کد خبر: ۶۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۵۷۴
گزارش کریستین ساینس مانیتور از

پهپادی که ایران از روی RQ170 ساخت / پهپاد ایران یک ویژگی عجیب داشت!

به غنیمت گرفتن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا سبب نگرانی واشنگتن شد و ایران نیز با استفاده از آن، توانمندی فناوری خود را– هم در رصد و هم در سالم به زمین نشاندن آن و هم به کار گرفتن فناوری مهم آمریکا که در ضمن به نفع روسیه و چین نیز خواهد بود - به نمایش درآورد.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: دولت ایران اعلام کرد که هواپیمای بدون سرنشینی که در این کشور ساخته شده، شکل پیشرفته ای از پهپاد سنتینل آر – کیو 170 آمریکا است که سه سال پیش آن را به غنیمت گرفته بود.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، دولت ایران اعلام کرد نمونه هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را که سه سال پیش آن را به غنیمت گرفته و با استفاده از شیوه مهندسی معکوس ساخته است، از نمونه اصلی آن پرسرعت تر است، سوخت کمتری مصرف می کند و حتی رادارگریزتر از نمونه آمریکایی است.

خبر پرواز آزمایشی این هواپیمای بدون سرنشین در این هفته اعلام شد و ایران روز چهارشنبه بخشی از فیلم ضبط شده این پرواز را منتشر کرد.

پهپاد بال خفاشی سنتینل آر– کیو– 170 در دسامبر سال 2011 میلادی در ایران به غنیمت گرفته شد.
این هواپیمای بدون سرنشین در حال اجرای مأموریت اطلاعاتی برای سازمان سیا و بر فراز ایران بود که طی اقدامی - ایران آن را «تله الکترونیکی» نامید - کاملاً دست نخورده و سالم به زمین نشانده شد.

فیلمی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، پهپادی را نشان می داد که بسیار شبیه به آر-کیو- 170 بود و در حالی که در زمینه ابرهای آسمان و منطقه ای بیابانی به زیبایی پرواز می کرد، از زمین و هوا از آن فیلم گرفته شده بود. صحنه فرود آمدن آن مبهم به نظر می رسید و این موضوع سبب شد تا برخی از تحلیل گران تردید کنند که در این بخش از فیلم، به زمین نشستن نمونه کوچک تری نشان داده شده است.

امیر علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: «با مشاهده آر- کیو- 170 ایرانی [در این فیلم ویدئویی] سکته ناقص آمریکایی ها کامل خواهد شد.»

سردار حاجی زاده در ادامه افزود: پهپاد ایرانی که نسبت به نمونه آمریکایی آن کوچک تر است، «به علت بدنه اصلاح شده خود» می تواند مسیر طولانی تری را پرواز کند. «آمریکایی ها در ساخت بدنه آن از فلز استفاده کرده بودند، اما ما برای ساخت آن به هیچ وجه فلز به کار نبرده ایم. این امر به خاصیت رادار گریزی آن نیز می افزاید.»

کلنل استیو وارن، سخنگوی پنتاگون، قابلیت نمونه مونتاژ شده در ایران را کم اهمیت جلوه داد و گفت « امکان ندارد که این پهپاد بتواند با فناوری آمریکا به رقابت بپردازد.»

به غنیمت گرفتن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا سبب نگرانی واشنگتن شد و ایران نیز با استفاده از آن، توانمندی فناوری خود را– هم در رصد و هم در سالم به زمین نشاندن آن و هم به کار گرفتن فناوری مهم آمریکا که در ضمن به نفع روسیه و چین نیز خواهد بود - به نمایش درآورد.

یک مهندس ایرانی که وظیفه رمزگشایی از حافظه پهپاد آمریکایی را بر عهده داشت، پس از به غنیمت گرفتن آن به خبرنگار نشریه کریسچن ساینس مانیتور گفت: ایران به تدریج توانست سامانه جی پی اس هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را « فریب دهد» و از این طریق توانست آن را به جای پایگاه اصلی اش در شرق افغانستان، در خاک ایران فرود آورد.

ارتش و جامعه اطلاعاتی آمریکا این احتمال را که ایران به لحاظ الکترونیکی این هواپیمای بدون سرنشین را «ربوده باشد»، انکار می کنند. در حالی که دو ماه پیش ایران اعلام کرد چنین قابلیتی کسب کرده است، به این علت که این کشور اغلب در توصیف پیشرفت های نظامی خود مبالغه و اغراق می کند، این موضوع چندان مورد توجه قرار نگرفت.

ویژگی عجیبی که در فیلم نشان داده می شود

کمتر از دو ماه پیش از به غنیمت گرفتن این هواپیمای بدون سرنشین، ارتش آمریکا، به منظور مقابله بهتر با حملات خصمانه الکترونیکی، با امضای دو قرارداد 47 میلیون دلاری موافقت کرد. این قراردادها باعث کمتر شدن حساسیت سامانه های جی پی اس نظامی می شدند.

در وب سایت تخصصی اویشنیست به یکی از خصوصیت های عجیب فیلم ویدئویی جدید ایران اشاره شده است.

دیوید سنسیوتی در مطلب خود نوشت: «فیلم به پرواز درآمدن پهپاد، واقعی به نظر می رسد؛ چیزی که تا حدی غیرعادی به نظر می رسد تأثیر فرود آر- کیو- 170 بر باند پرواز است، زیرا این هواپیما به عنوان نمونه ای که در مقیاس کوچک و با هدایت خلبان از راه دور عمل می کند، بیش از یک هواپیمای بدون سرنشین حرکت می کند و نسبت به فرمان دستگاه خلبان کنترل از راه دور عکس العمل نشان می دهد.»

فیلم این پهپاد که اولین نمونه ای است که به نمایش گذاشته شده و در مقیاس 60 درصد ساخته شده است، بیننده را به گونه ای «دچار تردید می کند که گویی هواپیمایی که در آن به زمین می نشیند، نمونه ای نیست که در مقیاس کامل ساخته شده است، بلکه به نظر می رسد کوچک تر از نمونه اولیه و اصلی باشد.» او در این مطلب هم چنین خاطرنشان کرد که برخی تصاویر در فیلم ویدئویی به زمین نشستن پهپاد «کامپیوتری به نظر می رسد.»

پس از آن که دولت ایران فیلم به غنیمت گرفتن پهپاد آمریکایی را از تلویزیون دولتی کشور در حالی پخش کرد که تا حد زیادی سالم و بدون نقص به زمین نشانده شده بود و چرخ های آن را با شعارهای ضدآمریکایی پوشانده بودند، ارتش آمریکا مجبور شد به وجود برنامه هواپیمای بدون سرنشین آر- کیو- 170 با طراحی هنرمندانه اش اعتراف کند.