کد خبر: ۶۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۷

رییس‌جمهوری بورکینافاسو استعفا کرد، ارتش قدرت را در دست گرفت

بلیز کامپائوره، رییس جمهوری بورکینافاسو، به دنبال دو روز اعتراضات گسترده‌ مردم این کشور روز جمعه ۹ آبان از مقام خود کناره گیری کرد و فرمانده نیروهای نظامی قدرت را در دست گرفت.

به گزارش رویترز، بلیز کامپائوره که از سال ۱۹۸۷ و به دنبال یک کودتا، قدرت را در دست داشت از روز پنج‌شنبه و آغاز اعتراضات خشونت‌آمیز مردم بورکینافاسو و حمله به پارلمان و ساختمان تلویزیون دولتی این کشور، تحت فشار شدیدی قرار داشت که در نهایت مجبور به استعفا شد.

این گزارش به حضور صدها هزار نفر از معترضان حکومت آقای کامپائوره در خیابان‌های پایتخت بورکینافاسو اشاره دارد که خواستار برکناری او بودند در حالی که هیچ نشانه‌ای از حمایت‌های بین‌المللی از دولت او نیز به چشم نمی‌خورد.

در نهایت بلیز کامپائوره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با استعفای خود راه را برای تشکیل دولت انتقالی هموار می‌کند و این دولت انتقالی نیز به دنبال «انتخابات آزاد و شفافی که حداکثر ظرف ۹۰ روز برگزار خواهد شد» به پایان کار خود می‌رسد.

به گزارش رویترز، بر اساس قانون اساسی بورکینافاسو در صورت استعفای رییس جمهوری، این رییس مجلس ملی است که باید قدرت را در دست گیرد، اما از آنجا که ژنرال ترائوره، فرمانده نیروهای نظامی بورکینافاسو، روز پنج‌شنبه پارلمان را منحل کرد، راه برای به قدرت رسیدن او هموار شده است.