کد خبر: ۶۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۳

آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي: داعش جزئي از تفکر افراطي وهابيت در عربستان سعودي است

رئيس هيئت حل اختلاف قوا افزود: داعش بيش از آن که اعتقادي باشد سياسي است و مذهب را دستاويزي براي جنايات خود قرار داده و با شست‌و‌شو دادن ذهن جوانان در آمريکا و اروپا آنان را به خود جذب مي‎کند.

 به گزارش «تيک»، آيت‎الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي در ديدار رئيس و جمعي از اعضاي جهاد دانشگاهي واحد استان قم که در دفتر وي برگزار شد گفت: تشکيلات جهاد دانشگاهي در طول سال‎هاي فعاليت خود خدمات بزرگي به علم و دانش و فرهنگ کرده و از برکات انقلاب اسلامي بوده است و همان طور که مقام معظم رهبري فرمودند کارها با روحيه جهادي به نتيجه مي‎رسد.

استاد برجسته حوزه علميه با اشاره به روي دادن مسايل مستحدثه در تمامي عرصه‌هاي علمي به خصوص پزشکي تاکيد کرد: مسايل مستحدثه موضوعات بسيار مهم و در برخي موارد هم مورد اختلاف ميان مراجع است لذا بايد در حوزه‎هاي علميه بحث شود و نياز به کار دارد زيرا در برخي موضوعات اصلا فتوايي وجود ندارد يا اگر هست فتاواي کمي است و با توجه به اينکه موضوع‌شناسي يکي از مهمترين موضوعات در پرداختن فقهي به مسايل مستحدثه است، بنابراين بسياري از فتاواي اختلافي ناشي از پيچيدگي و علمي بودن مسايل و موضوع‎شناسي است و نهادهايي مانند جهاد دانشگاهي مي‎توانند در تبيين اين موضوعات به حوزه کمک کنند.

به ويژه در مستحدثات پزشکي و پيراپزشکي که به لحاظ حقوقي و قانوني در دنيا هم محل بحث است و به راحتي نمي‎شود براي آن فتوا صادر کرد، بايد ساختاري براي رفع اين مشکلات ميان حوزه و دانشگاه تعريف شود.

آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي در ادامه با اشاره به جنايات داعش تاکيد کرد: داعش گروهي جزئي از تفکري افراطي است که منشا آن ابن تيميه و در قرون متاخر وهابيت عربستان سعودي است و بيش از آن که اعتقادي باشد سياسي است و مذهب را هم دستاويزي براي جنايات خود قرار داده است و حتي با شست‌و‌شو دادن ذهن جوانان در آمريکا و اروپا که تمدن امروز را هم ديده‎اند آنان را به خود جذب مي‎کنند که تعجب برانگيز و بيانگر جمود فکري آنان است.

همچنين در اين ديدار محمدابراهيم فقيه‎زاده، رئيس جهاد دانشگاهي واحد قم در سخناني ضمن تشريح فعاليت‎هاي مختلف علمي و آموزشي اين نهاد گفت: جهاد دانشگاهي همواره از ظرفيت حوزه علميه و مرجعيت در حل مسايل مستحدثه در موضوعات علمي بهره برده است و تمامي فعاليت‎هاي اين مرکز منطبق بر فتاواي مراجع معظم است.

 وي ضمن تشريح فعاليت‎هاي مرکز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي استان قم ماموريت اصلي جهاد در اين عرصه را حرکت در راستاي سياست مقام معظم رهبري در موضوع جمعيت عنوان و با اشاره به فعاليت‌هاي تحقيقي در سلول درماني آن را افتخاري براي جهاد دانست.

*نسیم