی جامعةالمصطفی‌ العالمیه در پایان گفت: یکی از منکراتی که اکنون در جامعه ما وجود دارد افراط و تفریط در شناخت امر به معروف و نهی از منکر است و یکی از معروف‌هایی که ما به آن توجه نمی‌کنیم و باید به این معروف امر کنیم اعتدال و میانه‌روی و پرهیز از افراط و تفریط‌هاست.

*ایسنا