کد خبر: ۶۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۲

لاریجانی: بهائیت جزء اقلیت‌های مذهبی نیست / تحریم دانشجویان ایرانی در کشورهای حامی فرقه بهائی

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: من تعجب می‌کنم کشورهای غربی که اینقدر نگران فرقه بهائیت هستند چرا نگران اکثریت ملت ایران که تحت شدید‌ترین تحریم‌های غیر انسانی همین کشور‌ها قرار دارند، نمی‌شوند.

به گزارش «تيک»، "محمدجواد لاریجانی" که روز جمعه در ظرفیت رئیس هیأت عالی‌رتبه حقوق بشری ایران گزارش دوره‌ای بررسی جهانی کشورمان را ارائه کرد با اشاره به حساسیتی که برخی کشورهای غربی نسبت به فرقه بهائیت در ایران دارند، اظهار داشت: من تعجب می‌کنم و همیشه این سؤال برایم مطرح است که این کشور‌ها، اینقدر که نگران این فرقه هستند چرا نگران اکثریت ملت ایران که تحت شدید‌ترین تحریم‌های غیر انسانی همین کشور‌ها قرار دارند، نمی‌شوند. 
 
لاریجانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده است بهائیت، براساس قانون اساسی خود جزء اقلیت‌های مذهبی مانند کلیمی، مسیحی، آشوری، زرتشتی و.. محسوب نمی‌شود، افزود: با این همه این کشور‌ها مرتباً از این فرقه به عنوان اقلیت مذهبی یاد می‌کنند و سعی دارند القاء کنند که آن‌ها در شرایط سختی به سر می‌برند، حال آنکه جمهوری اسلامی ایران با بهائیان مثل شهروندان دیگر رفتار می‌کند و آنان از حقوق شهروندی برخوردارند. آن‌ها افراد متمکن و ذی‌نفوذی هستند و هم در مدارس و هم در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند و البته اگر جرمی مرتکب شوند بدون آنکه ربطی به بهایی بودن آن‌ها داشته باشد تحت پیگرد قرار می‌گیرند. 
 
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که دانشجویان ایرانی در همین کشورهای حامی فرقه بهایی با تحریم مواجه شده و قادر به ادامه تحصیل نیستند. 
 
لاریجانی خاطر نشان کرد: خوب است این کشور‌ها که این‌قدر سنگ فرقه بهایی را به سینه می‌زنند این موضوع را هم در نظر بگیرند که دانشجویان ایرانی هم‌اکنون به بهانه تحریم، امکان دسترسی به دوره‌های آموزش عالی در رشته‌های خاص از جمله رشته‌های فیزیک اتمی و رشته‌های مرتبط با آن و فناوری‌های پیشرفته را ندارند و به تازگی یکی از همین کشورهای اروپایی مانع از ادامه تحصیل برخی از دانشجویان ایرانی شده است.

*باشگاه خبرنگاران