کد خبر: ۶۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

شکست "بهداد" و پایان امپراطوری ایران

بهداد سلیمی با ثبت رکورد 457 کیلوگرم در مجموع دو حرکت نایب قهرمان جهان شد. به این ترتیب پس از سال‌ها یکه تازی ایران در سنگین وزن جهان این بار بهداد سلیمی نتوانست عنوان قویترین مرد جهان را کسب کند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، در آخرین روز از مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان، ونه برداران دسته فوق سنگین بر روی تخته آمدند تا قهرمان این وزن نیز مشخص شود. مهم ترین اتفاق در رقابتهای فوق سنگین، بازگشت مجدد بهداد سلیمی پس از یک سال غیبت به صحنه جهانی بود.
 
در سال گذشته و در غیاب سلیمی عنوان قوی ترین مرد جهان به روسلان آلبگوف روس رسید اما بهداد برای پس گرفتن این عنوان قدم به تخته مسابقات گذاشت اما نتوانست این عنوان را پس بگیرد.

این در حالی است که انتظار می رفت که بهداد سلیمی بتواند عنوان قهرمانی را از آن خود کند و به یکه تازی ایران در این وزن ادامه دهد.
 
سلیمی در این مسابقه با ثبت رکورد 206 کیلوگرم یکضرب، 251 کیلوگرم دوضرب و مجموع 457 کیلوگرم نایب قهرمان جهان شد.
 
او در حرکت یک ضرب با ثبت رکورد 206 کیلوگرم به کارش پایین داد و به مدال نقره رسید.
 
حرکت یک ضرب
همانطور که انتظار می رفت رقابت اصلی در این وزن میان بهداد سلیمی، روسلان آلبگوف و الکسی لووچف از روسیه بود. سلیمی برای نخستین حرکت پشت وزنه 206 کیلوگرم قرار گرفت که آن را بالای سر برد.
 
دو رقیب بهداد نتوانستند حرکت اول خود را با موفقیت پشت سر بگذارند. در حرکت دوم البگوف 205 کیلوگرم را بالای سر برد اما لووچف باز هم 205 کیلوگرم را انداخت. لووچف سومین وزنه را هم انداخت اما آلبگوف وزنه 210 را بالای سر برد تا کار سیلمی سخت شود. سلیمی مقابل وزنه 211 کیلویی دو بار ناکام ماند و نقره گرفت.
 
در پایان مبارزه یکضرب، آلبگوف با 210 کیلوگرم مدال طلا را کسب کرد، سلیمی با 206 کیلوگرم دوم شد و یوهنی ژارناسک از بلاروس با 199 کیلوگرم به مدال برنز رسید.
 
حرکت دوضرب
زمانی که آلبگوف در نخستین حرکت 245 کیلوگرم را بالای سر برد، یک کیلوگرم وزنه درخواستی برای سلیمی افزایش داده شد. او با 246 کیلوگرم کارش را دوضرب آغاز کرد که در مهار آن موفق بود.
 
در حالی که آلبگوف در دومین حرکت 252 کیلوگرم را درخواست داده بود، سلیمی پشت وزنه 251 کیلوگرم قرار گرفت که توانست آن را بالای سر ببرد.
 
او در آخرین حرکت باید وزنه 257 کیلوگرم را مهار می کرد که موفق عمل نکرد و با مجموع 457 کیلوگرم نایب قهرمان جهان شد. او در ضرب مدال برنز را کسب کرد.
 
الکسی لووچف دیگر وزنه بردار روس با مهار وزنه 257 کیلوگرم مدال طلا دوضرب را بدست آورد و آلبگوف نیز با 252 کیلوگرم به مدال نقره رسید.

سلیمی در سال های 2010 و 2011 نیز به عنوان قوی ترین مرد جهان معرفی شد.

او که از سال 2009 تاکنون در 9 مسابقه متوالی قهرمانی آسیا، بازیهای آسیایی، رقابتهای جهانی و المپیک عنوان قهرمانی را به دست آورده بود، پس از نایب قهرمانی در رقابتهای جهانی از فرط ناراحتی در هنگام مراسم توزیع مدال اشک ریخت. او در تمام مدتی که سرود روسیه در حال پخش بود نتوانست جلوی اشک های خود را بگیرد.

پیش از سلیمی نیز حسین رضازاده در سال های 2002، 2003،2005و 2006 عنوان قوی ترین مرد جهان را به خود اختصاص داده بود. 

با این شکست به نظر می رسد امپراطوری ایران در وزنه برداری به مانعی سخت خورده است. می توان از دست دادن مدال طلای جهانی در سنگین وزن را زنگ خطری بسیار جدی برای قدرت ایران در این وزن دانست. 

*فرارو
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
omid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
1
2
پهلوان بهداد هنوز فرصت دارد واگر مربیان تیم کمی هوشمندتر عمل می کردند مدال طلا براحتی بدست می آمد اما وضعیت اردو تیم ملی وزنه برداری نیز در عدم موفقیت وزنه برداران در سالهای اخیر قابل تأمل است باید وزارت ورزش فکری بحال وزنه برداری کند.