کد خبر: ۶۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۶

صادرات نفت ایران به آسیا 19.6 درصد افزایش یافت

متوسط صادرات نفت ایران به چهار مشتری آسیایی در 9 ماه نخست سال جاری 19.6 درصد افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، آمارهای دولتی و تردد نفتکشها که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته نشان می‌دهد: در 9 ماه نخست 2014 چهار واردکننده آسیایی(چین، هند، کره جنوبی و ژاپن) به طور متوسط روزانه یک میلیون و 140 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده‌اند که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 19.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در مجموع در ماه سپتامبر روزانه یک میلیون و 80 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده اند که 6.6 درصد کمتر از دوره مشابه سال قبل است. این اولین کاهش سالانه صادرات نفت ایران از دسامبر گذشته تاکنون است.

اما صادرات نفت ایران در سپتامبر مجددا به بالای یک میلیون بشکه در روز مجاز براساس توافق هسته‌ای موقت بازگشته و نسبت به واردات ماه اوت که روزانه 921 هزار و 64 بشکه در روز بود افزایش نشان می‌دهد.

قدرت‌های جهانی در حال مذاکره برای حصول یک توافق هسته ای دائم با ایران تا ضرب الاجل 24 نوامبر هستند.

ایران و آمریکا اعلام کردند که پیشرفت‌هایی در زمینه توافق نهایی در ماه جاری حاصل کرده اند اما کارهای زیادی مانده که باید انجام شود.

صادرات نفت خام ایران در صورت توافق هسته‌ای دائم افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

یک تحلیلگر پالایشگاه نفت در شمال آسیا که از ایران نفت می‌خرد گفت: واردات آسیایی‌ها از ایران احتمالا پس از این توافق افزایش خواهد یافت. ما باید روی تاثیر این امر روی عرضه جهانی نفت تمرکز کنیم.

این تحلیلگر که خواست نامش فاش نشود افزود: فکر می‌کنم یک توافق تا ضرب الاجل نوامبر حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاشهایی برای حصول سازش داخلی در ایران به سمت توافق نهایی انجام شده است. شرایط اقتصادی چندان خوب نیست و آنها به دنبال لغو هرچه سریع‌تر تحریمها هستند.

پس از توافق موقت هسته‌ای در نوامبر سال گذشته برای کاهش تحریمها، فروش نفت ایران به بزرگترین مشتریان آسیایی(چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) به میزان یک سوم در سه ماهه اول امسال افزایش یافت.

یک جهش مشابه در صادرات نفت ایران در حال حاضر بر اشباع بازار که در حال حاضر باعث کاهش بهای نفت برنت به کمترین سطح چهار سال گذشته شده، خواهد افزود.

توافق هسته‌ای موقت میان ایران و قدرت های جهانی در سال گذشته به ایران اجازه داد که صادرات نفت خود را در سطح حدود یک میلیون بشکه در روز حفظ کند اما واردات نفت چهار مشتری بزرگ آسیایی از ایران در تمام ماه‌های امسال به جز اوت بیشتر از این رقم بوده است و حتی در ماه فوریه به روزانه یک میلیون و 370 هزار بشکه در روز رسید.

قبل از اعمال تحریمهای سختگیرانه علیه ایران در سال 2012 صادرات نفت خام ایران به طور متوسط روزانه 2.5 میلیون بشکه در روز بود.

چین بزرگترین مشتری نفت ایران از زمان حصول توافق موقت، خرید نفت خود از ایران را افزایش داده و بیشترین مقدار واردات را از ایران داشته است. واردات نفت چین در کنار هند باعث شده که کاهش واردات ژاپن و کره جنوبی در ماه‌های اخیر جبران شود.

واردات نفت چین از ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر روزانه 570 هزار و 350 بشکه در روز بوده که نسبت به سال قبل 33.2 درصد افزایش نشان می دهد. واردات نفت چین از ایران در ماه سپتامبر با 5.8 درصد افزایش نسبت به سپتامبر گذشته به 503 هزار و 261 بشکه در روز رسید.

واردات نفت هند از ایران در ماه سپتامبر با 18.5 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 241 هزار بشکه در روز و در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر با 38.1 درصد افزایش به 267 هزار و 800 بشکه در روز رسیده است.

همچنین واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه گذشته با 2.3 درصد کاهش نسبت به سپتامبر سال قبل به روزانه 134 هزار و 300 بشکه در روز و در 9 ماه نخست امسال با 6.7 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به متوسط 127 هزار و 458 بشکه در روز رسید.

ژاپن دیگر خریدار نفت ایران در ماه گذشته روزانه 205 هزار و 798 بشکه نفت از ایران وارد کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل 18.4 درصد کاهش نشان می دهد.

واردات نفت این کشور در 9 ماه نخست امسال نیز با 10.5 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به متوسط 174 هزار و 395 بشکه در روز رسید.