کد خبر: ۶۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۹۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
در آستانه شروع دور پایانی مذاکرات هسته ای صورت گرفت،

سئوال 100 نماینده مجلس از ظریف: چرا حقوق هسته ای ایران را در توافق ژنو نادیده گرفتید!؟

نماینده مشهد در مجلس از امضا ۱۰۰ نماینده پای ۷ سؤال از وزیر خارجه درباره مذاکرات ژنو تا وین ۶ خبر داد و گفت: بررسی این سؤال به هفته آینده موکول شد.
نماینده مشهد در مجلس از امضا ۱۰۰ نماینده پای ۷ سؤال از وزیر خارجه درباره مذاکرات ژنو تا وین ۶ خبر داد و گفت: بررسی این سؤال به هفته آینده موکول شد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع سؤالش از وزیر امور خارجه، اظهار داشت: موضوع سؤال بنده از آقای ظریف مذاکرات هسته‌ای است که هفت سؤال با یکدیگر تجمیع شدند.


وی افزود: ما از قبل مذاکرات ژنو تا وین ۶ را سؤال داشتیم که بیش از ۱۰۰ امضا پای این سؤالات وجود دارد، تلاش کردیم بررسی سؤال از وزیر خارجه به تعویق بیفتد تا نتیجه مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ خودش را نشان دهد، در رایزنی با رئیس مجلس، آقای لاریجانی نیز پذیرفت سؤال در دستور کار صحن علنی پارلمان قرار گیرد.

متن کامل گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سؤال مذکور به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

شماره سوال : 58/53978/د

تاریخ:‌1393/08/10

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

در خصوص سؤال آقای جواد کریمی‌قدوسی نماینده محترم مشهد و کلات و سؤال مشترک 40 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر محترم امور خارجه به مجلس شورای اسلامی

خلاصه سؤال:

1-دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌ای ملت ایران در موافقتنامه ژنو چیست؟

2-آیا وقت آن نرسیده با پشتوانه این ملت انقلابی و شهدای این مرز و بوم در مقابل اهانت‌های مقامات آمریکا و رفتارهای غیردیپلماتیک مقامات متکبر غربی عکس‌العمل انقلابی در وزن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نشان بدهید و از خوش‌بینی خود به این مقامات فریبکار و غیرقابل اعتماد غربی و آمریکایی بکاهید؟

نتیجه بررسی:

سؤال آقای جواد کریمی‌قدوسی از آقای محمدجواد ظریف که با شماره 1381/56801 مورخ 1392/9/5 از هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شده بود، در جلسه روز سه‌شنبه مورخ 1392/09/19 در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

آقای کریمی‌قدوسی در شرح سؤال آورده که موافقتنامه ژنو محورهایی را به امضای طرفین رسانده که عملاً حقوق هسته‌ای ملت ایران را نادیده گرفته و مقدمه‌ای را فراهم کرده که در درازمدت کل برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را به طور جدی تهدید و زیر سؤال برده است؟

آقای دکتر ظریف در پاسخ به اشاره به این نکته که یقین داشته باشید از حقوق مردم و فرمایشات مقام معظم رهبری کوتاه نخواهیم آمد، ادامه داد که محدودیت‌ها تنها در بازه زمانی مذاکرات است، آقای کریمی نهایتاً از پاسخ وزیر قانع نشد. اضافه می‌دارد، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داد.

سؤال مشترک 40 نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه که با شماره 1609/85484 مورخ 1392/12/21 از هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع داده شده بود برای سومین بار در دستور جلسه روز یکشنبه مورخ 93/3/25 کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار گرفت لیکن به دلیل عدم حضور وزیر آقای کریمی‌قدوسی به نمایندگی از نمایندگان سؤال‌کننده تقاضای ارجاع سؤال جهت بررسی به صحن علنی را داشت، کمیسیون نیز مستند به تبصره یک ماده 210 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و درخواست نماینده مراتب را جهت بررسی ارسال می‌نماید. اضافه می‌دارد کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

علاءالدین بروجردی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۷
علی م
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
1
121
ابن کار مجلس هم سیاسی ست تا در آستانه توافق نشان دهد ایران چندان به این مذاکرات دلبسته نیست و گویی چند مذاکره کننده برای ما تعیین سرنوشت کرده اند مثل اقدامات مشابه مجلس سنا آمریکا که البته به تصویب نرسیده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
143
فقط mpt بود یا npt
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
mp3 صحیح است
fatemeh
|
UNITED STATES
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
1
109
مجلس باید نشان دهد در این شرایط حساس در کنار دولت است. مردم به دقت ناظر اعمال مجلسی ها هستند.
بهروز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
11
45
آقای ظریف دلمان به این گروه خیلی گرم است چون میدانیم رهبر عزیزمان پشتوانه شماست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
113
مجلسي ها كخ طبق آمار تابناك روزانه بيش از 85 نفر غايب دارند...در زمان احمدي نژاد كه كار ما را به اين روز رساند از اين خط ونشانها و سوالها خبري نبود حالا شدن دايه ي مهربانتر از مادر والله مردم كه از آقاي ظريف و تيمش راضيند و حمايت ميكنند.
farid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
100
مگه نمایندگان محترم دایم گله نمیکنند که مجلس در جریان مذاکرات نیست ونمایندگان مردم را نامحرم میدانند و کوچکترین اطلاعی از محتوای مذاکرات نداریم پس از کجا میدانند حقوق هسته ای ما نادیده گرفته شده؟!!!