کد خبر: ۶۰۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۹۶
گزارش روزنامه ژاپنی از اوج گیری تنش ها بین روحانی و افراطیون،

پیشروی برنامه ریزی شده تندروها در مجلس ایران/آرای مخالف وزیر پیشنهادی روحانی از دفعات پیش هم بیشتر بود

روزنامه ژاپنی ماینیچی طی گزارشی به اوج گیری تنش ها بین روحانی و تندروها بر سر انتخاب وزیر علوم پرداخته است.
روزنامه ژاپنی ماینیچی طی گزارشی به اوج گیری تنش ها بین روحانی و تندروها بر سر انتخاب وزیر علوم پرداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، مخالف تندروها با دولت حسن روحانی و اختلافات بین طرفین بر سر تعیین وزیر علوم افزایش پیدا کرده است.


تندروها ماه گذشته فرجی دانا وزیر علوم روحانی را به دلیل عدم براورده کردن خواسته های آنان و برکناری برخی از معاونین استیضاح کردند.

چندین روز پیش نیز، مجلس ایران به نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم که استاد دانشگاه تهران نیز است، رای اعتماد ندادند.

برخی از نمایندگان مجلس ضمن طرح انتقاداتی از این وزیر پیشنهادی، آن را گزینه ای نامناسب برای وزارت علوم تلقی کردند.

این روزنامه ژاپنی در ادامه آورده است: فرجی دانا، وزیر پیشین علوم تحقیقات و فناوری دولت روحانی، نظام بورسیه تحصیلی دانشگاهها را که در دوران دولت احمدی نژاد، رییس جمهور پیشین، گسترش یافته بود، کانون فساد معرفی کرده و پاکسازی متقلبین را پیش برده است.

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ایران و از جناح اصلاح طلب، در همین راستا اظهار داشت:« فرجی دانا به جهت اینکه منافع نمایندگان تندرو مجلس شورای اسلامی را در معرض خطر قرار داد، عزل شد. جناح تندرو با مدیریت دولت در زمینه های مختلف از جمله دستاوردهای مذاکره هسته ای مخالفت کرده و با دولت درگیر شده است.»

به نظر می رسد تندروها در مجلس ایران تضعیف دیگر گروه های نزدیک به جناح میانه رو را برنامه ریزی کرده اند. چرا که آرای مخالف در رای گیری نمایندگان مجلس در روز بیست و نهم ماه جاری{برای رای اعتماد به نیلی}،‌ پانزده برگه رای از دور قبل بیشتر بوده است.

خبرگزاری دولت در همین راستا نوشت:« این یک جنگ بود. شکاف میان روحانی و جناح تندرو پیرامون جانشین وزیر تعمیق یافته است.»

از سوی دیگر، محمود نیلی احمد آبادی، کارشناس مهندسی مواد، که این بار به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، به نظر می رسید به عنوان یک سیاستمدار تجربه ای نداشت و حتی رسانه های کشور آشنایی با او نداشتند.

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همین راستا با اشاره به اینکه:« دوست دارم شخصی که کمی بیشتر در محافل سیاسی شناخته شده است، انتخاب شود.» شخص برگزیده برای وزیر پیشنهادی را اشتباه خواند. همچنین دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در همین راستا اظهار داشت:« مدت زمانی که وزیر پیشنهادی به نمایندگان معرفی شده بسیار کوتاه بوده و همین امر، از اشتباهات راهبردی دولت بوده است.»