کد خبر: ۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۰۲

زیباکلام:سیاست خارجی نیازبه خانه تکانی دارد/مردم تحت تاثیر تبلیغات اصولگرایان قرار نگرفتند

صادق زیباکلام با بیان اینکه "تعامل مجلس با دولت در زمینه بررسی وزرا و اعطای رای اعتماد، در کل تعامل خوبی بود"، از رفتارهای برخی نمایندگان مجلس انتقاد کرد و گفت: شورای نگهبان در تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس باید علاوه بر ملاحظات سیاسی، مسائل اخلاقی را هم در نظر بگیرد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه "در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت برای برخی از نمایندگان اخلاق و تقوای سیاسی هیچ‌گاه مطرح نبود"، اظهار کرد:‌ برخی نمایندگان مجلس به جای بررسی برنامه‌ها و نقاط ضعف و قوت وزرای پیشنهادی به دنبال این بودند که وزرا چه نسبتی با وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 دارند. 


در بررسی وزرا، نگاه برخی نمایندگان به گذشته بود نه آینده


وی با بیان این اعتقاد که "این نوع رفتار نمایندگان شبیه دادگاه تفتیش عقاید و دادگاه‌های انگیزاسیون قرون وسطی یا جنبش مک‌کارتیسم دهه‌های 50 و 60 در آمریکاست"، تصریح کرد: برای برخی نمایندگان مهم این بود که وزیر پیشنهادی چه نقشی در اعتراضات سال 88 داشته است و این یعنی نگاه این نمایندگان مجلس نگاه به گذشته بود نه نگاه به آینده.


زیباکلام با اشاره به وقایع سال 88 نیز ابراز عقیده کرد: اعتراض به نتایج انتخابات یک امر پیچیده و غیرمترقبه نیست و ما شاهدیم که در کشورهای جهان سوم همیشه در جریان انتخابات اعتراضاتی وجود داشته و گروهی که مورد اعتراض قرار گرفته سعی کرده که اعتراضات را پاسخ بگوید، اما در انتخابات سال 88 گروهی که مورد اتهام واقع شد، به جای پاسخ‌دهی، اعتراضات را به یک توطئه سازمان‌یافته خطرناک علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تقلیل داد در حالی که اصلا این‌گونه نبود، زیرا بسیاری از معترضان نظام را قبول داشتند و در پی سرنگونی نظام جمهوری اسلامی نبودند. در آن دوره اصولگرایان نه تنها از طریق تفاهم و گفت‌وگو اختلافات را حل نکردند بلکه در طول چهار سال بعد از آن از هر رسانه‌ای استفاده کردند و دیگران را به فتنه‌گری متهم ساختند.


این استاد دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: عدل، انصاف، مروت و اخلاق حکم می‌کرد که اصولگرایان به کسانی که به فتنه، براندازی، اجرای کودتای مخملی و همکاری با انگلیس، آمریکا و اسراییل متهم بودند وقت دفاع می‌دادند.


نباید از حق بررسی صلاحیت وزرا استفاده سیاسی می‌شد


وی همچنین با بیان اینکه "نباید برخی نمایندگان از حقی که قانون برای بررسی صلاحیت وزرا در اختیارشان قرار داده بود استفاده سیاسی می‌کردند"، افزود: برای برخی نمایندگان مطرح نبود که کشور با مشکل رکود، تورم، بیکاری، ناامنی، سقوط جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی، کاهش ارزش پول ملی و افت صادرات مواجه است، بلکه از نظر آنها گویا مشکل کشور تنها این بود که افراد چه نقشی در جریان اعتراضات انتخابات سال 88 داشتند.


مردم تحت تاثیر تبلیغات اصولگرایان قرار نگرفتند


زیباکلام در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه "با وجود چهار سال بمباران تبلیغاتی اصولگرایان، مردم تحت تاثیر این تبلیغات قرار نگرفتند"، خاطرنشان کرد: مردم به هیچ وجه تبلیغات اصولگرایان را باور نکردند زیرا اگر به این هیاهوها توجه می‌کردند، به جای روحانی به سعید جلیلی رای می‌دادند. مقایسه آراء 19 میلیونی روحانی و چهار میلیونی جلیلی نشان داد که مردم به هیاهوی اصولگرایان توجهی ندارند.


آینده روابط مجلس با دولت روحانی، بسیار خوب خواهد بود


وی درباره نحوه تعامل مجلس با دولت یازدهم نیز گفت: بدنه مجلس معتدل و میانه‌روست و به دنبال انتقام‌گیری بر مبنای فرضیه‌های توطئه نیست. من معتقدم آینده روابط مجلس با دولت روحانی، روابط بسیار خوبی خواهد بود.


اگر سیاست خارجی متحول نشود روحانی شانس زیادی برای حل مسائل داخلی ندارد


زیباکلام همچنین درباره مهمترین اولویت دولت یازدهم پس از تشکیل کابینه تاکید کرد: دولت باید به دنبال حل گره مشکلات سیاست خارجی و بن‌بست مذاکرات 1+5 باشد زیرا اگر در سیاست خارجی تحولی بوجود نیاید روحانی شانس زیادی برای حل مسائل داخلی ندارد، چراکه در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی زیادی مواجه است.


وی راهکار حل گره مشکلات سیاست خارجی را تنش‌زدایی دانست و یادآور شد: ظرف هشت سال گذشته اصولگرایان به دنبال صدور انقلاب بودند و زبان تند و رادیکالی داشتند که این امر موجب شد روابط ما با غرب خراب‌تر از قبل شود. ما اکنون با همسایگان خود روابط خوبی نداریم و رابطه ما با کشورهایی مثل هند، ژاپن، کره، برزیل، آرژانتین، استرالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی به حداقل رسیده و با کانادا و انگلستان هم رابطه‌ای نداریم ولی در مقابل خوشحال هستیم که روابط حسنه‌ای با اکوادور، ونزوئلا و بولیوی داشتیم.


روحانی و ظریف خانه‌تکانی مفصلی در سیاست خارجی انجام دهند


زیباکلام در پایان تصریح کرد: به نظر من آقای روحانی و آقای ظریف - به عنوان وزیر امور خارجه - خانه‌تکانی مفصلی در سیاست خارجی انجام دهند و ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی و آشتی با دنیا را مهمترین مساله دولت بدانند.